[Crítica] UPGRADE - Leigh Whannell, 2018


-DIRECCIÓ: Leigh Whannell
-GUIÓ: Leigh Whannell
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 99 min.
-PAÍS: Austràlia
-MÚSICA: Jed Palmer
-FOTOGRAFIA: Stefan Duscio
-REPARTIMENT: Logan Marshall-Green, Betty Gabriel, Harrison Gilbertson, Simon Maiden, Benedict Hardie, Melanie Vallejo, Richard Cawthorne, Christopher Kirby, Linda Cropper
-PRODUCTORA: Coproducción Australia-Estados Unidos; Blumhouse Productions / Goal Post Film. Distribuida por BH Tilt







Upgrade (titulada a Espanya "Upgrade: Màquina Assassina") és l'últim que acaba de presentar la productora Blumhouse. Per allò bo i també per allò dolent, la productora nord-americana sol causar sempre expectatives amb les seves produccions de gènere fantàstic i terror pels milions que inverteix en cadascuna d'elles, i a més, i el més important de tot, és la seva constància que sembla inesgotable. El problema en genera de la Blumhouse, i que és fàcilment perceptible en Upgrade, és que la seva cadena de muntatge moltes vegades fabrica productes sense ànima, massa agafats a les modes del públic multisala i per tant allunyats de l'ànim a sorprendre, polemitzar i fins i tot a reinventar. Però, encara que sembli mentida de vegades, això, fins i tot pot arribar a ser una virtut.

La pel·lícula està escrita i dirigida per Leigh Whannell, més conegut per ser el guionista de les primeres entregues de Saw i Insidious, a més de protagonitzar-com a actor. L'escenari se situa en un futur no molt llunyà en què una parella pateix un accident de cotxe i queden ferits. Just després del tràgic succés, uns delinqüents maten a boca de canó a la noia i deixen greument ferit al noi protagonista. Ell va sobreviure i va quedar tetraplègic. Es diu Grey Trace, i després de l'accident acudeix a un científic boig per sotmetre a una operació clandestina que li implantarà un xip en la seva medul·la espinal que li permetrà tornar a caminar, i així poder venjar la seva dona. El que no sap és que aquest xip té personalitat i parla, es diu Stem, i no és el que sembla. D'altra banda, una policia sospitarà d'ell i li seguirà la pista per evitar un bany de sang.

Amb una premissa simple, però que agafa a l'espectador, és precisament aquesta senzillesa que està ben greixada i sorprèn per la velocitat i força amb què es desenvolupa, a la cosa pròpia de la sèrie B més escabellada. Però si gratem una mica i veiem el fons de la pel·lícula, està basat en un empoderament de la tecnologia que adquireix autonomia fins al punt de poder sotmetre als humans per part de Stem. Això és evident que no és gens nou en el cinema, perquè s'ha tractat 1.000 vegades i segurament millor, però és aquesta sinceritat amb la qual es presenta i desenvolupa Upgrade, sobre la seva condició de ciència-ficció barata que la fa simpàtica i còmoda de veure . Tracta sobre la poca humanitat que queda al món i la seva defensa d'ella a ultrança, i l'encarregat de defensar-la és el tal Grey Trace, un mecànic de cotxes d'aquests que encara porten volant per dirigir-los, i que contrasta amb la seva dona, que manté una casa a l'avantguarda de la tecnologia. Aquí és on Grey cau bé, empatitzem amb ell simplement perquè sembla ser l'única persona que manté la seva integritat física i moral, allunyada de les alteracions que la tecnologia pot proporcionar als cossos i dels automatismes del dia a dia de la ciutat, que anul·len a les persones i les seves decisions.

Upgrade funciona com ha de ser, i les seves escenes d'acció són constants, violentes i brillantment rodades. Tema a part són les baralles cos a cos de Grey amb els seus rivals, que sorprenen per haver estat rodades amb uns moviments de càmera rotatius bastant peculiars que intenten aportar un toc més robòtic. I té el seu sentit, ja que cada cop que dóna feina Grey respon a una decisió de Stem i per tant no hi ha lloc a imprecisions, però la realitat és que les baralles són molt poc imaginatives, i aquest tipus de realització no suma absolutament res a l'espectacle. De totes maneres l'actor Logan Marshall-Green (el prota de la Invitació), que sense massa floritures es guanya l'afecte de l'espectador, compleix i sedueix amb els seus cutre-cops karateques d'estil robòtic, desenvolupant un personatge híbrid mig tetraplègic i mig ninja que acaba sent memorable.

Penso que el punt fort de Upgrade és que tot funciona com hauria, i no es mostra gens desgavellada en el que és una pel·lícula de ciència-ficció, reflexionant sobre idees conegudes per tots sobre l'avanç de la tecnologia en les nostres vides. És com la vella sèrie B de fa 25-30 anys, i potser mal mirada pugui aparentar ser un producte sense interès, però crec que són els seus petits detalls els que la fan diferent. La seva trama, sense massa pretensions, va directa a complaure l'espectador a base d'un non-stop d'acció espectacular, ​​en una trama de thriller de ciència-ficció que no vol deixar de banda un fons mínimament intel·ligent, sent capaç de retorçar ella mateixa fins a oferir un final que prediu cap a on es dirigeix ​​la humanitat, a on anirem a parar amb l'obsessió d'actualitzar-nos i fer més perfecte del que ja som. A més, tot es desenvolupa des d'un políticament incorrecte generalitzat i escapant dels clixés que tots coneixem.

Sens dubte Upgrade és una pel·lícula que agradarà al públic més multisala. És cinema fresc, de consum ràpid i suggestiu, que converteix una trama de ciència-ficció amb venjança inclosa en un còmic distòpic, incorrecte, i que les seves idees de fons aconsegueixen arribar amb facilitat. És clar que, comparar-la amb Blade Runner(s) i companyia l'empal·lideix, però Upgrade és molt millor passatemps que elles. Cinema sense excessives pretensions, accessible en missatge, i que farà sentir-cultureta a qualsevol ignorant de barri quan expliqui als seus col·legues el satisfactori final de la pel·lícula.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris