Els realitzadors francesos
Alexandre Bustillo i Julien Maury, responsables
de títols tan emblemàtics d'aquella onada de cinema de terror
francès com À l'Intérieur (2007) o Livide (2011),
van venir a Festival de Sitges per presentar la seva última
producció: Leatherface (2017 ). Leatherface és
la preqüela de La Matança de Texas (1974), un film en què
es desvetllen els orígens de Caracuir, així com alhora
els seus responsables ofereixen un rentat de cara a la saga
a través de l'aplicació d'una nova perspectiva que, segons
diuen Bustillo i Maury, sorprendrà els fans.
També, i no menys important, es tracta de la primera pel·lícula
que tots dos realitzadors dirigeixen per al mercat nord-americà.
Amb
la seva visita a festival, vam poder entrevistar
Alexandre Bustillo i Julien Maury. Ho vam fer
acompanyats d'un altre mitjà, del magnífic bloc de gènere
de terror La abadia de Berzano, i que junts -a més de l'ajuda
en l'elaboració de les preguntes per part del crític i
amic Rubén Pajarón-, vam poder desgranar els detalls
de Leatheface. No menys important vam voler preguntar també per
la seva opinió el remake Inside (2016), dirigit per
Miguel Ángel Vivas, el film que suposa la revisió
nord-americana de la seva obra À l'Intérieur. Finalment, vam
tenir temps per preguntar-los sobre com veuen el passat, present i
futur cinema de terror francès. En fi, una xerrada exquisida, de
generoses respostes, i sense embuts a l'hora de ser sincers.
-Des de fa anys els vostres noms van
estar lligats a diferents franquícies de cinema de terror
nord-americà, i a la fi us heu decantat per realitzar "Leatherface"
(2017). Aquesta decisió respon a un interès personal, o simplement
és una resposta a una reclamació de la indústria?
JM:
Fa deu anys des que vam fer la nostra primera pel·lícula
i des de llavors hem rebut ofertes per dirigir produccions molt
interessants, i entre elles també hi ha hagut l'oportunitat per
dirigir remakes -o "reciclar" també-, que finalment hem
rebutjat. Però aquesta vegada ha estat diferent. Quan nosaltres vam
rebre el guió de "Leatherface" ens vam quedar sorpresos,
perquè som fans del gènere de terror i al veure
que a la portada del guió que posava "Leatherface"
vam dir: "wow!" (Rialles). La raó per la qual acceptem
aquest repte va ser perquè els diferents 8 episodis de la saga tenen
una mateixa estructura narrativa, és sempre el mateix, sobre uns
joves adolescents que es perden a la mercè de la família
de Caracuero i acaben sent assassinats. Per contra, el guió
de "Leatherface" és més una road movie sobre uns joves
que fugen d'algú que els persegueix, i amb això nosaltres sentim
que aquí podríem aplicar el nostre univers. D'aquesta manera vam
tenir l'oportunitat d'aplicar la nostra mirada més personal i així
aportar alguna cosa diferent a la saga. En aquell moment
vam pensar amb Alex que als fans de la saga els agradaria
sorprendre amb alguna cosa nova, i això per a nosaltres va ser un
repte que vam voler acceptar.
-El guió de la pel·lícula ve
signat per Seth M. Sherwood, però voldria saber
si Tobe Hooper ha tingut algun tipus d'implicació en
ell o en altres terrenys de la producció.
AB: Tobe Hooper apareix
en els crèdits com a productor executiu. És evident que ell és el
creador de la història original i els personatges, i per als
productors era important que aparegués en els crèdits. Nosaltres,
com a grans fans de Tobe Hooper, estem molt tristos per la
seva pèrdua, però mai vam conèixer, i mai vam tenir cap classe de
contacte amb ell per a aquesta pel·lícula. Va ser una mala notícia
que ens deixés, i ens va deixar just abans que es fes el primer
passi de la pel·lícula a Londres.
-Comentaves abans
que el guió de "Leatherface" tenia uns elements que la
feien distanciar del cànon habitual de la saga. Voldria saber
si vosaltres heu tingut alguna implicació en el guió, és a dir, si
heu fet alguna modificació per fer-vos més pròpia la pel·lícula,
o simplement heu adaptat el que ja havia escrit?
AB: Quan
nosaltres vam llegir el guió per primera vegada ja ens va agradar
com estava. El vèiem una mica diferent del que és
habitual en les pel·lícules de "La Matança de Texas", i
nosaltres només ens preguntem si seria possible fer-lo més concís
pel que fa a l'horror. Si, nosaltres respectem l'estructura del guió,
però vam poder modificar alguna cosa de dins el guió. El que vam
fer va ser canviar algunes escenes de violència. En el primer
esborrany que va quedar després de modificar aquestes seqüències,
el que va passar va ser que exagerem una mica la violència, com ara
l'escena del policia que busca els joves, que és assassinat amb
la serra mecànica d'una manera bastant bruta. Julien i jo
aportem una mirada a la violència d'aquesta pel·lícula molt més
nostra, i volíem no decebre pel que fa a originalitat i també pel
que fa a FX. Penso que va quedar molt bé, i va ser molt
divertit treballar aquest terreny.
-"La Matança de
Texas" és una pel·lícula amb una estètica i un estil molt
marcat, i en tractar-se d'una preqüela, fins a quin punt
heu tingut al cap l'original? Heu volgut apropar-vos a
l'estil que Tobe Hooper va tenir al cap o
per contra us veu voler allunyar i mostrar una pel·lícula
diferent?
AB: Per a nosaltres és la pel·lícula de terror
més intensa que hi ha, i intentar fer una pel·lícula millor que
"La Matança de Texas" és gairebé impossible.
Amb Julien hem intentat fer alguna cosa completament
diferent, i quan vam llegir el guió no vam estar pensant en el film
de Tobe Hooper, i per això pensem en altres films
completament estranys amb relació a el gènere de terror,
com "The Virgin suïcidis" (1999) de
Sofia Coppola o "Badlands" (1973)
de Terence Malick, que és cinema poc agressiu i més aviat
de ritme tranquil. Nosaltres només vam voler fer un canvi en
relació amb les anteriors entregues de la saga, però
respectant el que significa "La Matança de Texas".
-Aquesta
és la primera pel·lícula que rodeu a Estat Units, ja que fins ara
totes les vostres pel·lícules eren de nacionalitat francesa. Us heu
notat coartats a l'hora de prendre decisions, o bé us han donat
barra lliure perquè féssiu els que volíeu fer?
JM: No, ells
només volien que féssim una bona pel·lícula de terror. Tant se
val si vens de França, Itàlia o Alemanya, l'important són els bons
guions i que els directors els aportin coses interessants. La cosa
està que tenim maneres diferents de treballar, per què
nosaltres no treballem en estudis i a ells els agrada controlar el
ritme de treball, és per això que cal trobar un balanç entre tots
dos perquè tots estiguem contents. Però nosaltres vam tenir sort al
respecte, perquè vam anar a rodar a Bulgària i això està molt
lluny dels Estats Units. Llavors, les primeres setmanes de rodatge
van venir a Bulgària treballadors de la productora, i cal reconèixer
que van fer una bona feina, però Alex i jo finalment vam
decidir que el seu treball havia acabat i que es podien tornar als
Estats Units. Va ser llavors quan van venir gent que coneixem de
França per anteriors treballs. Això va ser una oportunitat per
poder treballar amb el nostre editor habitual, els nois dels FX,
etc., i amb tots ells va ser més fàcil comunicar-se, en
tenir amb ells una forta relació professional i personal.
D'aquesta manera, vam deixar de treballar mirant sempre el rellotge i
també deixant-nos estar de formalismes entre companys de treball.
Crec que va ser una segona part del rodatge més càlida entre
nosaltres, de la mateixa manera que quan rodàvem a França, perquè
notàvem aquesta energia al set de rodatge d'anteriors pel·lícules,
i sense necessitat d'haver d'anar més a poc a poc per les regles
habituals de la manera de rodar que tenen als Estats Units. Vam fer
el que ens va donar la gana.
-"À l'Intérieur"
va ser la vostra primera pel·lícula. Precisament la vau venir a
presentar a Sitges fa just deu anys, i deu anys
també és el que ha trigat Estats Units a fer un remake de
la pel·lícula. Suposo que l'haureu vist, per això m'agradaria
saber quina és la vostra opinió sobre "Inside" (2016), la
pel·lícula dirigida per Miguel Ángel Vivas. I us demano si us
plau, sigueu honestos en la resposta...
AB: Podem ser
honestos, cap problema (riu). Vaig poder veure la pel·lícula
al Fright Fest de Londres, i per a nosaltres va ser una
sorpresa veure a la programació un remake d'una pel·lícula nostra,
però bé, a mi personalment em va agradar, però només fins al
final. El final és un "Happy ending", i al
meu almenys m'agraden els finals amb dones fortes que
combaten les adversitats, i això és el que nosaltres vam fer, que
va ser fer florir una mena d'infern amb una dona al front. Em va
agradar, però no del tot.
JM: Honestament la
pel·lícula està bastant ben feta, polida en detalls, i més
equilibrada que la nostra "À l'Intérieur". La
veritat és que no acabo d'entendre per què es va haver de fer un
remake, ja que en molts aspectes s'apropa al film original. I,
no crec que només sigui una qüestió de deu anys des que
es va fer el film original, perquè quan fas un remake ho fas perquè
tens una nova visió sobre la història, i en aquest cas estem
parlant que de vegades hi ha els mateixos diàlegs, de vegades fins i
tot les mateixes preses... i OK, el final és diferent,
però jo a això no li veig sentit ni justificació possible. No odi
la pel·lícula, penso que està ben feta, ben dirigida, amb bones
interpretacions, bona fotografia... Però se'm fa
impossible no deixar de veure aquests detalls que no
entenc.
-Julien, veig que a tu no t'ha agradat res de res...
JM: No, no és que no m'agradés (rialles), em va agradar,
però no sóc el jutge idoni per valorar una pel·lícula meva
explicada per un altre. Estic en una mala posició per
jutjar-la.
-Us ha demanat consell en algun moment Miguel
Ángel Vivas?
- "À l'Intérieur",
l'original, va formar part d'aquella onada de cinema de terror extrem
francès. Passada una dècada, com veieu aquell moviment? I també,
com interpreteu que de la nit al dia sorgissin una sèrie de
directors a França que volguessin fer un cinema de terror tan
semblant?
JM: Aquesta emersió surt de la voluntat d'uns
productors que en aquest moment, juntament amb televisions com Canal
+, van obrir la possibilitat a donar sortida a aquest tipus de
produccions de gènere. Diguem que va ser el lloc i moment idoni per
fer aquest tipus de pel·lícules. Però penso que no va ser realment
una "onada", és només la sensació que donàvem a
l'estranger, ja que una onada cinematogràfica és quan es produeixen
20 pel·lícules de terror a l'any, i a França no es va
donar el cas, ja que com a molt es feien dues pel·lícules de terror
a l'any. Ara aquest tipus de produccions de gènere de terror sembla
que s'han deixat de fer, i es nota en el fet que al llarg
dels deu anys s'han anat produint cada vegada menys
pel·lícules de terror a França. Penso que les coses estan canviant
al nostre país, i el mercat té molt a dir a l'això, ja que
plataformes com Netflix, Amazon, etc., són les que estan canviant
les regles. El que nosaltres ara notem és que els productors han
influenciat als francesos de manera que ara ells tornen a voler veure
cinema de gènere de terror. Qui sap si ara hi haurà una veritable
onada a França (rialles), però en tot cas arribaria d'una altra
manera de com ho va fer aquest cinema de terror francès a què fèieu
referència. Avui apareixen pel·lícules amb estils i intencions
molt diferents, com per exemple "Raw" (2016), que ha estat
un gran èxit a França, i que és una pel·lícula que no dóna
prioritat ni gore ni al canibalisme, sinó que queda tot
més tapat amb una fina capa d'horror. Això és el que ara s'està
posant de moda a França, perquè la gent vol veure aquest tipus de
pel·lícules. I aquest canvi pot ser interessant, ja que aquesta
vegada no caldrà ser fan del gore per veure i gaudir d'una
pel·lícula de terror francesa.
0 Comentaris