[Crítica] SUMMER OF '84 - Anouk Whissell, François Simard, Yoann-Karl Whissell, 2018


-DIRECCIÓ: Anouk Whissell, François Simard, Yoann-Karl Whissell
-GUIÓ: Matt Leslie, Stephen J. Smith
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 105 min.
-PAÍS: Canadà
-MÚSICA: Le Matos
-FOTOGRAFIA: Jean-Philippe Bernier
-REPARTIMENT: Graham Verchere, Judah Lewis, Caleb Emery, Cory Gruter-Andrew, Tiera Skovbye, Rich Sommer
-PRODUCTORA: Brightlight Pictures / Gunpowder, Sky






Després aquell èxit en clau retro anomenat Turbo Kid (2015) era d'esperar que els seus realitzadors Anouk Whissell, François Simard i Yoann-Karl Whissell poguessin aspirar a projectes de més envergadura al mateix temps que estiressin com un xiclet la fórmula de l'èxit que tan bé els va funcionar en la seva òpera prima. Summer of '84, una pel·lícula també amb adolescents que no necessiten adults per viure les seves aventures, és un altre exercici retro aquesta vegada amb una posada en escena completament dels vuitanta, amb una història agafada a un referent cinematogràfic de l'època com els Goonies, i uns acabats més tècnics com la banda sonora que doten la pel·lícula d'alguna cosa especial per al públic més experimentat.

Summer of '84 tracta sobre la investigació de quatre nois adolescents de quinze anys que es refugien en el seu món detectivesc per desvelar la identitat d'un assassí en sèrie que camina en llibertat. La seva investigació els portarà a sospitar del veí policia d'un dels nois, però demostrar que és un psicòpata no serà gens fàcil.

La pel·lícula es nodreix de molts referents, i no només dels Goonies, que seria la base de tot. L'assassí en sèrie, interpretat per Rick Sommer, fa una clara al·lusió al modus operandi del mític assassí en sèrie John Wayne Gacy, pel fet d'ocultar els cadàvers al soterrani de la casa i de tenir tendències homosexuals. Malgrat la picada d'ullet, això resulta purament anecdòtic, ja que el 1984 Gacy ja estava empresonat i per tant no funciona gaire bé com a detall retro. La idea que treballa la pel·lícula és que per molt que en el nostre entorn sembli que no passi res destacable, és perfectament possible que fins i tot el teu veí pugui arribar a ser un assassí en sèrie.

I és que en Summer of '84 gairebé tot són ombres. Guió lleuger i massa allargat -especialment en la seva insulsa premisa-, sembla cohibit a mostrar-se més original i únicament s'aferra la a la nostàlgia estètica per intentar agafar al públic. Un dels problemes principals que pateix la pel·lícula és que des del minut cinc l'espectador ja sap qui és l'assassí, i partint d'aquí, la investigació dels xavals -limitada a buscar entre les escombraries, cavar al jardí i mirar pels prismàtics-, resulta poc atractiva per a un públic que ni tan sols arribarà a trobar-se interessants girs narratius. En Summer of '84 no hi ha suspens, no hi ha emoció, fins i tot els nois que interpreten els seus personatges no emocionen. Només sembla funcionar els seus chistecitos de pits i vagines, ajudats per un personatge femení que aporta un punt sexy i de paritat, però que està ficat en calçador a la història.

El guió es nota que no ha estat escrit per Anouk Whissell, François Simard i Yoann-Karl Whissell, a diferència del que va passar a Turbo Kid. Aquí sembla que es busqui només el simple costumisme d'una època com edulcorant en la història principal, i que ajudat per subtrames melodramàtiques de cada un dels xavals -una cosa coneguda als Goonies o fins i tot IT-, hauria emocionat només a l'espectador de sobretaula. La fórmula aquí és massa evident, i l'exercici retro s'acaba veient com desnaturalitzat, i per tant innecessari. Al final, la música electrònica retro que ja hem escoltat 20 vegades en altres pel·lícules del mateix estil ens la coneixem tots, i que al costat de bicicletes bmx, revistes porno, walkie-talkies i ulleres vintage, l'estratègia de ganxo no és nostàlgica, sinó forçada. I és que Summer of '84 no necessita retrocedir 1984 per explicar alguna cosa, perquè els estius increïbles on passaven coses increïbles també ocorren en l'actualitat.

Els que busquin terror a Summer of '84 que s'oblidin, per què això és un Goonies però sense les aventures dels seus protagonistes, convertint-la en avorrida i mil vegades vista. La posada en escena dels vuitanta està molt encertada, cal reconèixer-ho. I respecte al guió, clarament el més fluix de la pel·lícula, únicament en el tram final sembla agafar embranzida i mostrar una mica de sang, i amb això no em refereixo a una posada en escena llardosa d'hemoglobina, sinó en la història que explica, dotant-la de més ritme, més intriga i fins i tot també alguna mort que sorprèn per la seva contundència. Però estem ja en el minut 90 'i personalment és massa tard.

  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris