Presentar Barbara Crampton com a introducció a una entrevista no és tasca de fàcil. Ho és, en el sentit que es tracta d'una actriu coneguda i reconeguda en el gènere de terror per la seva trajectòria artística, però complicat per l'envergadura que han pres tots i cada un dels arguments que emprèn a cada debat, a través de la seva alta capacitat de reflexió i que l'ha convertit amb el temps en l'actiu femení més important que representa avui dia el gènere de terror. És a dir, que és tot un orgull per al fandom. I per això, amb la seva visita a Festival de Sitges per presentar la seva nova pel·lícula titulada "Replace", sol·licitem entrevistar-la. Vam tenir sort i l'entrevista se'ns va concedir, aconseguint conversar amb ella durant uns curtíssims 15 minuts. En aquest temps aprofitem per sobre de tot per preguntar-li sobre la seva primera etapa com a actriu, i concretament per la seva etapa com a víctima en el cinema de terror.
Aprofitem per preguntar-li sobre la seva etapa com scream queen en el cinema de terror, i pel seu rebuig actual a l'etiqueta. També pel present professional.
En fi, una entrevista curta que va donar per al que va donar, potser menys del que esperava, però igualment el fet de tenir a Barbara Crampton a mig metre, lluny de ser una cosa imponent, la seva simpatia i predisposició fan que estar al seu costat sigui una experiència completament agradable.
-Fa un temps vas publicar una
piulada en què parlaves críticament sobre el concepte
"Scream Queen". Això va generar un debat constructiu
molt interessant que fins i tot va implicar a altres actrius de
diferents generacions. ¿Quan interpretaves papers en
pel·lícules com "Re-Animator", "Re-Sonator",
etc., també pensaves igual? Tenies el mateix pensament crític?
No,
és un pensament que ha arribat amb el temps. Quan creixes, amb la
maduresa arribes a un punt que et qüestiones més les coses, i el
gènere de terror també ho ha de fer, que és créixer i qüestionar
algunes de les coses que es donen per fetes. Les històries ara cada
vegada són més complexes perquè s'estan barrejant els gèneres en
el cinema i això genera unes històries molt interessants, de manera
que aquest concepte "Scream Queen" ja no s'ha
d'aplicar. Ara els personatges femenins també estan creixent, igual
que ho està fent la societat. Per tant, insisteixo que hem de
distanciar d'aquest concepte "Scream Queen", i hauríem
de parlar en les pel·lícules de terror sobre les dones d'una manera
diferent, per què no es pot representar sempre a la dona de la
mateixa manera com s'ha representat a aquestes pel·lícules, és a
dir, com una persona que sempre fuig de dimonis, monstres o
zombis.
-Tot i això hi ha actrius que també van
tenir rellevància en els anys vuitanta que viuen -i fins i
tot sobreviuen- de l'etiqueta "Scream Queen",
com Linnea Quigley. Has parlat alguna vegada amb ella sobre
el tema? Crec que teniu postures diferenciades.
Si. Recordes
l'article que vaig escriure a la web Birth Movies Death?
-Si,
allà explicaves detalladament el "per què" d'aquesta
piulada, i això va generar tota mena de respostes per part d'altres
actrius.
En l'article Linnea Quigley va
comentar al final el seu opinar al respecte. Va dir que no estava
d'acord amb mi, i no passa res, està bé, en canvi altres actrius sí
que ho eren. Però en general jo crec que hi havia més gent que
estava d'acord amb el que vaig escriure que en contra.
Vull
afegir també que han estat els periodistes el que ens han imposat
aquest terme, no nosaltres les actrius. No ha sorgit mai aquest terme
per part de directors o guionistes, sinó per la premsa, que d'alguna
manera ens ha limitat com a actrius.
-En aquesta primera etapa com a actriu,
potser per modes i tendències de cinema de l'època, apareixes en
algunes escenes nues. Com afronta aquest tipus d'escenes una
actriu? I també, ara ja passats vint anys des de llavors,
en algun moment la teva vida t'ha incomodat recordar aquestes
escenes?
El que m'incomoda és que em facin aquest tipus de
preguntes. No m'avergonyeixo de res del que he fet, simplement són
parts de la història que hi ha escrita en un guió. Crec que en
l'art escènic la vida per visitar de moltes maneres, i considero que
al cinema no només es pot abordar la vida amb el nu, sinó també
amb la passió desbordada, amb violència, l'assassinat, etc. Jo crec
que són elements de la vida que hem de veure des del cinema, i de
fet moltes d'aquestes pel·lícules dels vuitanta s'han convertit en
clàssics.
-Lluny de incomodarte, la meva intenció era
llaurar el terreny per a la següent pregunta. Volia preguntar-te
sobre l'accés de les noies joves en els anys vuitanta al món
de cinema, ja que segons opinions d'altres actrius que van triomfar
als vuitanta com Brinke Stevens o la
mateixa Linnea Quigley, elles mai han negat que la
sexualitat els va obrir la porta de cinema. Realment els productors
de l'època com Charles Band o Roger Corman,
entre d'altres, intentaven és manera tan sexista a les joves
actrius que volien començar en la indústria de cinema? ¿Els
exigien sexualitat per entrar al cinema?
Doncs no ho sé. Sí
que és cert que les històries que s'explicaven en les pel·lícules
d'aquells temps solien haver-hi escenes amb dones nues o
directament practicant escenes de sexe, però ara ja estem en una
altra època. Penso que potser hem anat d'un extrem a un altre, però
això és part de la nostra història. El que vam viure les actrius
que comentes i jo, era la interpretació d'un altre tipus de papers,
uns papers més apropiats per a la nostra joventut que ara a la
nostra edat. Els meus papers ara solen ser de mares, científiques,
etc., i quan era més jove interpretava papers que implicaven la
novetat, la sexualitat, el propi d'aquella època, cosa que amb el
temps és inevitable que acabi quedant més de costat. Són èpoques
i situacions diferents, i per sort tot està evolucionant en el seu
conjunt.
-I ja que hi ha hagut una evolució en la manera de
produir i explicar històries en el cinema de terror en els últims
25-30 anys, ha canviat prou?
Si, el suficient. Com
comentava les històries han canviat, han evolucionat, i cada vegada
els personatges són més complexos en les pel·lícules de gènere,
i també s'estan barrejant els gèneres en el cinema. Podem trobar
cinema de terror però també amb una mica de comèdia, i tot en el
seu conjunt també implica els entorns de la dona.
-Segurament
el canvi més notori de cinema de terror en els últims 5-10 anys és
la implicació de dones dirigint pel·lícules de terror, a
diferència de la tònica dominant al s. XX, que ha estat marcada per
la mirada masculina. Ara està apareixent la visió femenina en el
cinema. ¿El futur de cinema de terror passa per la mirada de les
dones?
Espero que sí. Tant de bo tinguem les dones
tanta representació en el cinema mateixa manera que l'han tingut els
homes. És cert que cada vegada hi ha més dones directores i també
productores, però encara és complicat per a una dona accedir a
aquest món, i això implica també donar-los total llibertat
creativa. Crec que a poc a poc ens estem equiparant als homes i anem
millorant el paper de la dona en el cinema.
-Ja en
l'actualitat, has tornat a cinema, fins i tot per produir pel·lícules
com "Beyond the Gates", en el que podríem
considerar com la teva segona etapa al cinema. Primer de tot, què és
el que et va condicionar a tornar al cinema i, també, què
prioritzes a l'hora d'escollir un guió? El que més destaca a simple
vista és que sols treballar amb directors molt joves.
M'agrada
molt que em diguin que tinc una segona etapa al cinema (rialles).
Vaig deixar el cinema durant uns anys a causa que em vaig
voler centrar en la família, però jo sóc actriu, m'agrada el
cinema de terror, i vaig voler tornar al gènere per exercir la
meva professió. Ja tinc una edat i això implica interpretar altres
papers diferents en les meves noves pel·lícules respecte als
que vaig fer en una altra època, i és per això que també va
condicionar el tipus de guions que escullo. Ara, amb "Replace",
la nova pel·lícula que he vingut a presentar a Sitges també
treball amb un director debutant, i ho faig perquè considero que els
joves d'avui són els que tenen millors històries per explicar. El
cinema ha canviat, i ells han crescut vivint aquest canvi.
0 Comentaris