[Crítica] MALEFICIA - Antoine Pellissier, 1998

 

-DIRECCIÓ: Antoine Pellissier

-GUIÓ: Antoine Pellissier

-REPARTIMENT: Nelly Astaud, Guy Cicorelli, Brigitte Garrigue, Claude Gatumel, Nicolas Pellissier

-PAÍS: França

-ANY: 1998

-PRODUCCIÓ: Pellissier Pictures Production






Abans del boom del cinema de terror francès i els seus enfants terribles de finals dels noranta i principis del 2000, a França també es feia cinema carregat de violència, gore i bogeries de tota mena. Ni l'interès del públic ni els recursos a les produccions eren els mateixos, però aquest cinema es realitzava igualment. Maleficia és un exemple i cal contextualitzar-la el 1998, quan els videoclubs encara tenien fortalesa al mateix temps que les càmeres de vídeo estaven més democratitzades que mai.

Es tracta d'una pel·lícula molt petita rodada en vídeo amb més passió pel gènere de terror que no pas recursos. Ja els seus crèdits inicials creats en digital ens recorden una versió beta de l'algun videojoc de terror de principis dels noranta, com el Doom Witchaven, és a dir, ridículs amb ulls d'avui. I el que ve a continuació és imprescindible no prendre-s'ho massa de debò. Un culte satànic, sacrificis, morts que tornen a la vida, canibalisme... una bogeria de terror-gore sustentada per una història que tracta sobre una família que avança en carruatge per un bosc i acaba creuant-se amb un culte satànic que sacrifica dones .

Antoine Pellissier -conegut també com a Dr. Gore- té com a referents el cinema de Lucio Fulci i George Romero. De Fulci recupera els cultes, cementiris, zooms, generositat en vísceres i morts que s'aixequen lentament de les tombes. Però és de Romero -sobretot de La nit dels morts vivents- de qui treu més profit per a un desenvolupament argumental basat en la supervivència d'una família que ha de lluitar per sobreviure a l'atac dels zombis. I és que a Malefícia tot sona familiar.

La pel·lícula frega l'amateur en tot allò que relaciona en la posada en escena. No hi ha maquillatges, els zombis vesteixen fregalls i només van bruts de fang, i els interiors no són més que suposats espais de culte decorats amb bastidors de fons. La fotografia de mala qualitat pròpia del vídeo tampoc ajuda, encara que no negarem un esforç de Pellissier per donar color a les imatges amb robes de diferent color que almenys ho fa tot una mica més atractiu. Però el pitjor de tot és la seva història, tan simple com incomprensible, així com un final que és una innocentada de mal gust.

Del que més pot presumir Maleficia és que durant 95 minuts és un non-stop de salvatjades molt gràfiques i ben elaborades, i amb un ritme narratiu intens sostingut per una música d'orgue i sintètica que tot plegat genera un espectacle entretingut i respectable . A més, la pel·lícula evita l'humor i el sexe, i se centra a generar horror a l'espectador a base d'esglais i molts crits.

Maleficia no és una bona pel·lícula, però és un exercici d'horror i bogeria molt gore que agradarà als fanàtics de les experiències desagradables i que busquin ritmes ràpids sense treva.

 


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris