L'adaptació a cinema del còmic Tigre
Callejero ja és una realitat. Iván Mulero ha
adaptat la història original d'Ertito Montana
protagonitzada per un antiheroi urbà armat amb un casc de moto i un
bat de beisbol.
Per ara encara no ha estat anunciada de la
presentació mundial de Tigre Callejero, però nosaltres hem tingut
la possibilitat de veure-la i a més comentar-la amb el seu
director. Podeu llegir la nostra crítica aquí.
En
l'entrevista vam aprofitar per preguntar per l'origen d'aquest
projecte, sobre la seva adaptació de webserie a
llargmetratge, les dificultats sorgides, per les seves espectaculars
escenes d'acció, així com hem aprofitat també per conèixer millor
a un director que és talent pur.
-Quan i per què decideixes adaptar el
còmic Tigre Callejero?
Tigre Callejero és un còmic que des
que el vaig llegir vaig connectar molt amb la idea que proposa: un
còmic directe, "senzill" entre cometes, que beu de molts
gèneres i sobretot que intentava ser un passatemps lleuger i ràpid,
amb molta acció i referències a moltes pel·lícules dels
anys vuitanta ', i això és una cosa que s'identifica molt
amb el tipus de cinema que intento fer. Sempre busco fer un cinema
entretingut, que no es prengui molt seriosament a si mateix
ni al mateix cinema en general, que sigui conscient de
les limitacions del gènere. Tigre Callejero barreja gèneres molt
dispars. Tot d'una hi ha acció, ciència-ficció, un
thriller noir... És fascinant. Vam decidir adaptar-lo
quan estàvem en ple confinament, i just quan vam poder sortir vam
contactar amb un amic que tenia un bar irlandès tancat per les
restriccions. Ens vam ajuntar quatre persones i vam fer el que és el
pròleg de la pel·lícula, que en realitat és una escena del
còmic. Portàvem mesos sense veure'ns i teníem ganes de
fer alguna cosa junts. Prèviament vam contactar amb l'autor del
còmic, amb Ertito Montana, i li vam preguntar que què li
semblaria si féssim una adaptació, i ens va respondre que no hi
havia cap problema. Com dic, vam fer el pròleg, després el vam
presentar i va agradar a la gent, i aquí ens preguntem si seguir amb
Tigre Callejero. I així va ser, vam decidir seguir endavant i aquí
va començar la bola. Inicialment eren quatre episodis més per ser
publicats a YouTube, però mentre ho estàvem escrivint i fent vam
decidir que podria ser un llargmetratge.
-¿Convertir els cinc
episodis a llargmetratge ha estat el repte més important que has
tingut?
Quan em vaig plantejar convertir-lo en llargmetratge
em vaig adonar que quan vaig escriure els cinc episodis en realitat
vaig escriure una història i la vaig dividir en cinc parts. En bona
part del procés d'escriptura dels cinc episodis intentava
trobar un inici i final de capítol perquè tingués una durada d'uns
10-12 minuts, amb un inici, nus i desenllaç, però que cada un
expliqués una cosa concreta. Llavors a l'hora de convertir-ho tot en
pel·lícula em vaig adonar que el que havia fet en realitat era
escriure un llargmetratge i separar-lo en trossos, i de fet, si
intentes veure la pel·lícula de nou, l'estructura dels capítols és
força evident. Hi ha el capítol de la presentació del
malvat Cabeza Huevo, hi ha un capítol de la venda d'armes, un
altre de la sala de cinema, un altre de la baralla final i un altre
últim del clímax. I no, no va suposar molt més repte perquè em
vaig adonar que tot fluïa bastant. Afegim un parell d'escenes i una
mica de connexió i tot va fluir prou bé.
-¿Ertito Montana
es va implicar en el projecte?
Si, en tot moment. Més que una
implicació directa va ser una implicació de suport absolut del
qual fèiem. Per exemple, els drets ens els va cedir sense
problemes. També, quan li vaig proposar fer un llargmetratge em va
donar absoluta llibertat perquè adaptés el contingut de la seva
obra, i no ha interferit en res. Jo sempre li deia si volia llegir el
guió, i ell sempre responia que no era necessari. Deia que "és la
teva adaptació, els meus còmics són els meus còmics". Per
això l'adaptació ha anat tan bé. Sí que és veritat que
si algun dia es fes alguna seqüela tenim ja diverses idees
plantejades junts i aquí podria estar més implicat, però per a la
present adaptació de Tigre Callejero seva implicació ha
estat el suport absolut, i pel que ens ha dit està molt content amb
la pel·lícula.
-Recordo els teus curts anteriors
d'Orión i Hoy me ha pasado algo muy bestia que també tenen escenes
d'acció molt potents. Has demostrat que saps rodar aquest tipus
d'escenes, i voldria saber què és per a tu el més important a
l'hora de crear-les.
El més important, almenys des del
meu punt de vista, és que no es pot rodar l'acció sense un bon
coordinador d'acció i sobretot un coreògraf d'acció. Crec que la
clau de rodar bona acció està a crear les escenes sobre
el paper, que tinguin un tipus de motivació narrativa que
les suporti, i a l'hora de planificar-les i
executar-les fer-ho amb algun professional que sàpiga el que es pot
fer i el que no. Perquè en la ment d'un cineasta hi ha la visió
de les escenes d'una manera que a la pràctica potser no
són cinematogràfiques. La lluita en el cinema no és com s'enganxa
la gent de veritat i és important planificar-des del guió
il·lustrat i amb el coordinador d'especialistes. També és
molt important envoltar-te d'un director de fotografia i
d'algú que domina de so, perquè a la fi aquesta és una altra de
les parts importants d'aquest procés de creació i en general
d'aquest tipus de pel·lícules.
-Els actors també han de
posar de la seva part, i a Tigre Callejero l'actor Óscar Fernández
interpreta magistralment al Tigre. ¿Va ser difícil
trobar-lo?
Doncs no va ser gens difícil perquè és d'aquells
casos que fas un projecte perquè ell apareix. De fet, Óscar és
el coordinador de les baralles de la pel·lícula. Ell és el
coreògraf i el responsable de totes les baralles, i a més
és un d'aquests casos que ell com a actor i com a persona ja té una
semblança amb el Tigre. I va ser la comunió perfecta. Ara se'm fa
molt difícil imaginar un altre Tigre Callejero que no sigui ell,
perquè va aportar moltíssim en l'àmbit de guió, de
mobilitat corporal, li va donar gesticulació al personatge,
el va acostar més cap a aquesta espècie d'ironia. He de dir que
tenia cert temor al motiu que, en el còmic, el Tigre sempre va
amb un casc i això en unes vinyetes és una cosa que queda molt bé,
però a l'hora de la imatge real em preocupava molt. No volia tenir
una espècie de slasher, 1 Michael Myers que va
caminant amb un bat, i per això vam començar a crear el personatge
al costat d'Óscar i crec que ha quedat un resultat fantàstic.
Ell i tots, però ell especialment.
-Si mires en perspectiva, què ha estat
el més complicat o el repte més gran que has
tingut?
Crec que el més complicat ha estat la fase final, la
fase del "polit". Em refereixo a quan de sobte necessites uns efectes digitals, barrejar el so el millor possible, crear
l'atmosfera perfecta amb el so... No ha estat cap
infern, però en comparació ha estat més complicat fer una
postproducció bé digne a poder planificar i rodar la producció.
Quan la vam rodar ja havíem aconseguit unes localitzacions, actors,
materials, i aquesta és una fase que vaig gaudir molt, però no era
conscient de la magnitud del que estava fent, per què ho fèiem un
grup de gent que ens coneixíem i juntament amb les ganes el gaudíem,
però no teníem una visió abstracta que el que estàvem fent era
logísticament molt complex. Però sí, quan ho has de muntar i
acabar es van plantejant més reptes, sobretot a l'hora d'afrontar el
pressupost que teníem, que era molt baix.
-Els que vulguin
veure Tigre Callejero quan i com la podran veure?
Aquesta
és la gran pregunta, no només per Tigre Callejero sinó
per desgràcia d'un gran grapat de produccions que es fan aquí.
Nosaltres estem intentant que pugui tenir algun tipus de distribució
"de masses", però probablement enfocada a la distribució
digital. Estem treballant en alguna possibilitat d'aquest aspecte i
el que intentarem per reforçar una mica aquesta idea és la de fer
una mica de circuit de festivals que siguin una mica importants i
accessibles perquè almenys pugui haver-hi gent
que la vagi veient i així reforçar l'estrena digital. Però
l'objectiu de Tigre Callejero és que la vegi la gent, i la veurà,
d'una manera o altra, i jo crec que és factible dir que en els mesos
vinents hi haurà alguna alternativa o una altra, segur.
-A
més de Tigre Callejero has adaptat altres còmics espanyols. Per què
et centres en autors espanyols? És una reivindicació de les nostres
historietes, potser massa sovint a l'ombra d'americans i japonesos?
Doncs
la veritat és que no ho he pensat mai com una cosa reivindicativa de
res, de veritat. Jo només he intentat -i intent- fer cinema, aquí,
i el cinema que a mi m'agradaria veure. Jo entenc que el meu cinema
potser no és per a tothom de la mateixa manera que el cinema que fa
un altre tampoc és per a tothom. Al cinema hi cap tot,
també el cinema divertit, sense prejudicis i sense vergonya; però
per desgràcia al nostre país no es fa molt cinema d'aquest estil,
potser perquè no podem. Jo només he intentat fer el cinema que
m'agrada a la meva terra. Partint d'aquí, tinc una gran influència
dels còmics perquè jo sóc lector de còmic des de sempre, i el
llenguatge audiovisual que utilitzo beu molt d'ells. La veritat és
que em sembla coherent adaptar còmics que es fan aquí. Per què
no? Per exemple, El Torres, és un autor que fa còmics
molt cinematogràfics, amb unes temàtiques molt americanes, amb un
gran sentit de l'espectacle i que els fa aquí, i és un autor amb el
qual jo sento molta sinergia. De vegades es diu "les pelis dels
americans", perquè no, les pelis són pelis, i
no passa res si es fan allà o aquí. I suposo que per això va
gravitar molt per aquest tipus de continguts més independents,
autoeditats, etc. Potser he fet una explicació molt raonada, però
bàsicament és les històries que em motiven i em vénen ganes de
fer, i la coincidència ha fet la resta.
-A Twitter vas
compartir imatges d'un nou projecte en què estàs treballant, i
destacava la presència de Santiago Segura. Per ara no sabem res
d'aquesta producció, què ens pots explicar?
És un projecte
que per ara només puc dir que és un curtmetratge en què participa
Santiago Segura i de què aviat tindrà presència per festivals. És
un curt que serveix de pròleg a un altre projecte, i estem en
això.
-Va ser fàcil incorporar a Santiago Segura a la
producció?
Aquest projecte no neix de la meva, vaig arribar
com a director a través de la productora i guionista que ho feia, i
Santiago era un dels elements que tenien en el projecte, però si, és
clar que vam tenir algun tipus de contacte previ perquè és una
persona molt ocupada amb molts projectes i entenc que no se suma
a qualsevol cosa. En tot cas va ser molt fàcil connectar amb el
tipus de projecte que volíem i va ser una experiència fantàstica
la veritat.
-Per últim, i ja més en general, ets un director
de cinema català, que rodes teus projectes a Catalunya, i
sols comptar amb talent tècnic i artístic també d'aquí. Amb
quines dificultats sols trobar-te quan arrenques un nou
projecte? Si no hi ha una indústria de cinema català més
fort és només per un tema de subvencions i impostos, o hi
ha alguna cosa més?
Jo crec que el que necessita el cinema
català és cinema, simplement això. Es que sembla una
cosa molt utòpica i molt complicat, però el cinema català
el que necessita són pel·lícules. Però necessita moltes.
Necessita les meves, les teves, les de l'altre... Necessita cinema
d'acció, comèdia, ciència-ficció... Jo crec que el
cinema català necessita produir més pel·lícules i intentar buscar
una fórmula per poder produir pel·lícules de tota mena de
pressupostos, és a dir, hi ha subvencions d'un, dos, tres
milions d'euros que estan molt bé i ha d'haver-hi, però jo crec un
dels camins seria buscar un tipus de subvenció més petita. Està
molt bé invertir un milió d'euros en una pel·lícula que sabem que
pot guanyar 25 Gaudís, i s'han de fer. Però d'aquesta subvenció
podrien sortir 10 o 20 pel·lícules. Per tant, crec que cal produir
més cinema perquè també s'animi la gent a produir més. Sí que
és veritat que nosaltres quan ens vam anar a Ulldecona a
rodar Tigre Callejero i vam parlar amb l'Ajuntament sobre una escena
amb 22 persones volant amb cables i hòsties per tot arreu,
ens van mirar estranyats. Jo crec que és una cosa que hem de
superar, que tu puguis veure el rodatge d'una pel·lícula de vampirs
al carrer i sigui el mateix que si rodessin Com si fos Ahir. Hi ha el
gran mite que el cinema és només un art, i ho és, però el cinema
també ha de ser una indústria del divertiment, ha de ser molt més
que l'art. No només podem centrar-nos a fer cinema de
prestigi de què després et donen un copet a l'esquena i et diuen
"mira que bé, quants premis hem guanyat". S'han de fer
aquestes pel·lícules, perquè el prestigi et dóna exposició, i
l'exposició et dóna mitjans per fer coses; però si volem tenir una
indústria de cinema, la paraula ja ho diu, necessitem una indústria,
una indústria que pugui generar productes de molt més baix
pressupost, que se li pugui donar una sortida molt més digna i un
rendiment que serveixi per finançar altres pel·lícules de prestigi
-o no-. I sobretot que tots els professionals que hi ha a Catalunya
(que són un munt) puguin estar desenvolupant projectes a la seva
terra. Crec que si el primer any vam aconseguir fer 3 produccions el
segon es faran 6, i pot ser que en deu anys s'estiguin fent
50 o 60 pel·lícules a l'any a Catalunya, el que implica que tot el
talent es quedi a casa i per tant no se't va Hollywood
dirigint grans pel·lícules. Que, per cert, està molt bé també.
I és que és molt difícil que Catalunya i Espanya arriben
a una indústria semblant a la de Hollywood, però crec que
pel·lícules com Tigre Callejero o, anys enrere, quan apareix El Dia
de la Bestia, Acción Mutante o REC, que aquestes
pel·lícules siguin "anomalies" crec que és la cosa
que caldria corregir. Hauríem de tenir una El Dia de la
Bestia i un REC cada any! Als Estats Units cada any apareix una
pel·lícula que és el sleeper del moment i que
apareix del no-res, i nosaltres no tenim aquestes pel·lícules
perquè no s'ajuda a crear-les. Si tinguéssim una mica més de
continuïtat en aquest tipus de productes
ens ajudaria bastant. És que és una cosa molt
complicada i no tinc totes les respostes, però crec aquest que seria
un bon camí.
-¿TV3 ha de liderar el canvi?
No sé si
TV3 ha de liderar res, crec que qualsevol mena de moviment
cinematogràfic independent de fer pel·lícules hauria d'estar
separat de tota mena de corporació com TV3. Si una televisió dóna
el 5-10% del seu PIB per fer pel·lícules no costaria res que en
aquesta llei que les obliga a destinar-lo al cinema es
delimitaran uns límits a cada producció. Com són uns diners que
estan obligades a invertir, ja que si han d'invertir un milió
d'euros en cinema, que no inverteixin més de 20.000 € en cada
projecte. D'aquesta manera potser tindríem 50 pel·lícules
cada any. I pot ser que no s'acabin ni la meitat, però estem parlant
que potser s'acaben 10, i l'any que ve es fan deu més. Potser aquest
és un dels camins, però la veritat és que no m'agradaria lligar el
futur de la indústria de cinematogràfica a cap
corporació únicament.
-Moltes gràcies per l'entrevista
0 Comentaris