El paper de Joseph Goebbels
(foto dreta) durant el govern de Hitler va ser clau perquè el
missatge del dictador alemany calés ben fort a la societat. Era
el ministre de Propaganda, un dominador de masses, un mestre de la
mentida i que la va usar molt eficaçment com a eina per potenciar el
nazisme. Aquest ministre, juntament amb la paraula del líder del
grup Adolf Hitler i la seva obra Mein Kampf, van ser els
responsables d'un tipus de propaganda fàl·lica a la ciutadania que
a força de repetir-la -juntament amb la dura situació que vivia el
país per culpa del tractat de Versalles- va ser calant a la
gent.
Els jueus eren la font de tots els problemes econòmics
Alemanys. I ja està. Amb això Hitler va tenir prou per
adquirir i mantenir en el poder. La gent s'ho va creure, es van
arribar a creure que la raça ària era superior, i que no els feia
justícia al fet que els jueus visquessin bé mentre els alemanys
patien unes dures condicions laborals, que se'ls havia d'exterminar!
I exterminar a milions de persones en l'Holocaust va ser el
resultat del gran poder de la propaganda nacionalsocialista
alemanya.
Penso que Goebbels és un personatge interessant per fixar-nos en ell avui en dia, més que res pel llegat cultural que ha deixat a l'esquena com a Ministre de Propaganda nazi, un llegat de clar suport per a la causa nazi. No obstant això és inevitable fer comparacions amb tot el cinema de propaganda que també va deixar URSS, amb els Eisenstein (a l'esquerra, cartell de El cuirassat Potemkin, 1922), Vertov i altres ... Segurament coses dels totalitarismes, on s'acostuma a "relaxar" i "educar" al poble a força de mentides o ocultacions de la veritat. I és que Lenin va dir al seu dia que el cinema havia de ser l'art del futur perquè el proletariat construeix el seu propi futur. No estava equivocat, suposo, ja que Hitler ho va haver d'escoltar bé o com a mínim va veure diverses pel·lícules soviètiques dels anys 20. De fet, el 1950, l'escriptor Jean-Marie Domenech va escriure "La propagandear Politique", una obra que estudia la retòrica tant de Lenin i Stalin com la de Hitler, i els 3 coincideixen en: 1) els 3 aplicaven règims totalitaris i es mantenien en el poder amb la persuasió de la paraula. 2) El control de la paraula és el control de la gent. 3) Tendència a reduir els problemes a un de sol, a buscar un sol enemic.
Centrant-me en l'Alemanya nazi, puc dir que aquesta va poder presumir de gent com Leni Riefenstahl (foto dreta), la qual va ser possiblement la propagandista més famosa d'aquells temps del Tercer Reich amb pel·lícules com La victòria de fe (1933) o El triomf de la voluntat (1935), pel·lícules de caràcter documental pro-nazi que avui en dia tenen un valor grandiós a l'ésser el millor testimoni visual sobre el nazisme que hi ha en suport audiovisual. Un cinema de propaganda molt popular durant el Tercer Reich que no va estar buit de polèmica inicialment, ja que per sobre de tot Leni Riefenstahl era una dona i això va fer que molts oficials nazis s'oposessin a la seva contractació pel Ministeri de Propaganda per rodar una sèrie de pel·lícules. Tampoc va agradar a aquells oficials que la directora alemanya no formés part de NSDAP, però cap d'aquests fets va ser raó suficient perquè Riefenstahl acabés dirigint un bon nombre de pel·lícules. La victòria de fe (Der Sieg desembre Glauber, 1933), és un documental que retrata el 5è Congrés de Partit que va tenir lloc a Nuremberg del 30 d'agost al 3 de setembre de 1933, i que va ser el seu primer treball d'encàrrec pel nou -en aquell 1933- Ministeri de Propaganda de Goebbels. Posteriorment van venir altres obres similars, com a Dia de la llibertat: Les nostres Forces Armades (Tag der Freiheit - Unsere Wehrmacht, 1935), una obra que se centra en el 7è Congrés del Partit Nazi, i que tal com indica el títol mostra un missatge de propaganda militar. Cal dir que la pel·lícula està pràcticament desapareguda i només es conserven uns escassos 17 minuts. Aquest mateix any també es va rodar El triomf de la voluntat (Triumph des Willens, 1935), un altre documental de caràcter propagandístic però aquesta vegada allunyant-se molt més del que documental i apropant cap a la "propaganda". Una pel·lícula que exalta els valors patriòtics i racials d'aquella Alemanya, i segons indiquen alguns crítics es tracta d'un dels millors films de propaganda nazi, juntament amb el "clàssic" -perdoneu-me per considerar-lo "cinema" - El jueu etern. Després, en 1938, arribaria una pel·lícula que fins i tot guanyaria un premi cinematogràfic! Concretament a la Venècia de Mussolini on es va emportar el Lleó d'Or a millor pel·lícula. El seu títol és Olimpíada (Olympia), una altra cinta documental que aquest cop es fixaria en els passats Jocs Olímpics de Berlín de 1936, i que cinematogràficament parlant es recorda com una obra que modernitzaria el cinema amb algunes tècniques cinematogràfiques innovadores. En tot cas, el valor històric que tenen aquestes imatges per tractar-se dels primers Jocs Olímpics recordats en cel·luloide inevitablement queda ennuvolat pel seu context polític. Cal dir que la pel·lícula va ser produïda en 2 parts: Olympia 1. Teil - Fest der Völker (Festival de les nacions) i Olympia 2. Teil - Fest der Schönheit (Festival de la bellesa).
Leni Riefesntahl va néixer
el 1902, i va morir el 2003. El que és innegable és que el seu
cinema més enllà de tenir continguts indesitjables avui dia la
veritat és que com a directora va demostrar que va ser una de les
grans, i que el seu valor artístic és totalment remarcable avui
dia. No obstant això la clara exaltació de la raça ària en les
seves pel·lícules va provocar el clam de l'Alemany nazi, però que
després de la Segona Guerra Mundial òbviament va ser criticada i
ignorada de per vida.
Una altra eina poderosa ser els
diferents curtmetratges que es presentaven abans de cada sessió
cinematogràfica, peces d'uns 10 minuts de durada que servien de
propaganda per fer creure a la societat que el seu missatge era el
camí a seguir al més pur estil No-do. I d'aquesta manera
podem trobar curtmetratges tan inquietants com
Das Erbe (JC Hartmann), un curt de 12 minuts de durada
rodat en 1935 en el qual es pretenia legitimar socialment la Llei per
a la Prevenció de Descendència amb Malalties Hereditàries, una
llei que permetia l'esterilització forçada a ciutadans
que patissin malalties. D'aquesta manera es volia glorificar la idea
d'una Alemanya sana, forta i victoriosa, fins i tot rebutja
l'aparellament amb gent discapacitada. Tristíssim.
Un altre
curtmetratge significatiu va ser una crida Erbkrank, dirigit el
1936 per Herbert Gerdes, on es promociona el rebuig a les persones
alemanyes diagnosticades com malaltes mentals o retard mental. No va
ser més que una estratègia política per obtenir suport
social al programa d'eutanàsia "Aktion T4".
Posteriorment fins i tot es va fer un llargmetratge, ja que a Hitler
es veu que li va agradar molt ...
També es feia cinema per a
aquelles persones de fora d'Alemanya escèptiques als actes de
Hitler. Tot i que és cert que l'Holocaust encara no va sortir a la
llum, ja hi havia indicis de les possibles barbaritats que es feien
en els camps de concentració, i és per això que per calmar els
ànims internacionals -i de pas tapar els "rumors" -, els
nazis van permetre el febrer de 1944 que la Creu Roja fora
a un d'aquests camps de concentració, el situat en Theresienstadt.
El que van fer els nazis va ser fer un muntatge propagandístic,
aixecant botigues falses i mostrant una parafernàlia irreal de
relatiu benestar entre els jueus. Fins i tot es va representar una
obra de teatre. La mentida va ser tan gran que fins i tot els nazis
van demanar que es rodés una pel·lícula documental en mans
precisament d'un jueu, Kurt Gerron, que acabaria sent
titulada Terezienstadt: Una pel·lícula documental sobre el
reassentament jueu, i així mostrar internacionalment. Finalment tots
els que van participar en la pel·lícula van acabar a Auschwitz, i
com la majoria, morts.
Kurt Gerron era un jove
director de cinema alemany amb arrels jueves, que des de 1920 va
dirigir múltiples pel·lícules i va actuar en moltes altres. En
1933, amb l'èxit de Hitler a les eleccions de país, va decidir
emigrar d'Alemanya per buscar-se la vida en altres països europeus,
fins que el 1940 va arribar a Holanda. La seva llibertat va
finalitzar quan els alemanys van conquerir Holanda, i ell va ser
empresonat al camp de concentració de Terezienstadt on tal
com comentava acabaria rodant la seva última pel·lícula abans de
ser enviat finalment a Auschwitz, on acabaria assassinat juntament
amb la seva dona a la cambra de gas el 28 d'octubre del 1944.
Però si hi ha una pel·lícula que
mostra a la perfecció el projecte nazi i antisemita basat en la
mentida i la manipulació, aquesta és sens dubte El jueu etern
(Fritz Hippler) -que aprofita la llegenda medieval del "Jueu
errant" -. Es tracta d'un documental situat en la recentment
conquerida Polònia i que mostra als jueus com una raça inferior,
degenerada i parasitària que vol dominar el món, i ho aconsegueix
barrejant imatges d'arxiu com fotos, noticiaris o fragments d'altres
pel·lícules on per exemple podem trobar els antifeixistes
Peter Lorre i Charles Chaplin. La intenció del
documental és la de buscar un contrast racial entre els aris i
els jueus, i com això definia una diferent personalitat que, segons
la doctrina nazi, mentre els aris són mostrats satisfets amb el seu
treball físic i aplicat amb valor -també saludables- , els
jueus són retratats com a gent rica que només busca els diners, a
més de viure en entorns bruts i amb insectes tot i poder-se pagar un
habitatge millor.
Una pel·lícula també del mateix
any va ser El jueu Suss, dirigida per Veit Harlan i
que va ser un encàrrec personal de Joseph Goebbels. No
s'ha de confondre amb la pel·lícula britànica d'homònim nom
que va ser rodada anteriorment en 1934 pel director
britànic Lothar Mendes, però el que és cert és que
ambdues pretenen adaptar a la seva visió la vida
de Joseph Süß Oppenheimer (1698-1738), conseller
d'origen jueu de Carles Alexandre, onzè duc de Württemberg.
Concretament els dos directors es van fixar en una novel·la
biogràfica d'homònim nom escrita
per Lion Feuchtwanger 1925. La dirigida
per Harlam planteja la biografia des d'una òptica
antisemita, on es mostren els jueus com a éssers ... Ja us
ho podeu imaginar.
Ni tan sols el vaixell més famós de la
història es salva! El Titanic. Doncs si, el vaixell que no
es podia enfonsar fins i tot els nazis van fer en 1942 una pel·lícula
de propaganda nazi anomenada Titanic, dirigida per
Herbert Selpin -fins que unes declaracions en contra de
la Wehrmacht li van fer abandonar el rodatge i va ser
empresonat (i trobat mort en la mateixa cel en pocs dies) i va ser
substituït per Werner Klingler per acabar la
pel·lícula-. La història ja la coneixem tots gràcies -sobretot- a
James Cameron, però en aquest cas ens presenten una història amb
clara voluntat propagandística antibritànica. S'hi planteja
que la companyia propietària del Titanic, la White Star Line,
està enfonsada econòmicament i és per aquest motiu que suborna el
capità del vaixell Edward John Smith perquè encreuament
l'Atlàntic el més ràpid possible i aconsegueixi un rècord. Aquest
rècord podria suposar uns ingressos per a la companyia que la
salvaria de la ruïna. Però, només el primer oficial, d'origen
alemany, i anomenat Petersen, reconeix el perill, però els seus
advertiments són ignorades. Amb aquest argument es planteja una
situació en què per culpa de la inconsciència dels britànics, la
tripulació alemanya veu la mort, però igualment es presenta a uns
alemanys que mostren valor i caràcter durant el moment de
l'enfonsament tal com faria tot nacionalsocialista… En tot
cas, que l'argument parli de rècords és una mentida, ja que no hi
ha proves, ni tampoc que la White Star tingués problemes
econòmics.
Com a curiositat la pel·lícula no va
ser estrenada a Alemanya, ja que quan calia fer-ho Alemanya ja anava
perdent la guerra i Goebbels tenia por que això provoqués un clima
de pessimisme al Tercer Reich. Això si, es va estrenar als països
ocupats. A més, la pel·lícula va ser rodada al vaixell alemany
Cap Arcona, i curiosament aquest vaixell va ser bombardejat i
enfonsat el 1945 per avions aliats quan transportava entre 3.000 i
3.500 presoners cap a camps de concentració, i d'aquesta manera van
morir més del doble de les víctimes del desastre del
Titanic. Així que ... Curiós.
Tant El jueu Etern com
les obres de Leni Riefenstahl no són més que encàrrecs
del Ministre de Propaganda Joseph Goebbels,
encara que no sempre es va acreditar. Una arma atractiva i a l'abast
de tot ciutadà, i la veritat és que aquella Alemanya es veia plena
de cartells, historietes en diaris, fullets, però res va ser tan
potent i cridaner com una pel·lícula.
7 Comentaris
Bueno...alucinado me hallo. Lo del Titanic es de traca y lo del pobre Kurt Gerron, de grabar la película y que todo el reparto sea trasladado a morir es realmente horrible. Sin duda entre Goebbels llevando a la sociedad esa propaganda y Himmler como brazo ejecutor; hicieron un triunvirato de lo más cabrón junto con Hitler. En Malditos Bastardos se centra la trama en una peli que Goebbels ordena rodar, todo claro a modo de entretenimiento pero es interesante. Yo creo que también en estos tiempos habrá cine llamado partidista pero afortunadamente muy diferente al de aquella época (solo faltaría). Un post cojonudo, un saludo y Feliz Navidad!
ResponEliminaMuchas grácias Edu :)
ResponEliminaEn Malditos Bastardos Tarantino refleja que todo ese cine nazi era "cine para los nazis", solo para su único disfrute a base de mentiras y chorradas hitlerianas.
De la misma forma que Malditos Bastardos es una paja al poder juden de Hollywood y a todos los que se tragan su propaganda.
EliminaCreo que hay una diferencia enorme entre el cine de propaganda nazi y soviético (incluso el propio No-Do), ante lo que tu mismo insinúas, que es el hecho de que las Majors americanas (que están financiadas por capital judío) difunden su propaganda en las películas que vemos en los cines multisala. Estoy de acuerdo de que Hollywood nunca ha intentado tratar con objetividad el nazismo, y mucho menos destapar las "lindezas" más oscuras de Israel y el sionismo, pero de aquí a que Hollywood es una industria de propaganda sionista creo que es pasarse tres pueblos. Tan simple como que unos cuentan historias "a su manera" (USA) y otros "te venden la moto" (Nazismo - URSS).
Elimina¿Y de qué manera puedes hacer miles de películas con los nativos americanos como villanos sin que se considere "vender la moto"?
EliminaNo creo que el cine americano haya querido nunca adoctrinar a nadie, cosa que el comunismo y el nazismo sí lo quisieron hacer. USA ha preferido mirarse al ombligo y explicar su propia historia, seguramente por una especie de complejo de inferioridad ante el resto del mundo por el simple hecho de que su historia se remonta a tan solo 300 años. Pienso que en su cine han peleado mucho para que el resto del mundo les conociera socioculturalmente, y esto se nota en como a lo largo del s.XX han ido modificando sus valores: mientras que a principios de los años 10 podíamos hablar de racismo (con pelis como "El nacimiento de una nación" hasta incluso "Lo que el viento se llevó"), se pasó al peligro comunista de los años 50-60, llegando a la moda gay actual. No creo que todo esto sea propaganda sionista más allá que se toquen con más o menos neutralidad determinados temas políticos.
EliminaSi lo creyeron, fue porque entendieron que era verdad. La masa no es estupida, deberian de estudiar historiografia judia de los ultimos 2000 años, pasando sobre todo por la peninsula Iberica y despues investigar el origen de una copiosa cantidad de magnates finacieros internacionales y sus apoyos a un mismo estado y una comunidad minoritaria. Tal vez y a lo mejor por casualidad descubran hasta el autentico origen medieval de la bandera nacional:- socialista, no como la falacia falsamente escrita en el "Mein Kampf" de hoy en dia, transcripcion directa de la version "oficial" inglesa de 1939, pero en fin, quien sabe, tal vez... leyendo...
ResponElimina