De "Nosferatu" a "Begotten", passant per Buñuel


Voldria parlar del terror dels anys 20, concretament de Nosferatu i El gabinet de doctor Caligari, i acabar lligant amb una pel·lícula anomenada Begotten (ídem, 1991), de principis dels noranta.

Què és la por? Hi ha psicòlegs que diuen que la por comença a aparèixer a l'ésser humà sobre els 8 mesos de vida, quan el nadó s'adona que realment ja no està dins de la panxa de la mare, que ja no és tot tan idíl·lic, apareixent així el sentiment de fragilitat, que ja no som tan invencibles com crèiem. Per tant, és la por el que ens fa sentir vius. A partir d'aquí vam començar a desenvolupar aquest nou sentiment i ens acabem adonant que hi ha la possibilitat de perdre tot el que volem, com els pares o la mateixa vida. Per tant la por interior acaba condicionant els nostres actes per trobar el màxim d'estabilitat possible, però en el fons és la por col·lectiva el que mou el món. I el cinema és també tot un món, un món que representa imatges que no voldríem imaginar, o si, depenent del gènere suposo, però en tot cas part de la màgia de cinema està en què aquest és capaç de superar les fronteres de la realitat i mostrar un món que, de vegades, pot arribar a ser esgarrifós i penetrar en el pitjor dels nostres malsons. És per aquest motiu que el cinema de terror ha calat tan fort en els períodes postbèl·lics, com si fos un annex dels períodes de crisi. Per exemple, títols com El Golem (Der Golem, wie er in die Welt kam, 1920), El gabinet del Dr. Caligari o Nosferatu, no és gens gratuït que les tres siguin sorgides d'Alemanya, just després de la 1a Guerra Mundial, creant el que es coneix com a "Expressionisme alemany". O també els monstres de la Universal durant els anys trenta als EUA, una època post crack del 29. O els Godzilla, Mothra, Gamera i companyia al Japó després de les bombes d'Hiroshima i Nagasaki -el gènere nipó del kaiju eiga-, unes pel·lícules que als EUA també es van fer -però a la seva manera artística i volent reflectir amenaça soviètica- sempre situades durant el context de Guerra Freda, com ho van ser, per exemple, La mosca (The Fly, 1958), La humanitat en perill ( Them!, 1954), o sobretot La invasió dels lladres de cossos (invasion of the Body Snatchers, 1958). També es van fer al post-Vietnam, amb grans pel·lícules com Crim a la nit (Dead of Night, 1972), per exemple, o fins i tot a Espanya, a les acaballes del franquisme amb tot fantaterror espanyol encapçalat per Paul Naschy. Un cinema que pretenia fer-nos enfrontar a el nostre malson atàviques produïdes per culpa d'un món caòtic, desastrós i apocalíptic, relacionant totes aquestes imatges fantàstiques -però tan reals com fos possible- per així excitar la nostra adrenalina.

No obstant això més enllà que moltes vegades el cinema de terror sorgís com "reacció", si es vol considerar així, principalment el que he estimat ha estat representar el que és irrepresentable, entrar a la foscor, explorar límits, provocar, i sobretot penetrar en territoris on mai voldríem fer-ho. Un dels primers exemples en el cinema de terror més primitiu va ser El gabinet de doctor Caligari, una pel·lícula muda dirigida per Robert Wiene el 1919 i que representava una subtil crítica a la situació política a Alemanya durant la 1a Guerra Mundial. La gent d'aquells temps pretèrits tenia la sensació que havien estat controlats per l'Estat, com si es tractessin de somnàmbuls que van ser enviats a una guerra a matar sota la voluntat d'uns polítics. En la pel·lícula coneixerem a Cesare, un personatge posseït, un assassí que mata cada vegada que Caligari li ho demana. Això és ni més ni menys que una metàfora de la societat adormida, i és que, al situar la pel·lícula en 1922, es fa inevitable contextualitzar el film i concretament relacionar els seus personatges amb la realitat d'aquells temps. Per tant, l'obra de Robert Wiene és una al·legoria a el control i dominació de l'Estat en la societat, on el doctor Caligari seria una metàfora de l'Estat i Cesare la societat "adormida". No obstant això voldria destacar que el productor de la pel·lícula va afegir un començament i un final que van alterar el contingut, ja que en l'epíleg es veu com si el que s'ha vist durant els 60 minuts de metratge es tractés del pensament d'un boig, d'un somni. Com a curiositat, o no, a principis dels anys 20 Hitler ja estava ficat en política.

Però la pel·lícula de terror que de veritat va acollonir -i segueix acollonant a un servidor- és Nosferatu, l'adaptació pirata de l'obra de Bram Stoker "Dràcula", ja que els productors no posseïen els drets literaris i és per això que es van fer una sèrie de canvis, com són els noms artístics. Pel que fa a la resta Nosferatu és una pel·lícula en la qual, en efecte, la seva trama és pràcticament idèntica a la de Dràcula però canviant l'Anglaterra victoriana per la ciutat de Viborg. Però el que més m'interessa de la pel·lícula no és la seva història precisament, ja que si aquest fos el punt fort de la pel·lícula hauria envellit igual com ho han fet El gabinet de doctor Caligari, El Golem, Arpes Humanes (The Unknown, 1927) i altres pel·lícules de terror dels anys vint, i per tant el que m'agradaria subratllar és la seva estètica, la seva "forma" per davant del "fons" a explicar, gràcies a un Murnau més encertat que mai en convertir--possiblement sense arribar a adonar-se mai- Nosferatu en una mena de malson surreal per sobre d'una història de vampirs. I l'èxit es troba en 2 aspectes:

1. L'actor Max Schreck que donaria vida al comte Orlock, el "Nosferatu", un actor totalment únic i el més peculiar que s'ha vist mai al cinema, ja que el seu aspecte juntament amb les històries sinistres que s'expliquen sobre ell fa que l'actor hagi quedat com l'etern Nosferatu. Sense anar més lluny els extres de l'edició 2 DVD de Nosferatu a Espanya, expliquen la inquietud que despertava a l'equip tècnic de la pel·lícula la presència de Schreck, algú molt agut, solitari i callat, i fins i tot s'ha arribat a dir que realment realitzava a la vida real pràctiques vampíriques ... Tot i que s'ha desmentit. Però, la llegenda ha estat tan gran que Willem Dafoe es va posar en la seva pell en L'ombra del vampir (Shadow of the Vampire, 2000), una pel·lícula que explicaria el rodatge del Nosferatu de Muranu i que mostra a un Max Schreck que és realment un vampir. Per tant aquest comte Orlock va traspassar les fronteres de la pel·lícula per tractar-se d'una icona folklòric al gènere i en si del setè art, amb les seves orelles punxegudes com un ratpenat, però també amb unes curioses dents de ratolí, celles peludes i espesses, juntament amb uns dits llarguíssims i unes ungles al més pur estil Ze Do Caixao, a més d'un cos esquelètic. Una persona que no sembla pertànyer a aquest món.

2. La posada en escena de Murnau. Senzillament brillant per tractar-se d'una pel·lícula inquietant des del primer minut, aportant-li a la novel·la de Bram Stoker un terror poètic, a més d'un grapat d'imatges inoblidables: l'arribada del vaixell a port, que anuncia que el mal s'aproxima silenciosament, també els moviments de Orlock per la ciutat o la seva mirada perduda dins del seu taüt suposadament mentre dorm, els ratolins que apareixen del no-res, els extres vestits de negre i desplaçant com si es tractessin de fantasmes ... i tot això barrejat amb boira i foscor, també la presència de vent, i sempre en espais naturals exteriors, una pràctica poc habitual en el cinema d'"expressionisme alemany" habituat a rodar pel·lícules en platós plens de decorats, donant així importància Nosferatu a la naturalesa morta de l'entorn que envolta el comte Orlock, amb vent constant, la presència mística de la mar, etc. A més d'una fotografia envellida dels anys 20, plena de gra, pocs fotogrames per segon, algunes imperfeccions, etc., i que acaben polint una pel·lícula que, avui, ha abandonat a Stoker per esdevenir una obra que posa per davant una estètica per sobre d'una història.



Per tant, Nosferatu s'ha convertit en una mena de poema metafísic i un cant a la naturalesa humana -i sobrehumana-. Ja no importa què explica Murnau, només importa com ho diu, i la manera com ho diu resulta inquietant. De la mateixa manera m'agradaria lligar Nosferatu amb Un Gos Andalús (A Chien Andalou, 1929), un curtmetratge que establiria les bases del surrealisme cinematogràfic juntament amb la posterior L'Edat d'Or (L'âge d'or, 1930), també en part gràcies al corrent avantguardista del cubisme que es va començar a desenvolupar a mitjans dels anys vint. Es tracta d'una sèrie de films que considero avançats al seu temps on podem veure escenes de violència, de gore, nus, apologia a l'sexe ia la sodomització de la dona (foto inferior), cadàvers de cures, etc., unes escenes que personalment em sorprenen molt per l'època en què estan rodades al mateix temps que recordo el gran escàndol que va suposar per al públic veure el "streeptesse" de Rita Hayworth a Gilda (ídem, 1946), on només mostra un braç ... compte!, o l'hostia que li clava posteriorment Glenn Ford, unes escenes que es queden curtes a la banda de les que Buñuel i Dalí ja havien fet uns 15 anys abans. Per tant, aquell cinema avançat que donaria peu al surrealisme va aportar una estètica molt particular, normalment fantàstica i onírica, amb un humor desaprensius cruel, també erotisme, o la deliberada confusió de temps i espai.



Sóc conscient que lligar les pel·lícules de Buñuel amb Nosferatu farà que més d'un crític o aficionat s'estiri els pèls, però se'm fa inevitable pel to oníric que acaba agafant Nosferatu vista avui dia, sense oblidar que tant una pel·lícula com l'altra utilitzen l'associació d'idees per transmetre els seus missatges. Penso que, d'una banda, Nosferatu es pot considerar expressionista pel que fa a la cura del joc de llums i ombres -que de vegades és realment escàs-. D'altra banda el director pres del surrealisme tot el tema de l'"amor fou", l'amor capaç de superar barreres físiques i temporals a la recerca d'un ésser estimat. Però també pel que fa a la metodologia a transmetre el terror, com va ser el fet de distanciar-se al cinema expressionista d'escenaris interiors pintats i teatrals com els de El gabinet de doctor Caligari, per plantejar una pel·lícula que s'aplicaria a la composició dels plànols una sèrie de quadres d'uns pintors determinats del romanticisme, com ara els de Caspar David Friedrich o de Kersting, queli van permetre fer visible el que era invisible, és a dir, imposar inconscientment a l'espectador la presència de les forces fosques de la natura. Concretament els quadres de Kersting que, curiosament, sempre són imatges interiors amb un personatge llegint o cosint, mostra un acte quotidià que s'acaba transformant en alguna cosa inquietant sense que sapiguem per què. Per tant es tracta de l'obra d'un boig obsessiu que vol mostrar una realitat que no podem veure, com si hi hagués alguna cosa invisible, i curiosament Muranu s'aplica a Nosferatu aquest ambient de claustrofòbia i domini de l'espai -fins i tot imitant l'inici de la pel·lícula un plànol que bé podria ser un quadre de Kersting-. Això permet a director construir una tètrica pel·lícula de terror, on el que produeix més tensió és precisament aquesta sensació de buit i el pressentiment que hi ha en l'ambient alguna cosa invisible, com una força a l'atmosfera, desenvolupant així una pel·lícula on el mal es respira en l'ambient, com per exemple amb el vent agitant els arbres, una platja a estones excessivament tranquil·la o un vaixell navegant, per sobre fins i tot del propi vampir. Per tant Murnau es va distanciar de tot el cinema expressionista anterior per crear un film en el qual els recursos dramàtics estan presos de la pintura, creant així presagis i sentiments poc definibles en l'espectador, ja que els rep d'una manera inconscient. I, a més, per primera vegada el gènere de terror pren una forma diferent: aires excessius en la composició dels plànols per així potenciar sentiments d'indefensió, també de solitud del protagonista, i en general un aire molt sinistre gràcies a la posada en escena. És a dir, Murnau transmet el terror amb la telepatia -el personatge Ellen pressent l'arribada del comte amb l'esclat d'ones, vent, cruixits de pals...-, també amb el somnambulisme, etc., A i debatut Murnau s'iniciaria en el cinema l'associació d'idees, els pressentiments, com és el fet d'associar a Nosferatu amb el vent i amb les onades. Llavors, tot aquest clima acaba fent visible unes forces invisibles i fosques transmeses per la natura, però produïdes pel comte Orlock.

No voldria dir que Nosferatu es tracta d'una pel·lícula surrealista simplement pel seu aspecte, ni de molt, no ho és, però penso que va poder assentar unes bases perquè Buñuel i Dalí, juntament amb el corrent cubista dels anys vint, acabés creant el gènere. O qui sap si els més de 90 anys transcorreguts des de llavors m'han fet veure la pel·lícula des d'un altre ulls, possiblement amb la mirada que va reclamar Buñuel a la famosa escena que esquinça l'ull amb una navalla a Un gos andalús (foto dreta). Com comentava a l'inici d'aquest article Begotten és una pel·lícula que em va marcar bastant el dia que la vaig veure. La pel·lícula recrea l'origen -o regeneració- de l'univers, la gènesi bíblica, però des d'un punt de vista gore, i on podem veure, per exemple, el naixement de la mare naturalesa directament dels budells de Déu esquinçant la panxa amb una fulla d'afaitar. Per a mi es tracta d'una obra molt particular, única i inclassificable, també segurament irrepetible que beu de tot el que he volgut subratllar de l'obra de Murnau però, òbviament, amb un altre plantejament narratiu i sobretot en un context molt diferent de l'aleshores. Va ser dirigida per E. Elias Merhige el 1991, un director que posteriorment dirigiria L'ombra del vampir, la pel·lícula que explicaria el rodatge del Nosferatu de Murnau -un fet res gratuït a ell-. Per a mi, es fa evident que Merhige és un fanàtic de l'obra mestra de Murnau i que veu amb els meus ulls la pel·lícula, ja que a Begotten podrem trobar l'estètica fosca de Nosferatu, la fotografia degradada i amb desaparició de fotogrames que tenia, la presència malèfica de la natura, també la distorsió de l'espai / temps, i en si una pel·lícula que ha recollit tot el que ha fet que Nosferatu hagi aconseguit quedar-se com una pel·lícula immortal, actual, i sempre gràcies a aquesta visió més pròpia d'un malson -per tant de "forma" que de "fons" - narrativa, és a dir, que ja ningú la relaciona amb Bram Stoker. Una manera insana de transmetre horror, totalment climàtica, al temps que es barregen imatges grotesques, però sempre lluny d'aquest terror fàcil tan habitual en el cinema comercial a força de pujades de volum o simplement de la tensió i el suspens ... A Begotten tot funciona diferent, molt més expressiu, també amb un ús de la il·luminació molt treballat, però que juntament amb la fotografia tan i tan contrastada acaba agafant molta més personalitat i s'allunya d'aquell "expressionisme alemany" dels anys vint, on possiblement la Vampyr de Dreyer és la gran obra mestra en aquest aspecte tècnic. Per a mi Begotten es tracta del millor homenatge possible a el gènere de terror de l'expressionisme alemany, fet per un director que s'ha confessat -en els extres del DVD L'ombra del vampir- com fanàtic d'aquest cinema pretèrit, però aplicant la seva obsessió personal per l'ocultisme, el pensament màgic pagà, el misticisme i les creences paranormals. Tot un personatge.  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris