És la responsable de Drácula de Denise Castro, pel·lícula de terror de metratge trobat que trasllada a l'espectador a Transsilvània, el bressol del vampirisme
La directora i guionista
catalana Denise Castro és un dels talents recents més
productius de la factoria ESCAC. Les seves dades ho confirmen, havent
realitzat fins a la data dos llargmetratges (Salvación, Dràcula
de Denise Castro) i haver participat en una antologia de
relats (Maniac Tales), a més de realitzar múltiples
curtmetratges. Tots aquests treballs tenen el nexe comú del
gènere de terror.
Passats ja un any des de
la première nacional de Drácula de Denise Castro
al IV Sant Cugat Fantàstic on, per cert, es va endur el premi
del públic, la pel·lícula encara segueix circulant per
esdeveniments i fins i tot fins al 12 de maig es pot veure en
Movistar+. Potser estem davant l'últim gran èxit de
cinema de gènere català i fins i tot també espanyol, i
paradoxalment sent una pel·lícula molt modesta pel que fa a
pressupost, cosa que la converteix en una autèntica lliçó de com
superar els obstacles de pressupost amb imaginació, ganes i
treball. I és que Dràcula de Denise Castro és una
pel·lícula produïda amb només 2.000 €.
Amb motiu de la
projecció de Dràcula de Denise Castro en una sessió
gratuïta de "cinema a la fresca" al V Sant Cugat
Fantàstic, vam aprofitar per entrevistar Denise Castro.
Vam poder comentar les claus de la pel·lícula, l'experiència de
rodar a Transsilvània, la importància del vampirisme en
la seva persona, a més del present i futur. Una entrevista molt
substanciosa i ben carregada d'anècdotes. No te la perdis.
-Veient en perspectiva teus treballs
tens un interès pel vampirisme. Té algun significat especial
per a tu?
Sí, el vampirisme m'ha interessat des de petita.
Tal com vaig explicar en Salvació [2016] jo vaig néixer malalta de
cor amb una alenada, i a mesura que anava creixent la meva salut
empitjorava. Per això, en la meva infància, que ja era una
mica friki, somiava que volia convertir-me en vampiressa per ser
immortal i així no haver d'operar-me ni estar malalta. Aquesta
és una idea que va alimentar la meva vida. A més, també m'ha atret
molt el mite del comte Dràcula, perquè representa la
sexualitat, la foscor... Moltes coses, però sobretot em
fascinava el tema del més enllà de la mort, de
l'eternitat en certa manera.
-En "Drácula de Denise Castro"
viatges fins Transsilvània, la meca el vampirisme. És la
pel·lícula que sempre havies volgut fer?
Si, encara que més
que la pel·lícula que sempre he volgut fer, és el viatge que
sempre he volgut fer. Sempre havia volgut anar a Romania i visitar el
castell de Dràcula, és a dir, el castell amb el qual Bram Stoker es
va inspirar per fer la novel·la de Dràcula. Era com molt mític per
mi, i per descomptat rodar-hi una pel·lícula. Encara que en
realitat tot va començar amb un concurs de Airbnb que
sortejaven una nit en un castell, en un taüt, etc., i vaig
participar, encara que no em va tocar. Doncs com em va fer molta
ràbia que no em toqués em vaig decidir a anar a la meva manera, i
ja que hi anava doncs de pas podria rodar una pel·lícula. Llavors
hi vaig comentar als meus quatre amics que sé que estan tan bojos
com jo de si es volien apuntar, i si, es van apuntar a
l'aventura en pla "anem a rodar una pel·lícula, sense
pressupost, sense gairebé guió ja -15°", i els bojos em van
dir que sí igualment. Responent a la pregunta, no és el model
de pel·lícula que voldria rodar allà, però bé, que volia anar-hi
i rodar una mica ho tenia clar des de sempre, i com no vaig tenir
l'ocasió de fer-ho abans perquè em vaig llançar a la
piscina.
-I que tal l'experiència de rodar
a Romania? Què us deien els romanesos en veure un grup de
catalans volent fer una pel·lícula low cost sobre el seu
mite?
L'experiència bé, o millor dit, curiosa. D'una banda,
amb la gent del castell amb la qual vam emparaular rodar
va ser genial, perquè era gent molt amable i ens van ajudar en tot.
Aquesta gent viu de la llegenda de Dràcula i s'ho prenen prou
seriosament, tenint molt respecte a l'ocult, als "strigois"
com ells els anomenen, que són aquests vampirs típics d'allà.
Després d'altra banda, la gent de poble que hi havia a les paradetes
o que treballava per allà en altres llocs, era bastant reticent a
acostar-se a nosaltres, no eren molt "accessibles" que
diguem, molt introvertits, però anem, en general no vam tenir molts
problemes. Jo crec que ens veien com uns frikis inconscient,
perquè alguns sí que ens van dir "no aneu al bosc
dels Carpats de nit, que hi ha óssos i llops que no estan hivernant
perquè tenen gana, i és molt perillós!", I clar, ens veien
anar a bosc de nit no només una vegada, sinó dues-tres, i clar,
haurien de pensar que estàvem una mica sonats...
-La pel·lícula en certa manera
presumeix de ser modesta en pressupost, però ho era tant? ¿Que
pressupost té?
La pel·lícula presumeix de ser modesta i
realment ho és. És tal qual com s'ensenya. El pressupost van ser
els viatges, que eren molt barats, i després una taxa mínima que
vaig pagar al castell per rodar unes hores, i ja està, res més. A
partir d'aquí tot era material propi, ningú va cobrar en aquest
moment, i mil favors a tothom. No obstant això a la fi si que
vam aconseguir un acabat professional perquè vam tenir la sort de
disposar d'una sala de mescles. Teníem un equip tècnic i humà
professional, que això fa que la pel·lícula pugi i després es
pugui vendre. Concretament el pressupost de Dràcula de Denise Castro
podem dir que va ser d'uns 2.000 € aproximadament, una xifra
ridícula i que ni tan sols permet catalogar la pel·lícula com
de baix cost.
-Entre línies podem llegir un missatge sobre les
dificultats que tenen els artistes més emergents per fer cinema.
¿Aquesta idea de fons va ser casualitat o
premeditada?
El metacinema a la pel·lícula és una
cosa premeditada que se'ns va acudir abans d'anar a rodar, perquè
clar, en pensar que anàvem a anar tan pocs dies, 3 o 4
sol, i amb molt pocs diners, a la fi vaig pensar "ostres, perquè anem
a rodar una pel·lícula sobre el difícil que és rodar una
pel·lícula en aquesta situació, i a sobre ho farem en
clau d'humor i amb mala llet". Per tant, vam optar per fer
una autoparòdia, perquè fins i tot jo mateixa havia de fer
d'actriu, i no perquè m'agradi fer-ho sinó perquè no hi havia més
remei. Llavors, això va ser una cosa que ja va sorgir per endavant,
i que a més ens va semblar que seria el punt original de la
pel·lícula, i per tant, no només fer una pel·lícula de terror de
gent que va a buscar vampirs o a veure a Dràcula
a Transsilvània, sinó donar-li un punt diferencial a la
pel·lícula. Vaig pensar que a l'igual seria ser aquest, que
parlarien que la pel·lícula no només tracta sobre el vampirisme
comú sinó també de com una directora xucla la sang al
seu equip per aconseguir tirar endavant la producció.
-Veient la pel·lícula sembla tot molt
anàrquic. Imagino que tot ho tenies calculat, no?
Hi ha una
part preparada i després una altra part molt anàrquica. La
preparada és el rodatge al castell en si, que vaig demanar unes
hores per rodar, però clar, em deixaven rodar dins, però jo
mai havia estat al castell i per tant no tenia clar el que havia de
rodar-hi. El que vam preparar per endavant va ser un guió d'unes nou
pàgines amb un argument de més o menys el que havia de passar, però
després hi ha moltes coses improvisades, molts diàlegs per
descomptat, i fins i tot seqüències que se'ns van ocórrer allà.
No vam poder buscar localitzacions prèviament, ni fer guió tècnic,
ni res, el rodatge va ser anar a l'aventura, de manera que l'esperit
que té la pel·lícula és real, i la gràcia és que després també
la gent es cregui que és real. De fet, molta gent m'ha preguntat si
el del mal rotllo que es veu en la pel·lícula era cert, i
bé, sense fer espòilers... Per què la gent ha
vist tornar del viatge a Clàudia i Ricard, que si
no... ja m'entens, podríem haver fet un The Blair
Witch Project (rialles).
-Llavors, posar en dubte la
línia que separa la realitat de la ficció ha estat la clau perquè
funcioni la pel·lícula?
Si, aquesta era la clau per rodar la
pel·lícula, per donar-li un punt original i també perquè era
l'única manera de rodar-la. Si ens la preníem molt seriosament i
rodàvem com una pel·lícula convencional jo crec que no hagués
funcionat pels pocs recursos i mitjans que teníem, i fer-la així
era donar-li un aire de realitat que al menys la feia
interessant. Ja et dic, jo si hagués tingut diners haguera fet
una campanya com The Blair Witch Project i
l'hagués ficat en les notícies, dir que s'havien trobat unes
gravacions, que els actors no havien tornat, etc., però òbviament
no ho hem pogut fer. Igualment, tot i això va generar
dubtes. M'he trobat amb preguntes de si ens havíem barallat durant
el rodatge, o de gent en pla "que estúpida aquesta directora,
està boja". Quan sento o llegeixo aquests comentaris m'agrada
perquè és senyal que la gent s'ho creu.
-L'escena de
la mort del personatge empalat (no direm qui per no
fer espòiler) resulta molt impactant. ¿Com es va
rodar?
Aquest moment va estar més controlat que la resta,
però òbviament no ho vam fer de la manera habitual i professional
com se sol fer, sinó dins de les nostres possibilitats. Vam rodar el
plànol del paissatge dels Carpats amb la neu i després
vam posar al personatge en roba interior a -15°, que és
una cosa que l'actor em recordarà per tota la seva vida (riu). En
tot cas crec que no em guarda mania per això ni rancor, és més,
jo li deia "no sé com ets capaç de fer-ho, jo seria incapaç,
no podria posar-me així amb aquest fred, jo em moro ..." I ell, tot
i això, es picava en el bon sentit i si, ho va voler fer i és una
cosa que sempre l'hi agrairé. Després quan vam arribar a Barcelona
vam tornar a repetir l'escena amb una situació més controlada. El
que vam fer va ser gravar una mena de pal i a la fi, Dani García,
que és el que fa els efectes especials, va fer un muntatge per capes
de tot i aconseguint l'efecte com si l'actor estigués empalat allà
a la neu. És a dir, el que vam gravar a la neu en roba interior va
acabar retallat i després es va inserir el pal, a més d'alguns
retocs addicionals. Però bé, que el pobre va haver d'estar en
pilota picada a la neu a -15° envoltat d'óssos i llops.
-Després de la circulació de la
pel·lícula per festivals, "Drácula de Denise Castro"
ha estat emesa per Dark TV. Que tal ha anat pel que fa a
audiència?
Estem molt contents que la pel·lícula
s'hagi passat a Dark TV gràcies a la distribuïdora
Tema Distribuciones, que està especialitzada en cinema de
gènere. Jo vaig contactar amb ells, els vaig passar la pel·lícula
i els va fer molta gràcia, a part també perquè está rodada
a Transsilvània, surt Dràcula, etc., i per què té aquesta part
de metacinema que els va semblar original, divertida i
terrorífica. Em van dir després que es faria una passada
en Dark TV, i després vaig veure que es van fer alguns
més. La veritat és que no tinc dades reals de com han anat les
passades, és a dir, de quanta gent l'ha vist, però entenc que si
han fet més passades de la pel·lícula suposo que va
haver d'anar bé i que va tenir bona audiència. A més, el que em fa
més gràcia de la seva programació donin Dark TV, és que
la pel·lícula estigui valorada pel públic amb tres estrelles sobre
cinc, per què podrien donar-li molta canya, ja que hi ha gent que no
aconsegueix entendre-la i la posa a caldo, més que res perquè no
entén el seu to, la seva ironia i la seva mala llet. La veritat és
que m'alegro que en Dark TV la gent l'hagi valorat més
aviat que mal. Per cert, ara mateix Dràcula de Denise Castro
està en el catàleg de Movistar + fins al 12 de maig.
-Saps
ja si Tema Distribuciones té intenció de distribuir en
DVD / BD "Dràcula de Denise Castro"?
Seguim
sense saber res sobre l'estrena de la pel·lícula en format
domèstic. He de parlar amb Tema Distribuciones a veure. En
el seu moment em van dir que dependria de com fossin les passades
en Dark TV, si tenien audiència o no, però ja em van dir
que avui en dia no era molt rendible treure una pel·lícula així en
DVD / BD, ja que a la fi l'acaben comprant familiars i amics, i que
per això no val la pena editar-la. També és veritat que la gent
cada vegada més veu les pel·lícules en plataformes i poca gent
compra i a aquest tipus de format, però bé, és bo saber
que hi ha gent amb ganes de veure-la i tenir-la. Intentaré que sí,
però això ja és una cosa que a mi se m'escapa.
-Hem conegut
fa poc que el teu pròxim treball serà el videoclip
"My Mother's Dating A Vampire". Què
pots explicar-nos d'ell?
És un videoclip per a una cançó
del grup Oblique & Carlos Bayona, que els
conec de fa temps perquè em van deixar cançons per a diversos dels
meus curts i pel·lícules, i bé, és un disc que acaben de treure
en què cada cançó està dedicada a una pel·lícula dels vuitanta,
i aquesta en concret està dedicada a Joves Ocults. Llavors, com
els del grup coneixen el meu fanatisme pel
vampirisme, ja que em van demanar que fes el videoclip amb
el meu equip de Vampi Films. I bé, em van demanar alguna
cosa similar a l'estil Dràcula. Per començar gairebé no hi ha
pressupost (rialles), però els del grup ens donen via
lliure per fer el que ens vingui de gust. Així que res, el dissabte
11 de maig rodarem, i us puc dir que de la pel·lícula Joves
Ocults em quedo amb la idea dels motoristes vampirs, i amb la trama
que hi ha dels protagonistes Michael i Sam. Amb això, i dins de les
nostres possibilitats, intentarem fer un videoclip senzill, petit,
però crec que resolutiu. A veure que tal us sembla.
-Més
enllà de curts (per cert, brutal el teu curt de "La Loca de los Gatos") i videoclips, imagino que tindràs en ment
algun llargmetratge. Parla'm del futur.
M'alegro que
t'agradés La loca de los gatos. La veritat és que amb Vampi Films
tenim pensat de desenvolupar una pel·lícula partint
d'aquest microcurt. Aquest és un dels projectes que tenim, però
bé, a part d'aquest ara camino embolicada amb una pel·lícula -per
fi- gran, que produeix una productora potent, i que es titula
"Patern". Ara mateix estem acabant el període de
finançament i té previst rodar-se a principis d'any que ve. Jo
crec que aquesta pel·lícula donarà de què parlar. Només puc
dir-te que es tracta d'un thriller amb tints de terror, i que de
moment tot va sobre la marxa. D'altra banda, amb Vampi Films
de nou, tenim pensat fer una altra pel·lícula a l'estil Dràcula,
però no sé si serà abans o després de Paterno, o seguir
treballant el projecte que comentava abans de la boja dels gats. Ja
veurem, però en tot cas la qüestió és no parar, sempre cal anar
fent coses.
0 Comentaris