[Crítica] SADAKO VS. KAYAKO - Kôji Shiraishi, 2016


-DIRECTOR: Kôji Shiraishi
-GUIÓ: Takashi Shimizu, Kôji Suzuki
-ANY: 2016
-DURACIÓ: 98 min.
-PAÍS: Japó
-FOTOGRAFIA: Hidetoshi Shinomiya
-REPARTIMENT: Mizuki Yamamoto, Tina Tamashiro, Aimi Satsukawa, Misato Tanaka, Masahiro Kômoto, Masanobu Andô, Rina Endo, Maiko Kikuchi, Elly Nanami, Rintaro Shibamoto
-PRODUCTORA: Kadokawa / NBCUniversal Entertainment







Ja han passat uns 15-20 anys des que Sadako i Kayako s'exhibissin per primera vegada a la gran pantalla i posessin de moda les seves cabelleres negres i crits guturals. Van consolidar el subgènere kaidan, i fruit del seu impacte avui encara podem apreciar els últims cops de cua d'aquella moda a través d'obres dignes com Under the Shadows, però també de múltiples bestieses com Sadako 3D o la inacabable saga de Tomie, que denoten un evident esgotament de la fórmula. Normalment davant aquestes situacions els productors solen filar encara més prim de les seves propostes i s'acosten al fan més fidel a força de propostes radicals, tot sigui per dedicar-los els últims cartutxos disponibles de les franquícies que representen, sempre amb l'objectiu de satisfer-los com sigui i ja de pas donar un últim cop de cua en el gènere cinematogràfic a què pertanyen. En el present cas, un crossover és el resultat, i que unirà les dues vilanes més recordades de la història de l'horror japonès perquè rivalitzin a mort. El seu títol és Sadako vs. Kayako, una proposta aparentment ridícula però curiosament bastant digna de resultat final.

Sadako vs. Kayako part de dues històries paral·leles que tenen com a vilanes a tots dos fantasmes, per acabar creuant-les fins a arribar a un explosiu enfrontament entre els dos diables folklòrics femenins. La pel·lícula és dirigida per Kôji Shiraishi, un habitual al Japó d'aquest tipus de pel·lícules de fantasmes, però que curiosament mai havia participat en les dues franquícies. Però, lluny d'aportar oxigen a les dues sagues, Shiraishi no resulta ser el portador de l'enginy per renovar una fórmula esgotada com és la del kaidan, i es recrea, sobretot a l'inici, en l'ensurt fàcil a força de mostrar i desgastar Sadako vs. Kayako. Tema a part ja seria la volta de rosca que pateix la pel·lícula en els últims 20 minuts.

La pel·lícula s'inicia amb l'ensopegada per part de dues noies adolescents trucades a Yuri Kurahashi (Mizuki Yamamoto) i Natsumi Ueno (Aimi Satsukawa) en una botiga de productes electrònics de segona mà, d'una vella cinta de VHS, en la qual s'oculta Sadako (Ringu). Només una d'elles mira la cinta, però la maledicció ja està executada i morirà en dos dies. Per cercar una solució les noies demanen ajuda a un expert en fenòmens paranormals: el professor Morishige (Masahiro Komoto), un expert en llegendes urbanes. D'altra banda, Suzuka Takagi (Tina Tamashiro), una adolescent psíquicament talentosa, arriba al suburbi de Naemi, a nord de Tòquio, i s'instal·la amb els seus pares a la banda de l'abandonada casa Saeki de les pel·lícules de Ju-On, on habiten Kayako i Toshio. Com és d'esperar la seva existència es tornarà amarga.

Les dues històries no tenen connexió fins que connecten a la recta final de la pel·lícula. A parer meu ho fan tard, i amb una justificació agafada en pinces, però l'important és que l'acaben fent i és just quan la pel·lícula capta tot l'interès. És probable que després de més de 10 pel·lícules entre les dues franquícies demanar-li a director una nova perspectiva de la fórmula sigui demanar massa, però malgrat que Sadako vs. Kayako és una obra entretinguda i a estones fins i tot molt divertida, no deixa de ser "una més" entre moltes, en prioritzar al llarg dels seus primers 70 min (de 100) l'assassinat i ensurt, que si bé mola, no és el que l'espectador espera trobar-se en un crossover que promet escenes èpiques. A més, "la unió" de les dues sagues es fa a través d'una espècie de sacerdot friki amb poders paranormals, amb les seves idees de bomber per derrotar a ambdues vilanes alhora, un personatge còmic que no encaixa amb el to seriós que sempre han tingut les dues franquícies. En realitat, l'argument de la pel·lícula és una collonada.

Però per estrany que sembli amb la presència del sacerdot, el to de la pel·lícula es manté completament seriós i evita caure en el parany de la comèdia. El que la distingeix d'aquelles primeres Ringu i Ju-On és que la present pel·lícula posseeix un ritme més àgil, prenent com a protagonistes col·legiales adolescents que no destaquen precisament per la seva capacitat reflexiva, i sí més per la curiositat. El resultat és que Sadako vs. Kayako ofereix una proposta entretinguda i dinàmica, capaç de connectar bé amb el públic més festivaler a força recrear-se en un extens Bodycount a més de ser generosa a l'hora de mostrar als fantasmes. És tot com menys fantasmal i sinistre que les originals, i sí més evident i visceral.

En fi, Sadako vs. Kayako inevitablement part del desgast de la fórmula, però aconsegueix agafar personalitat i aportar com a mínim una cosa diferent del vist fins ara en les dues franquícies. Que quedi clar que és una pel·lícula de terror i no una comèdia, en la qual se segueix apostant per aquell vell kaidan que donava mal rotllo, però que a diferència de pel·lícules anteriors aquí és tot més mastegat i evident, com més festivaler, insisteixo. I sense oblidar el que tothom espera veure en un crossover, com és un combat final cos a cos entre tots dos fantasmes al més pur estil de videojoc arcade, que si bé no destaca per tenir l'èpica esperada com a mínim sap captar l'atenció del públic, que és sempre el més important en una obra titulada "Sadako vs. Kayako". És un final ple de morts, curiositats, tints lovecraftians, i una sorpresa friki, però que tothom parlarà d'ella... i qui sap si per als anys vinents.  




Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris