[Critica] MISTERIO DE LA NOCHE - Adolfo Borinaga Alix Jr., 2019


-ANY: 2019
-DURACIÓ: 105 min.
-PAÍS: Filipinas
-DIRECCIÓ: Adolfo Borinaga Alix Jr.
-GUIÓ: Rody Vera, Maynard Manansala
-MÚSICA: Radha
-REPARTIMENT: Solenn Heussaff, Benjamin Alves, Gina Alajar, Elizabeth Oropesa, Allan Paule






En forma de conte folklòric, Misterio de la Noche és una història d'amor, drama i venjança situada a les Filipines colonials de 1900. És una pel·lícula de gènere fantàstic que s'endinsa a l'espectador a una història amb moralitat protagonitzada per un home de ciutat que, després de passar uns dies de caça en solitari al bosc, acaba coneixent a una dona criada en llibertinatge i que va ser apadrinada de petita per unes nimfes. Per a la noia, aquesta relació amb el caçador suposarà el seu primer amor, però el destí farà que finalment es vegi exposada a viure l'abandó de l'home (està casat i espera un fill), una cosa que canalitzarà a través d'una fúria cega que la portarà a cometre una sagnant venjança.

Misterio de la Noche és una de les sensacions en petit comitè del present festival de Sitges, i que molt probablement passarà desapercebuda pel públic. Dirigida pel filipí Adolfo Borinaga Alix Jr., ja des dels seus crèdits inicials deixa clar a l'espectador que el que comptarà forma part d'un conte popular filipí amb moralitat inclosa, i que en ell es donaran cita diferents criatures fantàstiques a més d'un final trist i explosiu. No anava mal encaminada aquesta introducció, i és que Misterio de la Noche és una història d'amor entre un civilitzat i una dona salvatge, que ella descobreix per primera vegada l'amor i els plaers del sexe, cosa que l'acaba obsessionant. Aquesta relació d'amor (o sexe només, si la mirem des de la perspectiva masculina) es fotografia pel tècnic Albert Banzón, amb nombroses escenes en entorn natural i sota la llum de la lluna, aconseguint retratar en imatges les interpretacions de Solenn Hussaff i Benjamin Alves que, gairebé sense parlar, són capaços de transmetre amb el seu cos l'atracció, la seducció, l'excitació i finalment la decepció per part d'ella. És preciosa Misterio de la Noche, molt expressiva i poètica, fruit d'un bon fer en la fotografia i les interpretacions.

Enmig de tota aquesta relació que barreja la curiositat al diferent i l'excitació, la pel·lícula exposa alguns detalls que mostren a aquesta tribu -o nimfes més bé-, que no són del tot humanes. Una d'elles està caracteritzada per diferents ulls que es reparteixen pel seu cos. Però és sobretot en el tram final, quan la dona salvatge es transforma en Aswang, un ésser mitològic propi del folklore filipí, i que es mostra disposada a venjar-se i a condemnar al seu estimat al sofriment etern. Ull a la transformació, en què es pot veure com la dona es parteix el cos en dos amb les seves pròpies mans, de forma el seu rostre i li surten ales, no sense abans fer un acte que no desvetllarem. Brutal.

I ull a la posterior venjança de l'Aswang, més pròpia del gore italià ple de triperia de principis dels vuitanta de Fulci i D'Amato, que dels litres d'hemoglobina actual. És a dir, gore amb intestins exposats, mutilacions, canibalisme i fetus trencats a trossos. A propòsit d'això, l'Aswang, no para de moure les seves ales com un ratpenat monstruós, tot visualment impecable i sense notar-se a penes el CGI. Hi ha un gran treball de FX que sens dubte acontentarà a tots aquells que busquin un final explosiu, amb criatures de l'inframón i que, a més, aconsegueix no perdre el nord davant la triperia i tancar dramàticament bé la venjança de l'Aswang. I és que les vísceres no despisten a director Adolfo Borinaga Alix Jr. per aconseguir un final brillant, molt suggerent i que a més està acompanyat per una música immersiva que reforça el poder dramàtic de les imatges.

Sorpresa majúscula a Sitges provinent de l'exòtica Filipines. No podem negar que la seva arrencada és excessivament tediós i li costa encarar la trama principal, però és que Misterio de la Noche, més enllà de la triperia final o el fantàstic, és una pel·lícula d'amor frustrat i venjança, capaç de transmetre molta sensibilitat i amb una moralitat al final. Preciosa i crua a parts iguals, i tot relacionat amb les tradicions locals filipines, una cosa que m'ha semblat fascinant.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris