[Crítica] THE CLEANING LADY - Jon Knautz, 2018


-DIRECCIÓ: Jon Knautz
-GUIÓ: Alexis Kendra, Jon Knautz
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 90 min.
-PAÍS: Estats Units
-MÚSICA: Russ Howard III
-FOTOGRAFIA: Joshua Allen
-REPARTIMENT: Alexis Kendra, Rachel Alig, Stelio Savante, Elizabeth Sandy, Mykayla Sohn, JoAnne McGrath
-PRODUCTORA: Olivargo







The Cleaning Lady parteix d'un curtmetratge original dirigit per Jon Knautz i que ell mateix va coescriure al costat d'Alexis Kendra el 2016, el mateix equip que treballaria posteriorment la pel·lícula que ens ocupa. Aquell curt se centrava en la base principal de l'argument del llarg, com és la relació entre la guapíssima Alice (Alexis Kendra) i la dona de la neteja del seu apartament, Shelly (Rachel Alig), una dona amb la cara desfigurada a causa d'unes cremades a la seva adolescència. Alice és una noia "addicta a l'amor", una obsessió que la portarà a fer una ineficaç teràpia en grup per així distanciar-se de la seva amant, i que veurà en la relació amb Shelly una porta escapatòria per afrontar la seva dependència. Shelly, per la seva banda, és algú introvertit i tèrbola, i que des de petita desitja ser atractiva i estimada com ho és Alice, a qui considera una Barbie. I així és com neix aquesta relació improbable.

Aquesta companyia mútua agafa un gir quan Shelly comença a sentir obsessió per Alice. No li vol fer mal, però després de conèixer els seus problemes de dependència amb el seu amant Michael (Stelio Savante) ella sent la necessitat de fer "perfecta" Alice, una obsessió que rebel·larà el monstre que hi ha dins.

El que planteja Jon Knautz a The Cleaning Lady és una mirada a la ment d'una dona amb cicatrius més profundes del que podria semblar al principi. La relació entre Alice i Shelly, improbable a primera vista, fa que ens l'acabem creient i fins i tot sentim l'empatia que mostra l'una amb l'altra. I és que Knautz i Kendra dibuixen uns personatges que no són només una noia maca i que desconnecta només amb el ioga i els banys escumosos (Alice), i que es relaciona amb una dona tímida, desfigurada i envejosa (Shelly). Totes dues tenen un background complex, comenten errors i lluiten contra les seves pors. Aquestes imperfeccions fan que els seus punts de partida oposats creïn una zona de confort, una zona grisa que les fa compatibles i que les fa entendre. El públic respon a aquest exemple d'humanitat d'Alice i fins i tot a sentir simpatia per Shelly, esborrant així la dicotomia entre el bé i el mal, i jugant també amb les expectatives de l'espectador. Diguem que la història és senzilla, però té estratagemes per atrapar l'espectador.

Tot això pot semblar una mica avorrit a primera vista per a qui busqui una pel·lícula de terror, però creiem que no. The Cleaning Lady és cinema de terror de pura raça, i posseeix unes interpretacions que marquen la diferència entre la insipidesa interpretativa i la personalitat definida, i això sabem tots com és d'important dins del gènere. Tant Alexis Kendra com Rachel Alig estan esplèndides en els seus rols, a més darrere de la càmera, Jon Knautz, les retrata component imatges tan interessants com esgarrifoses, fent evolucionar ambdós personatges cap a la final girl més cridanera i la psycho-killer més endiablada.

The Cleaning Lady pren la decisió de justificar els actes sàdics de Shelly, treballant en el seu tram mitjà un brackground que explicaria l'origen de la cara deformada i els motius que la indueixen a la maldat. Aquest origen ens porta a la seva adolescència, i ens parla de temes tòpics com són els abusos i càstigs injustificables, els que acabaran convertint Shelly en un dimoni. Aquesta justificació del mal creiem que fa treure l'espectador de la pel·lícula. I és que Shelly, ja per si mateix és un personatge intrigant i tèrbol, amb una personalitat molt carismàtica gràcies sobretot a la gran interpretació de l'actriu que l'encarna, Rachel Alig, que supera de lluny la que va fer la mateixa Alexis Kendra al curt (sí, va canviar de rol). És a dir, que la maldat ja de per si ens la creiem, perquè podem imaginar el seu origen només mirant la seva cara desfigurada i els fantasmes que pot generar a la seva ment la relació obsessiva que manté amb la guapíssima Alice. De fet, estem segurs que la injustificació faria més fosc i intrigant el personatge. A més, les escenes que uneixen Shelly amb la seva "mascota" lligada al porxo resulten malaltisses, per no parlar del puré de rata que li dóna menjar, un reflex del pou de maldat sense fons que és la ment de Shelly. Prefereixo pensar que el mal no es cregui, existeix.

Tot i això, malgrat que creiem que aquest viatge al passat de la Shelly et treu lleugerament de la pel·lícula i que és massa tòpic i fins i tot dilatat, estem d'acord que el paper de la jove Shelly (Mykayla Sohn) és per emmarcar. Cada mirada d'odi que fa ens estremeix, i ens fa recordar fins i tot el jove Michael Myers del reinici de Halloween.

The Cleaning Lady és d'aquelles pel·lícules que es couen a foc lent fins que detonen en una espiral de violència gairebé inaguantable. Una mirada per la ment pertorbada d'una dona amb la cara desfigurada, incompresa i amb tendència a la psicopatia, intentant fer el bé sense adonar-se que és un autèntic dimoni. Per nosaltres The Cleaning Lady és una pel·lícula petita, però brillant, d'aquelles que marquen la diferència entre un passatemps cinematogràfic i una bona pel·lícula de gènere de terror. Passaran els anys i la seguirem recordant.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris