-DIRECTOR: Kim Ki-duk
-GUIÓ: Kim Ki-duk
-ANY: 2011
-PAÍS: Corea del Sur
-PRODUCTOR: Kim Ki-duk
-MÚSICA: Kim Ki-duk
-REPARTIMENT: Kim Ki-duk
Arirang. Arirang és una
cançó que a Corea s'utilitza en moments de derrota interior durant
la processó que suposa el retrobament amb un mateix dins de la vida,
l'engranatge que som dins d'una societat composta per multituds.
I Kim Ki Duk la canta, la canta constantment.
El
director coreà més prestigiós de moment -i possiblement de la
història del seu país- torna de l'oblit cinematogràfic amb un
retrat actual de la seva persona, per explicar-nos la crisi artística
i personal que pateix des del seu últim treball
fa tres anys: Dream (2008), una pel·lícula que
el va catapultar directament a la penúria a causa d'un terrible
accident que va patir la protagonista durant el rodatge d'aquesta i
que gairebé li costa la vida. Des d'aquest moment, el director va
viure submergit en la marginalitat de l'oblit -i parlo en passat, ja
que avui en dia sembla que s'ha retrobat amb
l'aclamada Pieta (2012) -, i d'aquí part el seu últim
treball, d'obrir-se espiritualment a manera intimista amb una mena de
diari personal audiovisual, en el que podríem considerar un drama
més que un documental, perquè documental seria no entendre'l, i el
mateix director s'encarrega de fer-nós entendre en diferents
ocasions. Perquè és real, la seva crisi l'ha portat a
amagar-se del món a una vella barraca enmig del no-res, al
costat de dos iMacs esperançadors i el seu gat, les dues
eines bàsiques per no perdre l'esperança, ni tampoc la bogeria que
provoca la solitud, completant així -encara que sembli una
broma- el repartiment del film.
Abans de res cal estructurar la
pel·lícula. La primera meitat s'encarrega de mostrar-nos una
successió d'imatges aparentment sense interès, del dia a
dia del director en la seva actual vida, que farà que els
espectadors tinguin l'oportunitat d'empatitzar -o no- amb la proposta
del film. Per després passar a una autoentrevista, explicant el "per
què" de viure en aquest lloc, la seva crisi personal, i fins i
tot encara té temps de parlar de la seva filmografia i la seva
opinió sobre la vida i les persones. I és aquí on la pel·lícula
agafa força, perquè parla des de dins, el seu cor, creant la vigor
que necessita tot film per ser disfrutable, i encara que la
filmografia de Kim Ki Duk estigui carregada de
dobles sentits, sàtires i incoherències, la puresa òbvia del
missatge es potencia a cada llàgrima. Per després passar a la
segona meitat de la pel·lícula, la part "més cinematogràfica"
del metratge, apostant per "alguna cosa" més creativa i
de major història -si és que es pot considerar així-. JCVD podria
ser un exemple de similitud, però per allà no van els trets, els
tirs aniran directe a la seva persona a manera satírica i la
seva impotència de superació. Per acabar conduint-cap al seu
tram final, que fins i tot sense voler, el director és capaç de
crear un impressionant clímax mostrant la puresa dels seus
sentiments. Impressionant.
Això és Arirang, una dura
batalla pel benestar. Agradarà? No agradarà? Per aquí no va la
idea de la pel·lícula, en tot cas pot interessar molt o poc. A qui
no li hagi cridat el cinema del director coreà -o
simplement no conegui al director-, a part d'avorrir com
una ostra es preguntarà sobre la presa de pèl que està veient.
Però per a aquells amants de cinema del director, i fins i
tot del cinema, i que valoren la psique desdibuixada
d'aquest geni, es trobaran amb Arirang una veritable
relíquia cinematogràfica, el cor obert d'un dels directors més
poderosos que ha donat orienti en els
últims vint-i-cinc anys. Arirang.
EL MILLOR:
La sinceritat amb la qual mostra Kim Ki Duk la
seva situació de crisi resulta molt creïble.
EL PITJOR: Que
no és una pel·lícula per a tots els públics. Interessarà o no
interessarà, aquesta serà la qüestió.
2 Comentaris
Cuando a Kim Ki-duk se le fue la castaña
ResponEliminaSe le fué la castaña pero el talento seguía en pié tal como demostró :)
ResponElimina