Assassins en sèrie en el cinema: Carl Panzram



"Desitjaria que tots tinguessin coll i que les meves mans estiguessin sobre ell"

"En la meva vida he assassinat a 21 éssers humans, he comès milers de violacions de domicili, assalts, robatoris, incendis provocats i, finalment, però no menys important, he comès sodomia amb més de 100 homes. Davant de totes aquestes coses no sento cap penediment"

"No tinc cap desig de reformar-me. El meu únic desig és reformar la gent que vol reformarme. I crec que l'única manera d'aconseguir-és matant-la. El meu lema és: roba, viola i mata-la"

"T'adonaràs que vaig seguir una idea conseqüentment tota la meva vida, vaig caçar els febles, els inofensius i desprevinguts. Aquesta lliçó me la van ensenyar altres: el poder de la raó"

"Odi a tota la fotuda humanitat, gaudeixo matant"



Carl Panzram s'ha convertit al llarg dels anys en un dels assassins en sèrie més popular i alhora inquietant, gràcies en part al seu ampli repertori de frases cèlebres. I vull concretar el de les frases, ja que tant la literatura com el cinema han obviat a un personatge que mereix major explotació igual que l'han tingut Ed Gein o Ted Bundy, ja que amb prou feines una sola pel·lícula es digna a reflectir -i d'una manera discutible- la figura de Carl Panzram. Abans de comentar, un breu repàs a la seva persona.

Ell era un home sense ànima, sense escrúpols, algú que no li importava reconèixer tot l'odi que alimentava el seu ésser gràcies a una infància turbulenta que va fer despertar en ell la ràbia i la necessitat de causar dolor, en benefici del plaer. Va ser algú que a mesura que s'anava desviant cap al mal, la gent, sense saber-ho, li aplanava el camí per convertir-se en el monstre que va ser, i és que Panzram, amb tot just onze anys, ja va ser carn de correccional a principis de la s. XX, obtenint pallisses i abusos, i posteriorment per acabar vivint vagabundejant després del rebuig familiar. També va patir una violació parell part d'un grup de joves al mateix temps que cometia Delictes que li feien entrar i sortir contínuament de la presó. Amb els anys va madurar i va radicalitzar la seva contundència dels delictes, robant, donant pallisses a la gent, violant i cremant esglésies, producte del seu contundent odi a la religió.

Als 16 anys va entrar a la presó l'ésser condemnat dos anys a la presó de Leavenworth (Kansas, USA), i va ser allà quan va desaparèixer el poc humà que quedava en ell, i que irònicament resultaria ser la presó on acabaria els seus dies anys més tard. En sortir es va desencadenar la bèstia, i els amb molta més contundència els delictes seguien mentre vagabundejava, deixant un rastre de violacions, robatoris i sodomitzacions.

Amb els anys viatjaria a Angola, Illes Canàries i a Lisboa, fins que va tornar als EUA en 1922. I va ser a la ciutat de Salem, Massatchussets, on viola i assassina a George Henry McMahon, un nen de tan sols dotze anys. Però aquell nen va ser el primer d'altres assassinats a joves, entre ells un noi de 15 del qual va ser jutjat però no condemnat, i com era d'esperar va originar una fuita a Londres que va acabar amb un altre assassinat a un noi d'origen jueu que demanava almoina al carrer, un tipus d'assassinat que agradava molt a Panzram.

Amb els anys va passar per diferents presons, entre elles es trobava la terrible presó de Clinton, a Nova York, més coneguda com a Dannemora, on patiria l'horror de la tortura fins a 1928. Quan va sortir, va reprendre la seva carrera criminal, i va ser de nou enviat a una altra presó, la de Washington DC, on coneixeria a l'home que canviaria la seva vida. Ell era Herny Lesser, un guàrdia carcerari novell, fill d'immigrants jueus que posseïa una postura renovadora de sistema carcerari, en contra de la tortura. Curiosament els dos es van fer bons amics, i Panzram va acceptar escriure per Lesser la història de la seva esgarrifosa vida.

La confessió de Panzram va resultar ser una freda i ferotge crítica a sistema carcerari americà, a què va responsabilitzar de crear monstres com ell.


Davant d'aquest testimoni tant crític com aterridor, increïblement el món de cinema només ha adaptat una vegada a Carl Panzram. Va ser el 1996 quan Olvier Stone va produir un títol anomenat El corredor de la mort (Killer: A journal of Murder), en què es retratava d'una manera discutible la figura del mític assassí. Resulta una pel·lícula interessant, ja que tal com el títol indica se centra en la relació entre Panzram i Henry Lesser al corredor de la mort, on es va originar el famós testimoni i el seu drama carcerari, el problema és que resulta qüestionable el fet que el seu director Tim Metcalfe hagi suavitzat tan notablement el procés d'explicació del que seria l'evolució de l'home cap a la bèstia. I és que Metcalfe, centra la seva pel·lícula en el debat del qual planteja Panzram en el seu testimoni, en si la seva vida podria haver estat diferent amb una política penitenciària no punitiva. Per tant, la part morbosa queda en un segon pla, però potser excessivament per a un ésser que va ser pur mal.

Anteriorment el director ja va participar en la pel·lícula Kalifornia (Dominic Sena, 1993) com a guionista, una pel·lícula molt més contundent, una road movie centrada estrictament en el morbós i sense crítica basada en el llibre Killer: A journal of Murder (1970) de James Long i Thomas E. Gaddis. En ella Brad Pitt demostra que és un dels millors actors de Hollywood aconseguint una dura i brillant actuació com a assassí. A El corredor de la mort és James Woods qui interpreta Panzram d'una manera molt satisfactòria amb una doble interpretació: la del Panzram carcerari i el Panzram biogràfic, i que li va servir per guanyar el premi a millor interpretació en el passat Festival de Sitges de 1996. i és que la pel·lícula se centra en el testimoni que realitza l'assassí a Henry Lesser, i per tant l'espectador veureu un seguit de breus flashbacks que resulten ser un pàl·lid reflex de les seves atrocitats.



No és la pel·lícula desitjada, però com a crítica al sistema penitenciari de l'època resulta convincent. De totes maneres lluny queda el necessari -i de moment inexistent- reflex de la carrera delictiva d'un dels assassins en sèrie més salvatges que han existit.


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris