Crítica: MANDY - Panos Cosmatos, 2018


-DIRECCIÓ: Panos Cosmatos
-GUIÓ: Panos Cosmatos, Aaron Stewart-Ahn
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 121 min.
-PAÍS: Estats Units
-MÚSICA: Jóhann Jóhannsson
-FOTOGRAFIA: Benjamin Loeb
-REPARTIMENT: Nicolas Cage, Andrea Riseborough, Linus Roache, Bill Duke, Richard Brake, Hayley Saywell, Line Pillet
-PRODUCTORA: Piccadilly Pictures / Son Capital / SpectreVision / Umedia / XYZ Films / Legion M. Distribuïda por XYZ Films






El salt que ha donat la carrera de Nicolas Cage cap a les convencions pròpies de la sèrie B li està sentant de meravella. Si amb Mom and Dad va alterar els nervis del públic mentre li mostrava un ampli repertori de cares de mem, a Mandy veiem el Cage més desbocat encara. És una gran pel·lícula i hi ha molt poc a retreure, però és recomanable advertir abans al públic que l'obra demana implicació al públic a participar en una experiència més que a un relat, i per això és probable que no tothom estigui disposat a fer-ho.

L'argument de Mandy no destaca per la seva innovació, i de fet, es tracta d'una simple venjança que pren un home quan una família ultracatòlica mata sense pietat a la seva dona (Mandy). L'home, anomenat Red (Nicolas Cage), que també és torturat, prendrà venjança contra ells. Amb això, Mandy no és més que una pel·lícula sobre l'enpoderament d'un home que busca justícia contra els malvats i poc més, però vull insistir que l'interessant aquí no és la venjança en si, sinó el com es mostra.

Mandy té una gran virtut, i és el control mil·limètric que té sobre ella el seu director Panos Cosmatos a l'hora d'aplicar uns peculiars recursos estilístics en la posada en escena, tot sobre una base argumental pròpia de la sèrie B més esbojarrada. D'aquesta manera aconsegueix que l'espectador se submergeixi visualment i sensorialment al passeig per l'infern que viu Red en la seva venjança. La sang abunda, la violència i l'actitud rude, però Cosmatos va sempre més enllà, per què extreu la sensació de Red, els seus malsons i emocions, i les il·lustra a la seva manera assolint que Mandy sigui alguna cosa més que una simple pel·lícula de venjança. És tot, en el seu conjunt, un exercici de psicodèlia tenyida de color violeta, especialment la primera meitat de la pel·lícula, que és més contemplativa i emocional, per passar a una segona meitat on Cosmatos decideix que cremi tot i radicalitza la forma i fons executant una de les venjances més èpiques que el cinema ha donat en els últims temps.

Val a dir que la banda sonora de Mandy és genial. Treballada per Jóhann Jóhannsson, un pes pesant de la indústria de cinema més recent i que, per desgràcia, ens va deixar als 48 anys el mes de febrer de 2018, havent treballat per a pel·lícules com Arribal Mother, aquest cop va tornar a lluir-se. La seva tasca és difícil, perquè la banda sonora en Mandy és clau perquè funcioni tot, ja que és el que fila els actes i sentiments de Red amb la posada en escena, generant la psicodèlia, un treball que aconsegueix amb èxit amb la col·laboració del guitarrista de la banda Sunn 0, que és un important grup de black metal experimental.

L'escenari que treballa Cosmatos és gairebé propi de l'univers d'un còmic. Un escenari de naturalesa morta i deshumanitzat, d'espai oníric i sense coherència on habiten criatures pròpies d'inframón, armades amb motos i eines estranyes, i un protagonista que juga a ser el Diable en el seu propi infern, que és el de la seva venjança contra la família ultracatòlica. Un infern mostrat a manera al·lucinògena on el raciocini no existeix i la supervivència és l'única opció.

Insisteixo que la posada en escena és l'atractiu principal de Mandy, més enllà que Nicolas Cage estigui de luxe en la seva interpretació, a més de Richard Brake com dolent. Pel·lícules com la recuperada Suspiria, i sobretot el més recent de cinema de Nicolas Winding Refn ja treballen en aquest sentit. Però la diferència amb Mandy és que aquí tot és més bast, més salvatge i gairebé còmic, amb idees brillantment estúpides pròpies del cinema de sèrie B més gamberro, que no escatima en violència i s'atreveix amb tot per tal de provocar els aplaudiments al públic. Mandy aconsegueix això, amb algunes escenes glorioses, i amb un Nicolas Cage descontrolat, fent del conjunt una pel·lícula que serà acceptada pel públic amb el paladar més sensible, però també el que es diverteixi amb l'acció més gamberra. Gaudiu amb Mandy, degusteu-la i aplaudiu-la, però sobretot sigueu conscients que aquí l'important no és el relat, sinó com es relata la història.

  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris