Entre els dies 2 i 5 de maig, els Cinemes Sant Cugat projectaran 15 llargs i 28 curts de gènere fantàstic i terror, en el marc de V Sant Cugat Fantàstic
El Sant Cugat Fantàstic arriba a la
cinquena edició amb un programa que ahir, 12 d'abril, es va revelar
al complet a l'antiga fàbrica d'Estrella Damm. Els responsables del
festival, Joan Ramon Armadàs i Marc Carreté, van repassar un
per un els 15 llargmetratges i 28 curtmetratges que l'espectador
podrà veure als Cinemes Sant Cugat entre els dies 2 i 5 de maig, a
més de comentar les diferents activitats que es faran en el
transcurs d'aquest.
Aquesta cinquena edició del Sant
Cugat Fantàstic presenta algunes novetats respecte de les anteriors.
La més sensible per al públic serà el de les mateixes
instal·lacions del cinema en què es projectaran els curts i les
pel·lícules, que passaran a fer-se a la sala gran dels Cinemes Sant
Cugat. Això implicarà també que hi hagi un servei de bar dins i
fora de la sala. Per cert, els Cinemes Sant Cugat són els mateixos
que l'antic Cinesa Sant Cugat, simplement hi ha hagut un
canvi de marca, per això el desenvolupament del Sant Cugat Fantàstic
es farà on sempre.
I ja entrant al que més interessa al
públic, que és la programació del V Sant Cugat Fantàstic, vist en
perspectiva i amb deteniment podem dir que llueix força bé. Tot
estarà sota el leitmotiv dels alienígenes, i els 15 llargmetratges
que es projectaran al Cinemes Sant Cugat es mouen
entre premières nacionals, títols d'èxit internacional i
el bo i millor del cinema de gènere fantàstic català. Anem per
parts.
LLARGMETRATGES
Nazi Undead ("Living Space"
títol original) serà la pel·lícula que inaugurarà el V Sant
Cugat Fantàstic el dia 02/05 a les 21:30, un film australià de
terror inèdit a l'estat espanyol però amb un ampli recorregut per
festivals internacionals com Fantasporto. Es tracta de l'òpera
prima del seu director Steven Spiel, i hi ofereix a
l'espectador l'infern que pateix una parella en endinsar-se a una
casa abandonada al mig del bosc, on un antic oficial nazi resideix i
és més viu que mort. Nazi Undead estarà acompanyada pel
curtmetratge català Vaca, de Marta Bayarri, que la mateixa
cineasta presentarà a l'inici de la sessió.
Ja divendres 3
el festival prendrà intensitat i projectarà títols
com The Cleaning Lady, de John Knautz, una
pel·lícula de terror nord-americana que ve precedida per molt bones
crítiques després de la seva circulació per festivals
com FrightFest o Morbido. Es defineix ella mateixa com
una barreja entre House of Wax i Audition (wow!).
També hi haurà Ruin Me, aclamada pel·lícula de
supervivència sobre uns joves que decideixen participar en
un joc anomenat Slasher Sleepout, un joc al bosc en
format escape room on la diversió es converteix en
horror; i The Night Sitter, una pel·lícula de terror
independent que després del seu pas per FrightFest de
Londres molts ja s'atreveixen a considerar-la com una de les millors
comèdies de terror dels darrers anys. Tracta sobre una lladre que es
fa passar per mainadera innocent i pagarà car les seves intencions a
través de tres sàdiques bruixes.
La nit del divendres 3 es
completarà amb una doble sessió de títols imprescindibles per al
fan de l'horror: Ghostland i One Cut of the Dead. Ghostland és
l'última pel·lícula del director
francès Pascual Laugier (Martyrs), la que serveix per
tornar-lo al terror més físic dels seus orígens, però aquesta
vegada aportat una perspectiva més psicològica. Ghostland va
guanyar el premi a millor llargmetratge a la passada edició
de TerrorMolins i va formar part de la secció oficial a
competició de l'últim Festival de Sitges. Pel que fa
a One Cut of the Dead, es tracta de la
pel·lícula de moda de l'any. Una pel·lícula de zombis d'origen
japonès que està dirigida per Shinichirô Ueda i que
ha sorprès positivament públic i crítica per la seva originalitat
i sentit de l'humor. El seu argument tracta sobretot de com pot
passar d'imprevist en el rodatge d'un film low cost, i que, en
el fons, One Cut of the Dead també és
film low cost ple d'imprevistos...
I sense deixar el
sabor japonès de One Cut of the Dead, el
dissabte 4 arrencarà amb un film d'animació japonesa per a tots els
públics: Okko, l'hostal i els seus fantasmes, una producció
de Madhouse dirigida per Kitarô Kôsaka partint
del manga original d'Hiroko Reixo. Tracta sobre una nena
anomenada Okko que després de perdre els seus pares en un
accident es viurà amb la seva àvia al camp. És allà quan la nena
comença a veure fantasmes amistosos; El dia seguirà olorant el Japó
amb Top Knot Detective, un documental coproduït entre
Austràlia i el Japó, i que tracta sobre l'inesperat èxit que va
tenir una sèrie de samurais japonesa a l'Austràlia dels
anys 90 titulada Top Knot Detective, i les
polèmiques que van succeir després.
Deixant el Japó de
banda, l'espectador també podrà veure Canaries,
una première espanyola dirigida per Peter Stray en
el que suposa la seva òpera prima, i que segons expliquen els que ja
l'han vist la pel·lícula pretén actualitzar el mite
dels ultracossos; ja a la nit, hi haurà una doble
sessió: After the Lethargy i Osiris Child.
La primera és de producció catalana i està produïda, escrita i
dirigida per Marc Carreté (Asmodexia), i que
participarà en el festival fora de
competició. L'acompanyarà Osiris Child,
una space opera australiana que acumula un llarg recorregut
per festivals.
El diumenge 5 serà el dia que es donaran a
conèixer els títols premiats i es projectaran la resta de
curtmetratges catalans. La jornada iniciarà amb Solo Secuencias,
una pel·lícula que té per origen el format de websèrie i
que els seus mateixos responsables diuen que el més important del
seu argument és "el com més que el què". Seguidament es
projectarà Anunnaki: Los Caidos del Cielo, una
producció catalana dirigida per
Joan Frank Charansonnet i Rubén Vilchez en
el que serà la segona projecció pública després del seu pas
per TerrorMolins. I finalment, i després d'una sessió de
curtmetratges maratoniana, el festival tancarà la seva cinquena
edició amb el llargmetratge alemany Four Hands d'Oliver Kienle,
un thriller psicològic sobre l'obsessió i la por que ve precedit de
bones crítiques, i que serà estrenada en cinemes espanyols el
juliol del 2019.
MEMBRES DEL JURAT
El Sant Cugat
Fantàstic és un festival de cinema i té curtmetratges i
pel·lícules a competició. El públic podrà votar i decidir el
premi del públic, però a més a més, un jurat independent decidirà
els guanyadors de l'edició. El jurat està format
per Jose Miguel Rodríguez (editor i responsable de la
web Dioses y Monstruos), Sergi Vizcaíno (director) i
Rafa Dengrá (director).
Els premis es donaran a
conèixer diumenge a les 19:30 a la gala de cloenda del festival, que
coincidirà amb la projecció de 5 curtmetratges.
ACTIVITATS
PARAL·LELES
Amb motiu dels cinc anys de Sant Cugat Fantàstic,
l'organització ha preparat una exposició fotogràfica que repassarà
moments i anècdotes de les edicions anteriors. També fotos dels
seus convidats, els cartells d'anteriors edicions, així com un repàs
per les més de 80 pel·lícules que s'han projectat al
festival.
Igualment es faran tres conferències. Una
anirà a càrrec del cineasta mallorquí James J. Wilson, que
repassarà com han evolucionat els zombis al llarg de la
història al cinema. Val a dir que el dissabte 3 hi haurà disponible
un equip de maquilladors professionals de la indústria del cinema
que maquillaran de zombi a qui vulgui.
Les altres
dues conferències tindran un to –i fons– més rigorós, encara
que no ho puguin aparentar inicialment amb els seus títols. La
primera es titula Com conquerir la galàxia: guia teòrica i
pràctica, que anirà a càrrec de Xavier Luri, professor del
Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de
Barcelona, és a dir, per un senyor que no farà broma del
tema . Finalment, hi haurà una altra conferència titulada
Els robots que vénen de l'espai, a càrrec del professor
Jordi Ojeda, una autoritat quant a ciència-ficció i
que recentment acaba de treure a la venda el llibre 'Robots de
Cine: de Maria a Alita'.
VENDA D'ENTRADES
Es podran
adquirir aviat a la web oficial de Cinemes Sant Cugat. Cada
sessió tindrà un cost de 5 € i hi ha bons. Nosaltres
el que recomanem és l'abonament d'un dia, que per 10 € l'espectador
pot veure totes les pel·lícules que vulgui en una mateixa
jornada.
0 Comentaris