Així eren els cartells de pel·lícules de terror a Ghana

Ni la pobresa ni les dictadures que van afectar Ghana entre els anys seixanta i vuitanta, van impedir que el cinema es pogués veure al país africà. És clar que, tot d'una manera molt casolana i clandestina, i també amb molta originalitat.


Durant els anys 80 i 90, quan el mercat domèstic de pel·lícules es popularitzava en orient i occident gràcies al VHS i als videoclubs, als països pobres d'Àfrica la tendència va trigar una mica més a implantar-se. Concretament a Ghana, en els anys vuitanta, eren una minoria residual els que podien permetre comprar un televisor i un reproductor de pel·lícules VHS, però això no va ser un impediment perquè la societat ghanesa pogués gaudir de l'home video.

La seva situació de pobresa generalitzada va popularitzar entre els més benestants de país una petita indústria d'exhibició i distribució de pel·lícules, tot completament al marge de les productores de cinema internacional. La idea era que alguns "empresaris" invertien en un televisor i un reproductor de vídeo, a més d'importar pel·lícules d'altres països com l'Índia, la Xina o Nigèria, i que al costat de les seves furgonetes aconseguien crear una mena de cinemes ambulants que es passejaven pel país exhibint les seves pel·lícules. Moltes d'aquelles obres eren de gènere de terror i d'acció, els gèneres que semblaven tenir més interès per part del públic ghanès.

És clar que, perquè el públic s'interessés per les pel·lícules, calia promocionar-les primer. El problema és que Ghana és un país que va patir diferents dictadures entre els anys seixanta i vuitanta que van acabar per implantar unes lleis molt restrictives amb la importació de premsa estrangera, incloent-hi també pòsters i materials que podien servir per promocionar pel·lícules. La solució va ser que els mateixos ghanesos van haver de crear els seus propis pòsters de les pel·lícules, tots fets a mà, una pràctica que va durar fins a mitjans dels noranta.

Els artistes encarregats de crear els pòsters de les pel·lícules eren artistes que es dedicaven a crear cartells publicitaris per a petits negocis, com barberies o qualsevol altre comerç local. Això els va donar molta més feina, i sobretot una llibertat creativa pel que fa a sexe i violència completament desbocada, tal com avui es pot apreciar en els cartells que van deixar com a llegat. I és que, de vegades, aquests artistes simplement copiaven a la seva manera els cartells originals, però en altres ocasions intentaven reflectir la seva interpretació de cada pel·lícula. Tot això amb l'objectiu de vendre entrades, de manera que, si el distribuïdor els deia que la pel·lícula era molt sagnant, ja que el cartell havia de ser molt sagnant, i el mateix pel que fa al sexe.

Avui en dia aquells cartells estan molt buscats per col·leccionistes, arribant-se a pagar per cada un d'ells autèntiques fortunes, com uns 15.000 $ per quadre. Aquest nou mercat ha motivat a nous artistes locals a seguir dibuixant pòsters de pel·lícules.

A continuació us mostrem alguns exemples de pòsters ghanesos de pel·lícules de terror. La veritat és que són impagable:   




Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris