[Crítica] LARVA MENTAL - Mikel Balerdi, 2020


-DIRECCIÓ: Mikel Balerdi

-GUIÓ: Mikel Balerdi

-PAÍS: Espanya

-ANY: 2020

-REPARTIMENT: Mikel Balerdi, Dairi Gaona

-DISTRIBUIDORA: TetroVideo (2021)






Després d'un accident de trànsit que va implicar la mort del seu fill, una parella intenta tirar endavant després de la desgràcia. Larva Mental parteix d'aquí, d'uns pares que han de plantar cara a la pitjor de les desgràcies que poden patir a la vida, però aquesta lluita fracassa quan la mare se suïcida i conseqüentment el pare cau en un forat fosc on regeix la perversió i el dolor.

Pràcticament muda i amb un muntatge proper al videoclip, Larva Mental és un drama amb tints de terror que compta com un pare canalitza el seu dolor en plaer, i el plaer en autodestrucció. Ha estat escrita, dirigida i protagonitzada per Mikel Balerdi, i el cineasta planteja una experiència extrema a l'espectador mentre explora una nova forma d'expressió artística mitjançant la plasticitat del cos, amb escenes que impliquen sexe explícit i autolesió. Una proposta intimista protagonitzada en gran part per un sol actor que és propera al cinema d'art i assaig, però tot amb un discurs accessible –que no pas simple– amb referències a la doctrina cristiana.

Les escenes d'autolesió són precisament el principal reclam de la pel·lícula. Amb uns efectes especials creats pel mateix Balerdi en col·laboració amb Dairi Gaona –qui interpreta també la mare–, Larva Mental és una pel·lícula que no saps fins a quin punt el que has presenciat és real. El que es veu a la pantalla provoca, fastigueja i fa mal. I farà mal també els espectadors més adobats en gènere de terror. Larva Mental vol incomodar? Ho aconsegueix, i molt. La pel·lícula funciona.

Però sota aquesta part visible de l'iceberg hi ha un discurs que ens parla sobre la culpa i com canalitzar el dolor. El protagonista viu un procés de redempció després de la mort de la seva dona impulsada per la seva addicció a l'heroïna, que fa tocar fons i per això decideix acollir-se a la fe com a últim recurs. Ja diuen que la gent espiritualment forta no necessita religions, i és precisament la debilitat espiritual del protagonista que el condueix al dolor per expiar els seus pecats.

Com el seu títol indica, Larva Mental és una metàfora de com una cosa monstruosa pot créixer al nostre interior i empènyer-nos a un costat fosc de la vida. El seu director, Mikel Balerdi, ho explora amb una interpretació atrevida, sobretot pel que ens ensenya de la seva "intimitat" –per dir-ho així–. Això no obstant, se'l veu una mica menys còmode en moments dramàtics. En tot cas, la pel·lícula gairebé no té diàlegs i la música sintetitzada acompanya constantment el relat, cosa que ajuda a la difícil interpretació de Balerdi. Perquè, malgrat tot l'extrem del relat, Larva Mental és per damunt de tot un drama trist i fosc.

Larva Mental no és una pel·lícula per a tothom, ni tan sols per als seguidors més fidels de l'horror. Encara no sé si m'ha agradat, però diria que sí. És cinema extrem que busca –i aconsegueix– provocar. I també inquietar, sobretot per la seva fotografia poc depurada i fosca que ens remet a un malson. L'horror i el drama pot ser representat de moltes maneres, i Mikel Balerdi el representa de manera crua en la seva màxima expressió, però també intimista, en què la necrofília, l'esquinç anal, la castració, els excrements i el semen enriqueixen una història trista que ens recorda que a tots, sense excepció, la vida se'ns pot fotre en qualsevol moment i començar la nostra pròpia crucifixió fins a la mort.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris