A Josie Ho, en honor a la seva dilatada trajectòria lligada al gènere fantàstic, durant el festival se li va lliurar el premi Màquina del Temps
Probablement una de les cares femenines
més visibles de cinema oriental és Josie Ho. Nascuda
el 1974 sent filla d'un important empresari de Hong Kong, Josie Ho
ja de ben jove va començar una carrera musical com a cantant, i que
ha sabut combinar fins a l'actualitat amb el treball d'actriu i
productora. Molts potser la van descobrir per la seva magnífica
interpretació d'assassina al slasher Dream Home, una pel·lícula de
2010 que va ser dirigida Pang Cheong-Ho i que li va
servir Josie Ho per aconseguir el premi a la millor actriu
de Festival de Sitges d'aquell any. Però la veritat és que Josie Ho
acumula una trajectòria com a actriu molt dilatada, havent treballat
en molts països (entre ells també Estats Units), i per
cineastes de prestigi com Takashi Miike, Johnny To o Steven
Soderbergh. I a més d'actriu, com deia, condueix una productora de
cinema al costat del seu marit, l'anomenada 852 Films, amb la qual ha
participat en nombroses produccions nacionals i internacionals.
Per
la seva extensa i presumible carrera com a actriu i
productora, Josie Ho va ser escollida pel Festival de
Sitges 2018 per formar part del jurat Blood Window / Meliés.
A més, en honor a la seva trajectòria lligada al gènere fantàstic,
durant el festival se li va lliurar el premi Màquina del Temps. Per
tot això, sol·licitem una entrevista amb Josie Ho, la
qual ens va concedir, però només va ser possible fer-la via email.
En tot cas, agraïm la seva predisposició a més de la del seu
equip.
-La teva presència a Sitges, a més de
rebre el premi Màquina del Temps, va ser també per formar part del
jurat de la secció Blood Window / Méliès.
Quin va ser el criteri que vas seguir per valorar les pel·lícules
que van acabar guanyant? [Premis: Blood Window: Muere Monstruo, Muere. Meliés llargmetratge: Fugue. Meliés curtmetratge: The Death of Don Quixote]
Va
ser molt senzill. Les pel·lícules guanyadores havien de tocar les
meves pors més profundes i, el més important, havien de
deixar-me impactada!
-Aprofito per felicitar-te pel premi que
has rebut aquest any a Sitges, que és un reconeixement a la teva
fidelitat al llarg de la teva carrera amb el gènere fantàstic. El
teu treballat lligat al terror i fantàstic ha estat una
oportunitat laboral més o realment estimes el gènere?
Gràcies!
M'encanta el gènere fantàstic, però tinc por de veure i filmar
pel·lícules de terror.
-A més de ser actriu i cantant,
també té una productora anomenada 852 Films que vas fundar amb el
teu marit. Heu produït pel·lícules de terror
com Dream Home, Revenge: A love story i
(si no m'equivoco) vas participar en coproduccions internacionals com
Open Grave. Parla'm de 852 Films, si el gènere de terror és el
que voleu produir seva majoria, i si teniu més projectes en
marxa.
852 Films tracta de trencar fronteres i el gènere
fantàstic és l'eina perfecta per a això. Però, 852 Films no està
limitat pel gènere fantàstic. Un dels primers projectes en els
quals el meu marit i jo ens vam posar a treballar va ser un
petit curtmetratge anomenat Tai Tai, que va entrar a competició
al Festival de Cinema de Cannes. Va ser un petit drama sobre la
burgesia a Hong Kong. Nosaltres com a actors hem participat
en pel·lícules de tota classe de gèneres, però pel que
fa a la nostra productora tendim a fer pel·lícules més de gènere
fantàstic per així equilibrar la nostra part creativa i la del
negoci. I, actualment, hem estat treballant en una pel·lícula de
terror japonès bastant violenta. De cara al futur
m'encantaria produir més pel·lícules
com How to Talk to Girls at Parties
de John Cameron, que vaig ser productora associada.
-Què
és el que pots comptar d'aquesta producció japonesa de terror en la
qual participa 852 Films?
Per ara hem estat aprenent l'estil
japonès de filmar una pel·lícula, i intentant entendre el seu
estil de vida en el passat. A partir d'aquí, espero que la resta de
la producció es desenvolupi correctament. No puc dir més.
-En
2010 vas rebre el Premi a la Millor Actriu a Sitges per Dream Home.
Quan vas llegir per primera vegada el guió de Dream Home
què vas pensar? Crec que és una crítica molt dura a les polítiques
d'habitatge a Hong Kong i en general al capitalisme...
La
primera vegada que vaig llegir Dream Home va ser el 2008.
En aquell moment m'estava aventurant a cercar pel·lícules que em
servissin per superar els meus límits, i per això vaig decidir
participar en una pel·lícula LGTBI titulada Hu Die...
Per aquell temps fins i tot no existia el terme LGTBI al meu
país. Així que estava realment a punt per obrir-me encara més, i
llavors va ser quan posteriorment va aparèixer Dream Home.
Quan vaig llegir el guió vaig dir
"Hmmm... Una pel·lícula slasher artística... He de
fer-ho". La narrativa social va ser sobretot impulsada pel
director Pang Ho-Cheung, que, Que va voler introduir al
guió els matisos durs de Hong Kong i el capitalisme. Si has
estat a Hong Kong pots fer-te una idea de la pressió amb
la qual viu la gent a la ciutat!
-El teu altre treball professional és
el de productora. Quin va ser el teu paper durant la preproducció
de Dream Home?
Vaig anar productora amb el meu
marit, tots dos érem nous en aquest moment. Assistíem a gairebé
totes les reunions de guió, maquillatge, efectes especials i fins i
tot vam aportar alguns suggeriments sobre un parell d'escenes
còmiques de matança. Intentem ajudar perquè la pel·lícula sortís
bé.
-I què recordes del rodatge de Dream Home?
Alguna anècdota en especial?
Va ser divertit i
intens al mateix temps, i tots temíem que ens quedéssim
sense sang i colls protèsics. De fet, un dels actors principals
de la pel·lícula va mantenir posat el coll protèsic tot
un dia, i no va menjar ni beure per no malmetre-ho..., estava
molt preocupat. El seu nom és Dai Hou Tsing, i vaig
aprendre molt d'ell per la seva professionalitat.
-Després vas treballar en una
pel·lícula anomenada The Apostles, possiblement la teva
pel·lícula de terror menys coneguda. Va poder haver tingut
problemes de distribució?
En ella ja només vaig actuar,
recordo que era una pel·lícula estranya.
-Tornant a
l'actualitat, aquest any a Sitges s'ha pogut veure el
documental Category III: The Untold story of Hong
Kong exploitation cinema, en el qual participes. Què pots
dir-me sobre el documental?
Quan era jove solia veure moltes
pel·lícules de culte a Hong Kong. Bé, és clar que sona estrany,
però les pel·lícules slasher / gore no eren
de Category III llevat que involucressin sexe i llenguatge
groller. Suposo que les persones més grans de Hong Kong estaven
acostumades a la comèdia, l'horror i l'acció en conjunt. Al
documental vaig voler recordar que tots gaudíem d'aquelles
pel·lícules, i ningú a la ciutat es va veure realment afectat per
la violència que es mostrava perquè tots sabíem que era només una
pel·lícula.
-Pel·lícules com
Ebola Syndrome, The Untold Story, etc.
(1991-1996), solien tractar temes com la perversió, el canibalisme o
fins i tot la política. Tot això solia censurar abans de l'aparició
de la Category III. Per què creus que sorgeix aquest
sobtat interès a Hong Kong per aquests temes? És una demostració
que finalment va haver-hi llibertat entre els creadors?
De
fet, crec que les normes de comportament inspiressin o, per
desgràcia, limiten a alguns cineastes. Tenir present això i després
treballar al voltant d'una trama resulta complicat. Però, en
general, la Xina és un mercat gegant, i si un creador és valent,
pot confiar en les vendes que es poden produir per Àsia, com per
exemple al Japó o Corea de Sud, o altres països del món, sempre
que puguem solucionar el problema de l'idioma. Per tant, la nostra
mentalitat va ser, i continua sent, la de tornar-nos cada vegada més
universals, i si tenim la distribució xinesa, per descomptat que és
un avantatge, però per a les pel·lícules és només un gran
mercat, així que vam haver de pensar globalment.
-La Cat III
també és etiquetada a pel·lícules que fan servir un llenguatge
massa vulgar, tot i no tenir escenes d'erotisme (com va passar
amb The Last Duel). ¿No et sembla curiós que
s'atorgui la mateixa qualificació a una pel·lícula per un
llenguatge obscè que pel sexe i la violència extrema?
És
cert. Nosaltres a Hong Kong ja vam planejar servir el món sense la
Xina, i concretament les meves pel·lícules no solen estar
dirigides a una audiència massiva. Espero que algun dia, la Xina
estipuli diferents categories, però hem d'esperar al fet que la
civilització estigui a punt. Es em fa graciós veure com
cinèfils alternatius, rockers o veritables artistes i crítics, han
vist les nostres pel·lícules, i alguns fins i tot m'entrevisten i
les analitzen amb mi simplement perquè les van veure a Hong Kong. La
Cat. III va millorar les pel·lícules de Hong Kong, i va atreure la
gent moderna i cultural per veure-les.
GRÀCIES! I
bona sort!
2 Comentaris
Excelente! Ví una sola vez "Dream Home" (en una página de cine asiático que ya no existe), y me provocó muchas cosas. Era bellísima, con esas cámaras lentas en algunos de los ataques, las vista panorámicas de fondo (edificios y bahía), e incluso la nostalgia en el recuerdo de la casa vieja, familiar, en tonos cálidos. Y, también, era implacable la voluntad de la protagonista, totalmente comprometida con su plan. Qué bueno que hayan reconocido a tremenda actriz!
ResponEliminaEs un poema el personaje. La película aprovecha el género fantástico para mostrar una desesperación que podemos tomar (tristemente) como casual en Hong Kong, pero es que además como película Dream Home es un ejercicio impecable. Se merece el premio Josie Ho, por más de 20 años de carrera, nacional e internacional, y delante y detrás de la cámara. Una cineasta muy completa.
Elimina