-DIRECTOR: Don Edmonds
-GUIÓ: Jonah Royston, John C.W. Saxton
-ANY: 1975
-DURACIÓ: 96 min.
-FOTOGRAFIA: Glenn Roland
-PRODUCTORA: Coproducción EUA-Alemània
-REPARTIMENT: Dyanne Thorne, Gregory Knoph, Tony Mumolo, Maria Marx, Jo Jo Devile, George 'Buck' Flower, Rodina Keeler
El fastigueig que ens provoca
pensar en l'Holocaust, la vergonya més vergonyosa de la condició
humana, només pot ser disfrutable per nosaltres -i alhora
amb el màxim respecte- si s'empra cinematogràficament parlant
una hipèrbole del que va succeir. Perquè es poden fer
dues coses, o bé narrar melodrames en el context del succés polèmic
-en aquest cas el nazisme-, o bé indagar en el camp de l'explotació
en què ni es respecta el context històric ni tampoc s'intenta donar
serietat al producte .
Ilsa, la lloba de les SS entra
dins el camp explotation, fins i tot m'atreveixo a dir que és
l'estendard d'aquest tipus de cinema, emprant un contingut
retorçat del passat, fastigós fins i tot, obviant així
un rigor històric per un altre de tan exòtic que només aconsegueix
excitar i arrencar ampolles alhora com és la naziexplotation. I
això és una cosa que en el conjunt físic de film, vist avui
en dia, és difícil d'avaluar, ja que només té interès per als
més fidels seguidors del gènere terrorífic, perquè en el
fons, tot i el meu profund amor a la pel·lícula, és un autèntic
fracàs artístic, però no per això dolenta, ja que no és
pretensiosa i avui es fa fins i tot entranyable.
És una cosa
que queda molt clar al principi de la pel·lícula quan vam
descobrir que sota el sobrenom de Herman Traeger, productor de
la pel·lícula, no és ni més ni menys que David F. Friedman,
creador junt de la mà de Herschell Gordon Lewis del
nostre estimat gore amb la genial Blood Feast (1968). Però
també responsable de quantitats inacabables de pel·lícules
escombraries amb dones de davanteres voluptuoses al més
pur estil Russ Meyer. Per tant, un cinema divertit,
divertit, malaltís, i mai per prendre-ho seriosament. I és que
aquest tipus (Friedman), als anys setanta, començava a sentir
vergonya del seu currículum i va començar a fer servir sobrenoms
com aquest, Herman Traeger. Doncs bé, segons ell, la
pel·lícula tracta d'un succés històric realista -que no real-, i,
ho és? Es fa complicat contestar la pregunta, però el que si és
cert és que la inspiració contextual dels experiments a camp de
concentració si són certes, i que inevitablement es poden fer certs
paral·lelismes. Possiblement la inspiració del film neix
d'Ilse Koch, l'esposa d'un comandant d'un camp de concentració
situat a la població de Buchenwald. El seu marit, Karl Kock,
era conegut per practicar diferents mètodes d'experimentació mèdica
amb els presoners, i el treball que ocupava la seva dona
consistia en aplicar diferents tècniques de càstig i
tortura. Es diu fins i tot que, Ilse, creava objectes amb la pell
dels presoners al més pur estil Ed Gein,
guanyant-se sobrenoms com "la bruixa de Buchenwald". Sens
dubte, va ser una de les persones més despietades dels camps de
concentració nazi.
És una cosa bastant subjectiva,
crec, però les reminiscències a Ilsa personalment són
inevitables més enllà de la semblança del nom.
Que tal Ilsa la lloba de les
SS? Ràpid de contestar: 4 decorats, dones semi-nues per tot arreu i
un tècnic de FX. Amb això, una càmera per gravar, i un equip
d'àudio ja podríem rodar la pel·lícula. I encara que puguem
pensar a priori llegint aquesta ressenya que estem davant d'una
mediocritat, precisament és el contrari, la seva humilitat la fa
forta i interessant, perquè sap el que ens vol oferir i mai intenta
abastar més del compte, només excuses per mostrar nazisme, sexe i
violència. Un cinema lleuger, senzill, simple, però sa, com
una infusió, que quan tenim mal de panxa pot ser molt substanciosa,
però com espectadors que som, hem de prendre menjar moltíssim més
substanciosa encara si volem estar ben alimentats. Perquè en el
fons, no deixo de parlar d'una pel·lícula d'aquestes que, gràcies
a ella, som capaços d'observar millor els èxits d'altres grans
pel·lícula de veritat, i és per això mateix -entre altres tants
motius- per la qual cosa adoro aquest cinema, i si a sobre és capaç
de fer-me divertir i desconnectar és que l'objectiu dels productors
de la pel·lícula es van complir.
La pel·lícula com
comentava, és una barreja entre plaer i ciència, passat pel tub de
cinema de terror i portada a l'extrem que et permet el
cinema exploitation. En concret ens explica la teoria que en el
seu moment Ilse Koch va defensar: la possibilitat que la
dona pugui incorporar-se a la batalla perquè és més propícia a
aguantar el dolor, però per a això caldria demostrar-ho a base d'un
seguit d'experiments dolorosos i brutals . Però això
només és la línia d'investigació personal de Ilsa, ja que en
el camp, a part, es fan investigacions mèdiques per provar nous
medicaments, torturant així als seus inquilins en nom de la guerra.
I és que segons Ilsa, servir el tercer Reich hauria de ser un
orgull per a tots els presoners de camp, oferint els seus cossos a la
ciència i així poder ajudar a salvar milers de vides pel bé
d'Alemanya. Però per als homes presoners hi ha un altre
destí, Ilsa els demostrarà la seva supremacia sexual
anant al llit amb cada un d'ells per a després, en cas de no estar
a l'altura, ser castrats sàdicament.
Per tant, una protagonista amb un desig
sexual voraç i mentalment malalta acaba donant vida a la pel·lícula,
vaja, una d'aquestes salvatjades que tant ens agrada, bàsicament per
ser res pretensiosa i si molt directa.
L'encarregada de donar
vida a Ilsa es tracta de Dyanne Thorne, una dona
que va estar sempre lligada a l'exhibicionisme com a model pin-up
i al cinema explotitation. S'explica que una actriu va
rebutjar el paper instantàniament en llegir en el guió
que havia de fer una "pluja daurada" a un comandant de les
SS, cosa que no li va importar en absolut a Thorne. Físicament
imponent, amb uns grans pits, rossa, i en general una noia que sembla
haver estat extreta de cinema de Russ Meyer, algú molt de
moda en aquells temps.
Tornant al film, Ilsa coneixerà
un presoner anomenat Wolfe (Gregory Knoph), d'arrels
alemanyes però nascut als EUA, i que posseeix un talent que la
nostra Ilsa mai ha experimentat: la capacitat de controlar
les ejaculacions. Si, és algú que desperta la curiositat de
Ilsa, oferint així la possibilitat d'anar a dormir amb ella, el que
el conduirà a un plaer inimaginable. Penso que pot ser interessant
rescatar el diàleg que els fa conèixer:
-Ilsa: Us considereu
homes? No veig virilitat entre les vostres cames! I tu, alemany
bastard, és fàcil veure que la teva sang està contaminada, aquesta
no és la constitució d'un veritable ari.
-Wolfe: La mida no ho
és tot, comandant.
-Ilsa: Creus que no? Ja veurem.
Wolf,
salvarà la seva pell -o millor dit, la de la seva membre-, i fins i
tot començarà a mantenir una relació purament sexual
amb Ilsa convertint-se així en l'única persona capaç de
tractar humanament amb la lloba.
A la resta de presoners els
tocarà viure un infern, i que com a espectadors podrem gaudir com
porcs veient tortures molt desagradables, com ara la
injecció a les víctimes de bacteris que comporten malalties com la
sífilis o la gangrena, per així poder usar els possibles remeis
experimentals. Per tant, no seran més que conillets d'índies en
mans de les SS, però per Ilsa, ocasionalment aquestes tortures
i experiments es converteixen en alguna cosa personal, plaent,
atribuint-se així un carisma extra al personatge tan
deliciós com a espectadors de cinema extrem que som. Per
exemple -a part dels bacteris o castracions-: penetrar
consoladors electrificats, tortures amb la pressió de l'aire, a
veure qui sobreviu més temps en aigua bullent... Etc. Un
espectacle salvatge no apte per als cors més febles.
Per
tant, els elements que ens ofereix l'explotation és
indagar en el morbós -o repugnant- del que ha passat al camp
de concentració, i sobretot el sexe, molt sexe. Que potser és
normal que 4 noies de les SS practiquin les seves tortures nues de
cintura dalt? Aquesta és la rutina de la pel·lícula. Encara que de
cap manera podem acusar el film de pornogràfic, ja que mai es
mostren genitals en les escenes de sexe més enllà de
cabells púbics de la dona, i això és el que convertiria
la pel·lícula en pornogràfica. Però sí que el film
intenta mostrar-nos un univers eròtic en què els papers de
dominació s'han invertit, governant així dones uniformades de SS i
el camp només vigilat per homes soldat. Fins i tot els homes
presoners són sodomitzats per dones, amb frases per part de
Ilsa com "qui se'n va a dormir amb mi no torna a fer-ho amb
ningú més", i clar, la nostra estimada Ilsa acaba
castigant els seus amors amb brutals tècniques de castració sense
anestèsia, flagel·lacions, consoladors de descàrregues
elèctriques, el bondage, o la ja esmentada "pluja daurada".
Per tant, aquesta pel·lícula de Don Edwards aprofundeix
en un univers sadomasoquista dut a l'extrem.
M'agradaria
destacar també que tot i els més de trenta-cinc anys
transcorreguts des de l'estrena de la pel·lícula fins avui, els
seus efectes especials a càrrec del desacreditat Wayne Beauchamp
i també de l'encarregat de maquillatges Joe Blasco,
mereixen un aplaudiment per seguir sent frescos. No han envellit
pràcticament -a excepció de la sang, que a estones és
excessivament rogenca i sintèticament, i és que cal no
oblidar que estem parlem d'un títol de pressupost ínfim, cosa
que té molt de mèrit avui dia. Tots dos són persones molt lligades
al gènere fantàstic, i que grans títols
com Phantasma (Don Coscarelli, 1979) o Maniac cop
(William Lustig, 1988) els deuen les gràcies, especialment
a Wayne Beauchamp. Fins i per Beauchamp aquest va ser el
seu primer treball malgrat estar desacreditat -fins i tot va fer un
cameo com presoner-, i que posteriorment va treballar en més de 150
projectes seguint avui en dia en peu de guerra.
Una
pel·lícula mediocre, si, però disfrutable en el seu
conjunt per no voler abastar camps dels quals mai seria
acceptada, on fracassaria en l'intent. I això la va portar a 3
seqüeles més: Ilsa, la hiena de l'Harem, repetint en la
direcció amb Don Edwards i que malgrat que la
baixada acusat bàsicament per repetició d'esquemes
segueix mantenint l'esperit gamberro de l'original; després
vindria Ilsa, la tigressa de Sibèria, amb una mica menys de
gore i sexe i notablement inferior a les altres dues; i finalment un
altre títol que en principi no té res a veure amb la saga -de fet
és una pel·lícula no-oficial- anomenat Ilsa, the wicked warden,
de la mà pràcticament sempre inepte Jesús Franco que va
aconseguir un lamentable resultat. Malgrat manifestar-se en les dues
una baixada escalonades sempre resulten interessants, i és
que Dyanne Thorne va aconseguir brodar un dels papers
més inoblidables que ha pogut regalar-nos el cinema.
Per si
hi ha algú interessat, puc recomanar algun títol molt
relacionat amb les naziexploitations una mica pujadetes de
to, molt del tipus Ilsa, que potser poden picar la
curiositat. Aquesta va ser una barreja bastant de moda en
els setanta, amb pel·lícules infinitament indesitjables,
encara que vistes avui dia són entranyables, normalment provinents
d'Itàlia. Per exemple La bèstia en calor (1977) de Luigi Batzella,
autor d'altres bodris que també estaven carregats de sexe
i bastant violència. També coses com SS va experimentar camp,
de Sergio Garrone, un tipus que va treballar bastant
amb Klaus Kinsky en algunes pel·lícules. O dos
títols per part de l'irregular -que ja és ser molt bo-
Bruno Mattei: SS camp de sexe i violència; o un altre títol
molt semblant encara que descontextualitzat del nazisme com
és The Jail: A woman 's hell.
4 Comentaris
Explotation a la maxima potencia, llege atambien a ver la de Siberia pero ahi pare.
ResponEliminaNo están mal, pero sin duda van aterrizando en cuanto a calidad, la buena es esta! Eso si, al del tío Jess ni por asomo jeje
ResponEliminaNo me gusta su traje de oficial de la SS, que yo sepa no eran exactamente asi.
ResponEliminaVerdaderamente me dan ganas de ver esa pelicula.
n.n
Naziexploitation casposa y con regusto entrañable, y con una Dyanne Thorne más explosiva y mala que nunca.
ResponElimina