L'empremta dels crims de John Wayne Gacy sembla no esborrar-mai. Els seus múltiples assassinats, la manera d'ocultar-los, però sobretot la seva personalitat psicòpata, han desenvolupat rius de tinta així com un potencial referent per a ser adaptat en el setè art. El món de cinema ho ha sabut veure, aprofitar, i encara avui se segueix estirant el fil a força de produccions que, encara que algunes siguin de dubtosa qualitat, si més no evidencien el que comentava inicialment, que la petjada de Gacy perdura.
La majoria dels crims de John Wayne Gacy van ocórrer entre 1976 i 1978, i aquí és on hem de situar també la primera pel·lícula que es va fixar en l'assassí
Sense ànim d'estendre en la
seva biografia, en aquest post repassarem l'historial de pel·lícules
que han adaptat la figura de Gacy o, si més no, aprofiten
els seus actes criminals en benefici d'històries que ho
requereixen.
Abans de començar crec convenient situar-nos
cronològicament. John Wayne Gacy va néixer a Chicago el 1942, sota
un ambient familiar típic de família desestructurada i més
concretament amb un pare alcohòlic que odiava els homosexuals. Això
no li va anar gens bé al nostre protagonista, ja que fruit d'un
visible caràcter efeminat seu pare es burlava
d'ell titllanlo de "nena", a més d'agredir-i
fins i tot torturar. Tot i així Gacy apreciava el seu
pare i el que més desitjava era aconseguir agradar-li. Ell era
homosexual, i d'aquí aquest rebuig paternal, ja que la seva família
era de caràcter molt conservador i religiós, i
simpatitzants del partit republicà.
La majoria dels crims de Gacy van
ocórrer entre 1976 i 1978, i aquí és on hem de situar la primera
pel·lícula que es va fixar en l'assassí. Es va fer a través d'una
coproducció entre Estats Units i Canadà que
acabaria sent una sèrie televisiva amb un total de 360 minuts,
i es titularia To Catch a Killer (Eric Till,
1992). La seva estrena televisiva es va fer dos anys abans
que Gacy morís per pena de mort a la cadira elèctrica (10
de maig de 1994). Val a dir que To Catch a Killer també
va tenir una versió cinematogràfica que no era més que una
condensació dels seus episodis a un total de 95
minuts.
To Catch a Killer (Atrapar a un
assassí a Espanya), va ser dirigida per Eric Till, i Gacy va
ser interpretat brillantment per l'actor Brian Dennehy. De
fet, Dennehey acabaria sent nominat a un Emy pel
seu treball en la pel·lícula.
És probable que aquesta
primera adaptació biogràfica de Gacy sigui la més fidel
i la de més qualitat d'entre totes les que vindrien. Com comentava
abans, la pel·lícula se centra en aquesta última etapa de la vida
en llibertat de Gacy, en el detall del procés policial, i
alhora allunyant-se de la morbositat dels assassinats, tortures,
caricatures de pallassos, i en general tots aquests detalls propis
del gènere de terror de sèrie B que tant s'explotarien en
els anys vinents.
No obstant això, To Catch a Killer no
seria exactament la primera producció de ficció que mostraria a
John Wayne Gacy. Va ser 4 anys abans, el 1988, quan el
director especialitzat en cinema de temàtica gai (centrat en els
skinheads i els zombis) Bruce LaBruce, dirigiria un
curtmetratge titulat Home Movies (versió curta) o
Bruce and Pepper Wayne Gacy s Home Movies
(versió llarga i més correcta). Es tracta d'un curt experimental
codirigit per Candy Parker d'uns 12 minuts, en què els
fills de John Wayne Gacy, Bruce i Pepper, graven amb la seva
càmera de vídeo domèstica uns vídeos casolans en què apareix el
seu pare John Wayne Gacy. Les imatges mostren imatges d'una llar
disfuncional.
He de reconèixer que mai he vist el curt pel
fet que Bruce and Pepper Wayne Gacy s Home
Movies gairebé no ha circulat per alguns festivals de cinema (i
passats ja gairebé trenta anys des de el seu
rodatge ho segueix fent) i que no està a Internet o per
adquisició legal . En tot cas, els que l'han vist,
asseguren que és un curt incòmode de veure, en què hi ha dones que
donen pallisses a homes, sexe explícit, homes udolant com gossos,
etc. És a dir, molt en la línia d'un director com Bruce LaBruce,
en què, per cert, té participació com a actor.
Onze anys després de l'estrena de
To Catch a Killer s'estrenaria en
cinemes Gacy (Clive Saunders, 2003), tot i que
arribaria a Espanya directament per al mercat domèstic de la mà
de Mangafilms (Gacy, el pallasso assassí). És probable
que estiguem davant el títol més recordat d'entre tots els que van
adaptar la figura de l'assassí en sèrie, o si més no entre els
seguidors del gènere de terror.
De la mateixa manera que
To Catch a Killer, Gacy se centraria també
en l'última etapa en llibertat de Gacy, entre 1976 i 1978. Com
a novetat, la pel·lícula es marca en el seu inici un pròleg sobre
la dura infància de l'assassí a més de la seva tendència
homosexual que, en el fons, li serviria d'eina a la pel·lícula per
justificar posteriorment els actes criminals que Gacy s'impartiria.
D'aquesta manera Gacy opta per obviar la naturalesa malvada
dels assassins en sèrie, que en el fons sempre resulta més
aterridor i real.
L'actor que encarnaria a John Wayne Gacy
seria l'actor Mark Holton, mostrant un Gacy més
feble i insegur que el de Dannehey, una cosa que contrasta amb
el Gacy original, que era molt segur d'ell mateix, astut i
controlador. És a dir, un psicòpata en tota regla. A més,
l'homosexualitat de Gacy és mostrada en la pel·lícula
com a justificant de la seva ruptura matrimonial i com a motiu
fonamental dels seus assassinats. Per tant, la naturalesa malvada del
Gacy original acaba diluïda en una suposada humanització que
redueix al personatge a una simple caricatura. També ho
demostra el pòster de la pel·lícula, amb un Gacy maquillat
i disfressat de pallasso, com demoníac fins i tot, que no és més
que una eina de màrqueting, ja que posteriorment a la pel·lícula
amb prou feines té presència aquesta caracterització.
El
2010 va aparèixer la pel·lícula Dear Mr. Gacy (Svetozar Ristovski,
2010), i probablement estem davant la pel·lícula més interessant
de Gacy. L'obra està basada en les memòries de Jason Moss,
un jove i brillant estudiant que es va especialitzar en els assassins
en sèrie, arribant a mantenir contacte amb alguns d'ells per així
enriquir les seves investigacions. Això el va portar a aconseguir
unes xerrades en privat amb John Wayne Gacy quan aquest era a la
presó, a més de fer-ho amb altres com
Henry Lee Lucas, Jeffrey Dahmer o Charles
Manson. Segons Jason Moss, que va arribar a quedar
amb Gacy dues vegades, ell va ser amb diferència qui el va
marcar més, reconeixent que fins i tot l'assassí va aconseguir
manipular de tal manera que va tenir malsons durant anys. Producte
d'això va acabar coescrivint un llibre al costat del seu
professor i assessor Jeffrey Kottler, que es publicaria el
1999 amb el títol de "The Last Victim:
A True-Life Journey into the Mind of the Serial Killer"
(L'Última Víctima: un Viatge a la Vida real i a la Ment
de l'Assassí en Sèrie). Doncs bé, més enllà del llibre,
onze anys després es va realitzar una pel·lícula d'origen canadenc
que explicaria aquests successos.
Dear Mr. Gacy li deu
molt a El Silenci dels anyells, però penso que no és tant per
les similituds que pugui tenir el guió, sinó perquè les
dues pel·lícules mostren amb precisió el perfil d'un psicòpata,
encara que excessivament caricaturitzat. En aquest cas, el Gacy que
ens ocupa és interpretat per l'actor William Forsythe,
aconseguint una interpretació massa propera a Hannibal Lecter,
massa lligada al gènere d'horror, és a dir, mostrant a
l'assassí com si es tractés d'una mena de Déu de quan en
la realitat no són més que uns perdedors. El que caracteritza al
Gacy real és el llenguatge, la seva seguretat, però no
agressivitat, i en Dear Mr. Gacy es busca aquest
perfil més violentat i cinematogràfic. Per cert, l'actor que
interpreta Jason Moss es diu Jesse Moss, i
per evitar confusions ja avís que no tenen res a veure l'un amb
l'altre. Dear Mr. Gacy és un bon thriller
psicològic.
La televisió també ha deixat un breu cameo de
John Wayne Gacy més enllà de múltiples documentals sobre assassins
en sèrie i que, en aquest article, he obviat per tractar-se de
no-ficció. Aquest espai televisiu que va acollir a Gacy va
ser en la sèrie American Horror Story, concretament en el capítol
número 4 de la temporada 5 (2015- 2016) titulada Hotel. Aquest
episodi d'American Horror Story es va titular Devil's Night,
i en ell es poden veure alguns dels assassins en sèrie més
emblemàtics, com són Jeffrey Dahmer, l'Assassí del
Zodíac, Richard Ramirez o el citat John Wayne Gacy.
L'actor que li va interpretar és John Carroll Lynch,
limitant-se a una breu aparició en aquest episodi.
La presència
de Gacy en Devil's Night no té res a
veure amb el fet que fa a la seva biografia, sinó que es
tracta d'una situació de malson en què els 4 assassins en
sèrie es reuneixen en una taula, i que acabaran apunyalant a una
persona. Per tant, la representació de Gacy és més
anecdòtica i morbosa que una altra cosa.
Tornant al
llargmetratge, l'última producció de ficció que es fixaria en John
Wayne Gacy és Dahmer vs Gacy,
un crossover d'assassins en sèrie que frega els límits de
la Sèrie B tirant a Z. Es tracta d'una producció independent de
gènere de terror que narra una història sobre
reencarnacions d'assassins en sèrie (Jeffrey Dahmer i John
Wayne Gacy en aquest cas), i que tots dos acaben originant una orgia
de sang. Òbviament, res té a veure amb els autèntics John Wayne
Gacy i Jeffrey Dahmer, i de fet, en la vida real tots dos
mai es van conèixer.
Dahmer vs Gacy és carn
de festival de gènere, un producte carregat de litres de sang, dones
pneumàtiques amb poca roba i FX fan posar vermell, i per
la seva fos poc apareixen ninjas i clons. Pel que fa
a Gacy, que està interpretat per Randal Malone, de
nou s'explota el vessant més caricaturesc del personatge, amb
relació a la seva afició humorística com a pallasso.
Òbviament, des d'un punt de vista biogràfic no cal prendre
seriosament Dahmer vs Gacy, més enllà de la seva
diversió friki desacomplexada que és completament
recomanable.
0 Comentaris