Assassins en sèrie en el cinema: John Wayne Gacy

L'empremta dels crims de John Wayne Gacy sembla no esborrar-mai. Els seus múltiples assassinats, la manera d'ocultar-los, però sobretot la seva personalitat psicòpata, han desenvolupat rius de tinta així com un potencial referent per a ser adaptat en el setè art. El món de cinema ho ha sabut veure, aprofitar, i encara avui se segueix estirant el fil a força de produccions que, encara que algunes siguin de dubtosa qualitat, si més no evidencien el que comentava inicialment, que la petjada de Gacy perdura.


La majoria dels crims de John Wayne Gacy van ocórrer entre 1976 i 1978, i aquí és on hem de situar també la primera pel·lícula que es va fixar en l'assassí


Sense ànim d'estendre en la seva biografia, en aquest post repassarem l'historial de pel·lícules que han adaptat la figura de Gacy o, si més no, aprofiten els seus actes criminals en benefici d'històries que ho requereixen.

Abans de començar crec convenient situar-nos cronològicament. John Wayne Gacy va néixer a Chicago el 1942, sota un ambient familiar típic de família desestructurada i més concretament amb un pare alcohòlic que odiava els homosexuals. Això no li va anar gens bé al nostre protagonista, ja que fruit d'un visible caràcter efeminat seu pare es burlava d'ell titllanlo de "nena", a més d'agredir-i fins i tot torturar. Tot i així Gacy apreciava el seu pare i el que més desitjava era aconseguir agradar-li. Ell era homosexual, i d'aquí aquest rebuig paternal, ja que la seva família era de caràcter molt conservador i religiós, i simpatitzants del partit republicà.



La majoria dels crims de Gacy van ocórrer entre 1976 i 1978, i aquí és on hem de situar la primera pel·lícula que es va fixar en l'assassí. Es va fer a través d'una coproducció entre Estats Units i Canadà que acabaria sent una sèrie televisiva amb un total de 360 ​​minuts, i es titularia To Catch a Killer (Eric Till, 1992). La seva estrena televisiva es va fer dos anys abans que Gacy morís per pena de mort a la cadira elèctrica (10 de maig de 1994). Val a dir que To Catch a Killer també va tenir una versió cinematogràfica que no era més que una condensació dels seus episodis a un total de 95 minuts.

To Catch a Killer (Atrapar a un assassí a Espanya), va ser dirigida per Eric Till, i Gacy va ser interpretat brillantment per l'actor Brian Dennehy. De fet, Dennehey acabaria sent nominat a un Emy pel seu treball en la pel·lícula.

És probable que aquesta primera adaptació biogràfica de Gacy sigui la més fidel i la de més qualitat d'entre totes les que vindrien. Com comentava abans, la pel·lícula se centra en aquesta última etapa de la vida en llibertat de Gacy, en el detall del procés policial, i alhora allunyant-se de la morbositat dels assassinats, tortures, caricatures de pallassos, i en general tots aquests detalls propis del gènere de terror de sèrie B que tant s'explotarien en els anys vinents.

No obstant això, To Catch a Killer no seria exactament la primera producció de ficció que mostraria a John Wayne Gacy. Va ser 4 anys abans, el 1988, quan el director especialitzat en cinema de temàtica gai (centrat en els skinheads i els zombis) Bruce LaBruce, dirigiria un curtmetratge titulat Home Movies (versió curta) o Bruce and Pepper Wayne Gacy s Home Movies (versió llarga i més correcta). Es tracta d'un curt experimental codirigit per Candy Parker d'uns 12 minuts, en què els fills de John Wayne Gacy, Bruce i Pepper, graven amb la seva càmera de vídeo domèstica uns vídeos casolans en què apareix el seu pare John Wayne Gacy. Les imatges mostren imatges d'una llar disfuncional.

He de reconèixer que mai he vist el curt pel fet que Bruce and Pepper Wayne Gacy s Home Movies gairebé no ha circulat per alguns festivals de cinema (i passats ja gairebé trenta anys des de el seu rodatge ho segueix fent) i que no està a Internet o per adquisició legal . En tot cas, els que l'han vist, asseguren que és un curt incòmode de veure, en què hi ha dones que donen pallisses a homes, sexe explícit, homes udolant com gossos, etc. És a dir, molt en la línia d'un director com Bruce LaBruce, en què, per cert, té participació com a actor.



Onze anys després de l'estrena de To Catch a Killer s'estrenaria en cinemes Gacy (Clive Saunders, 2003), tot i que arribaria a Espanya directament per al mercat domèstic de la mà de Mangafilms (Gacy, el pallasso assassí). És probable que estiguem davant el títol més recordat d'entre tots els que van adaptar la figura de l'assassí en sèrie, o si més no entre els seguidors del gènere de terror.

De la mateixa manera que To Catch a Killer, Gacy se centraria també en l'última etapa en llibertat de Gacy, entre 1976 i 1978. Com a novetat, la pel·lícula es marca en el seu inici un pròleg sobre la dura infància de l'assassí a més de la seva tendència homosexual que, en el fons, li serviria d'eina a la pel·lícula per justificar posteriorment els actes criminals que Gacy s'impartiria. D'aquesta manera Gacy opta per obviar la naturalesa malvada dels assassins en sèrie, que en el fons sempre resulta més aterridor i real.

L'actor que encarnaria a John Wayne Gacy seria l'actor Mark Holton, mostrant un Gacy més feble i insegur que el de Dannehey, una cosa que contrasta amb el Gacy original, que era molt segur d'ell mateix, astut i controlador. És a dir, un psicòpata en tota regla. A més, l'homosexualitat de Gacy és mostrada en la pel·lícula com a justificant de la seva ruptura matrimonial i com a motiu fonamental dels seus assassinats. Per tant, la naturalesa malvada del Gacy original acaba diluïda en una suposada humanització que redueix al personatge a una simple caricatura. També ho demostra el pòster de la pel·lícula, amb un Gacy maquillat i disfressat de pallasso, com demoníac fins i tot, que no és més que una eina de màrqueting, ja que posteriorment a la pel·lícula amb prou feines té presència aquesta caracterització.

El 2010 va aparèixer la pel·lícula Dear Mr. Gacy (Svetozar Ristovski, 2010), i probablement estem davant la pel·lícula més interessant de Gacy. L'obra està basada en les memòries de Jason Moss, un jove i brillant estudiant que es va especialitzar en els assassins en sèrie, arribant a mantenir contacte amb alguns d'ells per així enriquir les seves investigacions. Això el va portar a aconseguir unes xerrades en privat amb John Wayne Gacy quan aquest era a la presó, a més de fer-ho amb altres com Henry Lee Lucas, Jeffrey Dahmer o Charles Manson. Segons Jason Moss, que va arribar a quedar amb Gacy dues vegades, ell va ser amb diferència qui el va marcar més, reconeixent que fins i tot l'assassí va aconseguir manipular de tal manera que va tenir malsons durant anys. Producte d'això va acabar coescrivint un llibre al costat del seu professor i assessor Jeffrey Kottler, que es publicaria el 1999 amb el títol de "The Last Victim: A True-Life Journey into the Mind of the Serial Killer" (L'Última Víctima: un Viatge a la Vida real i a la Ment de l'Assassí en Sèrie). Doncs bé, més enllà del llibre, onze anys després es va realitzar una pel·lícula d'origen canadenc que explicaria aquests successos.



Dear Mr. Gacy li deu molt a El Silenci dels anyells, però penso que no és tant per les similituds que pugui tenir el guió, sinó perquè les dues pel·lícules mostren amb precisió el perfil d'un psicòpata, encara que excessivament caricaturitzat. En aquest cas, el Gacy que ens ocupa és interpretat per l'actor William Forsythe, aconseguint una interpretació massa propera a Hannibal Lecter, massa lligada al gènere d'horror, és a dir, mostrant a l'assassí com si es tractés d'una mena de Déu de quan en la realitat no són més que uns perdedors. El que caracteritza al Gacy real és el llenguatge, la seva seguretat, però no agressivitat, i en Dear Mr. Gacy es busca aquest perfil més violentat i cinematogràfic. Per cert, l'actor que interpreta Jason Moss es diu Jesse Moss, i per evitar confusions ja avís que no tenen res a veure l'un amb l'altre. Dear Mr. Gacy és un bon thriller psicològic.

La televisió també ha deixat un breu cameo de John Wayne Gacy més enllà de múltiples documentals sobre assassins en sèrie i que, en aquest article, he obviat per tractar-se de no-ficció. Aquest espai televisiu que va acollir a Gacy va ser en la sèrie American Horror Story, concretament en el capítol número 4 de la temporada 5 (2015- 2016) titulada Hotel. Aquest episodi d'American Horror Story es va titular Devil's Night, i en ell es poden veure alguns dels assassins en sèrie més emblemàtics, com són Jeffrey Dahmer, l'Assassí del Zodíac, Richard Ramirez o el citat John Wayne Gacy. L'actor que li va interpretar és John Carroll Lynch, limitant-se a una breu aparició en aquest episodi.



La presència de Gacy en Devil's Night no té res a veure amb el fet que fa a la seva biografia, sinó que es tracta d'una situació de malson en què els 4 assassins en sèrie es reuneixen en una taula, i que acabaran apunyalant a una persona. Per tant, la representació de Gacy és més anecdòtica i morbosa que una altra cosa.

Tornant al llargmetratge, l'última producció de ficció que es fixaria en John Wayne Gacy és Dahmer vs Gacy, un crossover d'assassins en sèrie que frega els límits de la Sèrie B tirant a Z. Es tracta d'una producció independent de gènere de terror que narra una història sobre reencarnacions d'assassins en sèrie (Jeffrey Dahmer i John Wayne Gacy en aquest cas), i que tots dos acaben originant una orgia de sang. Òbviament, res té a veure amb els autèntics John Wayne Gacy i Jeffrey Dahmer, i de fet, en la vida real tots dos mai es van conèixer.

Dahmer vs Gacy és carn de festival de gènere, un producte carregat de litres de sang, dones pneumàtiques amb poca roba i FX fan posar vermell, i per la seva fos poc apareixen ninjas i clons. Pel que fa a Gacy, que està interpretat per Randal Malone, de nou s'explota el vessant més caricaturesc del personatge, amb relació a la seva afició humorística com a pallasso. Òbviament, des d'un punt de vista biogràfic no cal prendre seriosament Dahmer vs Gacy, més enllà de la seva diversió friki desacomplexada que és completament recomanable.


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris