Parallel va ser projectada al Festival de Sitges, formant part de la secció Panorama. Després de veure la pel·lícula vam poder entrevistar Isaac Ezban.
El nom del cineasta mexicà
Isaac Ezban és un dels que està ressonant amb més
força de la cinematografia llatinoamericana actual. De la seva
talent han sortit pel·lícules com El Incidente o Los
Parecidos, obres que aprofiten la ciència-ficció per
explicar històries que parteixen de l'exploració dels extrems de
les persones i les multidimensions escèniques i temporals,
donant pas així a un terreny amb molt de misteri. I Parallel és
la seva última pel·lícula. Aquest cop rodada fora de Mèxic, a
Vancouver (Canadà), a més de fer-ho en anglès i per a un estudi
tan important en el panorama cinematogràfic mundial com
és Bron Studios, confirmant així la trajectòria
ascendent d'un director que promet dir coses importants en el present
i futur de cinema.
Presentació de Parallel a Sitges |
Ha estat un procés
molt interessant, perquè tal com dius ha estat molt diferent
dels meus anteriors treballs. Recordo que abans era el director,
guionista, productor i ara estem davant la meva primera pel·lícula
en anglès, una pel·lícula que no he escrit jo i rodada fora de
Mèxic (Canadà). Però en realitat vaig estar molt content en tot el
procés, perquè Bron Studios és una companyia gran
que a la seva esquena té títols molt importants, i solen filmar a
Vancouver, una ciutat que a més de ser atractiva pel seu relleu i
paisatges allà filmen moltes sèries i pel·lícules, de manera que
els equips de treball són molt experimentats des de diversos punts
de vista. Per a mi va ser una experiència increïble filmar allà, i
en el personal, ja que era la primera vegada que treballava sol de
director, cosa que em va permetre viure l'experiència molt
més relaxada. Recordo a Los Parecidos i El
Incidente de preocupar-me de coses com de l'arribada del
càtering, per exemple, i per tant no dedicar-li tant de temps a
l'adreça de la pel·lícula. Aquesta vegada, arribava al set
de rodatge i a dirigir. I pel que fa al guió, perquè
encara que no ho vaig escriure jo, és una història que sento que es
relaciona amb molts dels temes que sòl tractar, i no només les
realitats alternes o els extrems de les persones, sinó també el
tema general d'usar la ciència-ficció com una mena de
metàfora per parlar-te d'un tema humà, un tema real. Per exemple,
a El Incidente va ser el pas del temps,
a Los Parecidos va ser la identitat, i en Parallel és
l'ambició i l'avarícia, i com això ens pot destruir. Va ser un
guió que em va agradar molt des del principi i que ho vaig fer meu,
i quan estava dirigint al meu setembre sentia que el que estava
treballant era com si fos el meu propi guió. En aquest sentit va ser
molt bona l'experiència, perquè a més mai em van imposar res tot i
ser una pel·lícula que la vaig voler editar a Los Angeles i fer-hi
tot aquest procés de projeccions de prova per veure les reaccions de
la gent, i per això crec que la meva decisió com a
director sempre van ser respectades fins al final. Però ara, en el
punt que està la pel·lícula, que és el de la distribució, això
és el que personalment més feina m'ha costat, en el sentit que jo
no tinc el control de què passa amb la pel·lícula, on es
ven... Quan en les meves altres pel·lícules jo era
el que parlava amb el meu agent de vendes, i ara jo sóc simplement
el que va fer la pel·lícula. Llavors, tot el relacionat amb la
distribució m'he hagut de mantenir més al marge, i això potser ha
estat el més complicat.
-Comentes que et va agradar el
guió ja des d'un inici, però també que "t'ho vas fer
teu". Et vas implicar en el guió? ¿Vas
modificar algunes coses per apropiar-te'l més?
Quan
vaig llegir el guió vaig dir "wow, he de fer aquesta
pel·lícula". Abans vaig estar llegint diversos guions per què
tenia ganes de dirigir una pel·lícula escrita per una altra persona
que tracti una mica el meu estil, però em vaig trobar amb guions
massa genèrics i no em sentia totalment absorbit per ells, fins que
de sobte vaig llegir Parallel i llavors vaig veure
clarament que aquesta pel·lícula era molt del meu estil. És una
pel·lícula que té ciència-ficció però amb un costat
humà, reflexionant sobre personatges, i de fet, és més un
drama de personatges que pròpiament de ciència-ficció. Però
si, li vaig canviar diverses coses. Vaig canviar ara el final. El que
hem deixat és un final que deixa qüestionant a l'espectador sobre
el qual acaba succeint, en substitució d'un en el qual
l'espectador creu que estava en l'univers principal i després
s'adona que no, que hi ha algú més fent el mateix. Aquest final jo
ho vaig canviar, i altres coses, sobretot en el treball de
personatges. Crec que aquest treball dels personatges els ha aportat
més textures. Però en general l'estructura i la idea principal
segueix romanent intacta.
-L'argument de Parallel es
pot concebre com una al·legoria del món capitalista, les ganes
de triomfar a qualsevol preu. Era la teva intenció?
Si,
precisament venia escrit en el guió i jo el potenciï. M'encanta
utilitzar la ciència-ficció per poder reflexionar sobre
algun tema humà, sobre algun tema real que no sigui fantasiós. Com
deia abans, la reflexió de El Incidente és el
pas del temps i a Los Parecidos sobre la
identitat, i ara en Parallel vull treballar també un tema
molt humà, una cosa que ens caracteritza molt com humans, que ens
dóna fortalesa i ens pot portar també a la destrucció i
l'avarícia. Crec que és un tema molt vigent, sobretot amb els joves
emprenedors, que cada vegada hi ha més fam d'utilitzar la
tecnologia i descobrir alguna cosa nova, i m'encanta que el que
succeeix en Parallel passi en uns personatges que aspiren a
ser els nous Steve Jobs o Mark Zuckerberg, perquè la
pel·lícula parla sobre si aquestes persones trobessin uns portals
infinits. D'altra banda, crec que no havíem vist abans una cosa així
aplicat a mons paral·lels. Sí que és cert que hem vist
històries de mons paral·lels, però més en un sentit de
canviar el temps, però no de mons paral·lels on es tracti sobre la
idea d'anar a robar idees, la propietat intel·lectual, l'art, la
tecnologia, … . I portar-la al nostre món. Per
a mi és una barreja curiosa i interessant i va ser la part que més
em va agradar del guió, perquè era ciència-ficció,
però només una pinzellada justa per parlar sobre un tema humà molt
real, com és l'ambició desmesurada i la fam per tenir més.
-Sobre
l'aspecte visual de la pel·lícula, es nota un contrast entre les
escenes dels mons on discorren. ¿Com ha estat el treball amb el
director de fotografia Karim Hussain? És una de les
millors que existeixen avui dia al cinema
fantàstic.
Sí, Karim Hussain és gairebé una
llegenda aquí a Sitges. Ell va ser un gran element en la pel·lícula,
perquè és un fotògraf que ha fet de director, i gràcies a això
coneix els editors i com treballar per enriquir a les pel·lícules.
A més és una enciclopèdia de cinema, té molts coneixements de
narrativa visual, de com explicar una història, i junts
vam tenir diversos reptes. M'explico. Parallel és una
pel·lícula que té molt diàleg, amb personatges parlant durant
molt de temps, però no volíem que les preses es veiessin com a molt
televisives, d'una presa tu i una altra jo. No, i busquem la manera
perquè una pel·lícula amb tant diàleg fos més inventiva. Llavors
vam decidir fer servir molt la steady cam, molts moviments
com d'espirals, per exemple, quan un personatge pren una decisió i
girem [trencada els braços per exemplificar]. Però a més
d'això teníem el que comentes tu, el contrast dels dos mons. És un
guió que va rapidíssim, i de fet ahir a la presentació de
Paral·lel a Sitges els vaig dir al públic que no
anessin al bany durant la projecció, perquè si vas al
bany ja et perds un parell de detalls importants.
Llavors, com havíem d'anar canviant tan ràpid d'universos,
implicant en conseqüència que no tindrem clar on som, per
solucionar-ho vam fer aquesta proposta: que totes les escenes d'un
món normal estiguin filmades per lents esfèriques, i quan siguin en
un món paral·lel usar lents anamòrfiques. Al principi
quan hi ha la parella al llit se sent la distorsió de la lent perquè
és anamòrfica, a més de l'ús de la steady cam, que
aporta una sensació de com si estiguéssim entrant a alguna
cosa prohibida, una aventura. I no vull oblidar-me de la
correcció de color, que tot en aquest món (el nostre) és una mica
més ambre, més saturat, i els mons paral·lels tendeixen més cap
al blau. Després fins i tot va ser accentuat en la postproducció
quan sentim que hi havia gent confosa de quan estaven en aquest món
i quan en un altre paral·lel. Tot això és part del que més
orgullós em sento de la pel·lícula, que és l'aspecte visual, a
més d'un plaer haver treballat al costat de Karim, aportant
sempre idees, referències, i a poc a poc construir aquesta
part visual que ha resultat ser una part molt important del
procés creatiu de Parallel.
-El teu pròxim treball serà
l'adaptació de la novel·la Summer of Night. ¿Com
arriba a les teves mans el projecte? Si no tinc mal entès
el produeix Sony Pictures.
En realitat ara estic
avaluant diversos projectes en desenvolupament. Un és aquest, el
de Summer of Night. És una novel·la que vaig llegir
d'adolescent amb catorze-quinze anys, i fins i tot vaig arribar a
llegir-la abans d'It de Stephen King, i em va marcar molt
aquesta història. Tracta sobre uns nois situats en un poble dels
anys seixanta que comparteixen un mal sobrenatural, però
la història té més força, més "ous" que altres
històries similars, i des que la vaig llegir sempre vaig tenir el
somni de poder dirigir una adaptació al cinema. Anys
després, quan vaig fer El Incidente i vaig començar a treballar amb
un agent a Los Angeles, aquest em va preguntar si tenia alguna
novel·la que m'agradaria adaptar, i li vaig dir "sí, aquesta",
i encara anys abans de començar el projecte em van posar en contacte
amb un productor que també li agradava molt aquesta novel·la i ell
va ser qui l'hi va consultar a Sony Pictures. Aquest projecte de
moment està en el desenvolupament del guió amb Sony, i com
sempre una adaptació literària és complexa, i per això encara
seguim amb el treball de guió. Aquest és el projecte que tinc més
proper i esperem que pugui succeir aviat.
-I a
Mèxic et plateges tornar?
Si, també. La meva idea
és tenir un peu a Mèxic i un altre a Estats Units, i el que
succeeixi primer. Tinc, a més de Summer of Night, una
pel·lícula de terror que estic desenvolupant a Mèxic. Ara mateix
no estic en un punt de la meva carrera que he tancat la porta a
Mèxic, sinó el que busco ara és poder compaginar, poder fer les
pel·lícules on pugui explicar les meves històries, ja sigui a
Mèxic i Estats Units, i fins i tot a Espanya, que també
m'encantaria si hi hagués una oportunitat. Per a mi l'important és
poder explicar les meves històries.
-Moltes gràcies pel teu
temps. Et desitgem el millor de cara al futur.
0 Comentaris