[Crítica] EL HABITANTE - Guillermo Amoedo, 2017


-DIRECTOR: Guillermo Amoedo
-GUIÓ: Guillermo Amoedo
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 93 min.
-PAÍS: Mèxic
-MÚSICA: Manuel Riveiro
-FOTOGRAFIA: Erwin Jaquez
-REPARTIMENT: Gabriela de la Garza, María Evoli, Natasha Cubria, Pablo Guisa Koestinger, Fernando Becerril, Carla Adell, Vanesa Restrepo, Luis Eduardo Reyes, Flavio Medina    
-PRODUCTORA: Bh5 / Sobras International Pictures






Quan en 2014 l'uruguaià Guillermo Amoedo va presentar The Stranger a Sitges com la seva òpera prima, molts el vam clixar com a autor a seguir la pista. Provenia de treballar amb Nicolás Lopez i Eli Roth a la productora Sobres, exercint com a coguionista a diferents produccions, fins que va obtenir la seva oportunitat a dirigir un llargmetratge. El que més va captar l'atenció de Amoedo quan vam veure el seu debut a The Stranger ser un notable distanciament de cinema dels altres dos cineastes esmentats, un distanciament basat a aplicar un to molt més seriós i adult, en prendre la violència com una cosa respectuoses, i també per tractar gèneres com el vampíric -i ara amb el de les possessions demoníaques-, des del respecte i amb una actualització dels valors bàsics cap a un públic actual. Amoedo és un director jove, que utilitza influències de determinats clàssics expressats en acord a les tendències d'avui.

El Habitante, la nova pel·lícula de Guillermo Amoedo -i que ell mateix també ha escrit-, es va poder veure en primícia mundial a Sitges. Es tracta d'una altra pel·lícula rodada a Mèxic, però a diferència de The Stranger, l'idioma emprat per al rodatge ha estat l'espanyol. La pel·lícula tracta sobre 3 noies que pretenen entrar a robar a la casa del senador de país, i com si d'un home invasió es tractés, les noies irrompen a la llar, lliguen i emmordassen al senador i a la seva dona, i posteriorment inicien el robatori de pertinences. Però, per sorpresa de les assaltants, descobriran que al soterrani es troba lligada en una llitera la filla del matrimoni, Tamara, una nena que està posseïda pel dimoni.

La pel·lícula a mi em va agradar, tot i que no ha estat una valoració compartida per altres mitjans, però crec que El Habitante vaig posar un ritme fort que mai decau, i pel que fa al terror sap molt bé com llaurar el terreny en cada escena abans del cop final. No és una pel·lícula que abusi d'ensurts, més aviat prioritza un clímax malsà que es manté constantment, provocant així un ronc a l'estómac de l'espectador que li fa mantenir-lo sempre en alerta. D'aquesta manera, i amb aquest argument, es fa fàcil detectar influències de títols com la recent No respiris -a través d'una home invasion-, però sobretot amb obres com L'Exorcista i Anticristo, o fins i tot La Endemoniada.


A la pel·lícula cal criticar-una excessiva influència en L'Exorcista de William Friedkin. No només per l'argument, també per l'estètica de Tamara, la nena d'11 anys posseïda pel dimoni, així com per la intervenció de l'un sacerdot provinent de Vaticà per practicar un exorcisme. També altres aspectes com el vestuari i maquillatge de la nena és idèntic al de Regan, i més d'utilitzar Amoedo alguns recursos com els vòmits, també visibles en l'obra de Friedkin. Malgrat això, cal reconèixer una bona feina a l'hora de perfilar un model de personatge diferenciat al de Regan. A Regan l'hem conegut com algú grollera, maldestre en el seu missatge, agressiva, i per contra Tamara és algú molt intel·ligent i meticulosa, capaç amb les seves paraules de manipular a les persones com ella vol, fins i tot d'empènyer al suïcidi. La veritat és que El Habitante dibuixa un personatge molt interessant i aterridor, com si es tractés d'Hannibal Lecter, i que a més està magníficament interpretat per la jove actriu Natasha Cobria.

La resta d'interpretacions estan correctes. Destaquen actrius com Gabriela de la Garsa i Vanesa Restrepo, però en general tots estan solvents interpretant rols que denoten una personalitat pròpia i que aconsegueixen anar modificant a mesura que els successos de la trama interpel·len la seva persona i els fan evolucionar cap a postures més emocionals, cap a la por i també la ràbia. Aquestes interpretacions saben entendre que El Habitante és una pel·lícula en què el personatge de Tamara els posa a tots a prova, fent trontollar elements estructurals de la seva persona, com és la confiança a l'altre i l'esperança. I en efecte, El Habitante és una altra pel·lícula sobre la fe, i que convida a aferrar-se a la divinitat per tal de sobreviure i vèncer el dimoni, però és també una prova de lluita interna dels seus personatges cap a la manipulació emocional.



També voldria destacar l'última escena. Una escena que no estriparé, però vull avisar que es tracta d'alguna cosa polèmica per involucrar-hi el Vaticà, i sincerament, potser es tracta d'un dels plans més inquietants que he vist en els últims anys. No és un ensurt, ni de bon tros, però deixa mala sensació al cos.

En fi, una pel·lícula la mar de disfrutable, i en la tònica d'un Guillem Amoedo basat en els tons seriosos, ritmes que no decauen, i un sentit de l'execució del terror que demana llaurar bé abans d'executar. Sembla una mica simple, però pocs ho aconsegueixen avui dia. No obstant això, malgrat que El Habitante és una pel·lícula disfrutable i sobretot ben executada, cal objectar aquesta excessiva influència a clàssics, que fan de la pel·lícula en alguna cosa més pròxima al remake actualitzat que a l'elaboració pròpia.   


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris