[Crítica] Apollo 18 - Gonzalo López-Gallego, 2011


-DIRECTOR: Gonzalo López-Gallego
-GUIÓ: Brian Miller, Cory Goodman
-ANY: 2011
-DURACIÓ: 88 min.
-PAIS: Estats Units
-MÚSICA: Harry Cohen
-FOTOGRAFIA: José David Montero
-PRODUCTORA: The Weinstein Co. / Dimension Films
-REPARTIMENT: Warren Christie, Lloyd Owen, Ryan Robbins, Michael Kopsa, Andrew Airlie, Kurt Max Runte, Jan Bos, Ali Liebert, Erica Carroll



Apollo 18 és i serà una taca negra per a la distribució espanyola. Es tracta d'un títol de producció americana amb els Weinstein darrere i que es va distribuir en EUA fa un parell d'anys, arribant a recaptar el seu primer cap de setmana en cinemes gairebé 9 milions de dòlars dels 5 que va costar, i que a l'Estat espanyol ni tan sols en format domèstic ha trobat sortida. I estem parlant d'una pel·lícula dirigida amb accent espanyol, per Gonzalo López-Gallego, que ja va presentar El rei de la muntanya el 2007, però com deia amb capital americà. Presentada a Sitges 2011, resulta ser un altre d'aquests títols que beuen del projecte de la bruixa de Blair, el de found footage, una cosa potser molt vist ja i molt de moda en aquells temps no tan llunyans amb tot aquell fervor Paranormal activity i la seva gesta. Per a uns una presa de pèl, per a altres la nova metodologia per transmetre terror, però sigui com sigui Apollo 18 és un títol de terror, que produeix terror i que demostra ser efectiu.

La pel·lícula ens explica com tres anys després de l'arribada de l'home a la Lluna -1972-, una nova expedició va ser enviada per la NASA al nostre satèl·lit, amb la desgràcia que va fracassar suposadament per un accident. Els enregistraments realitzats pels seus expedicionaris i les càmeres de la nau van revelar que alguna cosa va anar malament, alguna cosa va atacar als astronautes i van ser infectats per no se sap què. Aquests enregistraments van ser ocultats per la NASA i avui es mostren al públic... És a dir, el de sempre, però em vaig a abstenir d'explicar res de la trama..


Apollo 18 encara que sigui un producte oportunista per la moda creada avui dia pel fals documental, ja des del seu inici apunta a un producte diferent, més categòric i amb un disseny de producció més interessant. De totes maneres seria un error no sincerar, i cal dir que per entrar en el seu rol serà necessari acceptar el plantejament tècnic de les Perasubnormals Activity, i que per tant estem davant d'una variant més de la fórmula original.

La fórmula ja la coneixem de sobres, i és aquesta que si te'n vas a principi-meitat de la pel·lícula al vàter a cagar no et perds res, ja que no passa res transcendental a tenir en compte a posteriori, però que en el fons són moments vitals perquè la pel·lícula funcioni com a fals documental que és, que ens creguem que "la situació" és creïble i espontània, és a dir, és el preu a pagar per poder justificar aquest tipus de cinema. I d'aquesta manera el ritme de la pel·lícula és el de sempre, lent i tortuós, fins que la cosa es vagi embolicant a poc a poc, inicialment amb dubtes i mostrant poc, algun ensurt més o menys assolit per acabar arribant a una situació d'autèntic terror que es nota anys llum les influències de l'Alien de Ridley Scott.

Però si alguna cosa fa interessant la pel·lícula és el seu treball de muntatge, aconseguint brillantment la imatge lletgista que hi havia a les gravacions de fa gairebé quaranta anys, tan necessària per a ser creïble el que veiem, amb gra, imperfeccions, pal·lidesa de color, etc.; també jugant amb la ràtio de la imatge; so degradat i amb soroll... Un impressionant treball de muntatge i fotografia que encara que la teoria digui que en postproducció mai es poden fer miracles, Apollo 18 demostra ser una pel·lícula aconseguida en un ordinador. Un títol recomanable que sorprendrà positivament els escèptics a aquest tipus de pel·lícules, amb pocs però bons moments de terror ensenyant el just, i sobretot per superioritat tècnica a la majoria de produccions d'aquest tipus.


EL MILLOR: El brillant muntatge, que aconsegueix una fotografia lletgista molt bonica, a més d'una gran banda sonora que millora la imatge, etalonatge... Tot. Per tant, visualment impecable.

EL PITJOR: La història malgrat que és curiosa per situar-se en l'espai, en el fons és més del mateix en el qual s'ha vist al found footage.



Publica un comentari a l'entrada

2 Comentaris

  1. El found footage es la tomadura de pelo más grande que ha podido ofrecer el cine, al lado del Dogma 95 de Lars Von Trier y demás, pero reconozco también que Apollo 18 tiene su qué. Buen blog!

    ResponElimina
  2. Muchas gracias :)

    A ver que tal este año con lo nuevo de Brillante Mendoza, o Europa Report, que parece ser que aportarán cosas nuevas al género.

    ResponElimina