Halyna Hutchins - Pollyanna McIntosh - Andrew Smetek |
Amb motiu de la presentació de Darlin'
a Festival de Sitges 2019, vam poder aprofitar per entrevistar
Pollyanna McIntosh, qui a més de co-protagonitzar-també
dirigeix i escriu la pel·lícula. Es tracta del tercer
lliurament d'una saga inaugurada el 2009 amb Offspring i
que va continuar el 2012 amb The Woman, totes elles partint
de la novel·la original de l'escriptor Jack Ketchum, la
titulada a l'Estat espanyol Al Acecho.
Pollyanna McIntosh va
acudir a l'entrevista acompanyada de la directora de fotografia
de Darlin', Halyna Hutchins, a més del tècnic de
so, Andrew Smetek. Conjuntament vam poder conèixer el
procés de producció de la pel·lícula, les intencions artístiques
de la directora, de la vinculació de Jack Ketchum amb el
projecte, a més del futur de la saga. Sens dubte una
entrevista amb molt contingut que serveix per analitzar les claus de
l'èxit de Darlin'.
-Vam poder entrevistarte fa uns anys i
et preguntem sobre la possibilitat a participar en una continuació
de The Woman, i la teva resposta va ser que si algun dia la
fessis només la faries amb Lucky McKee de director. Finalment l'has
acabat dirigint tu. Que t'ha motivat a
dirigir-la?
Pollyanna McIntosh: The Woman és
una pel·lícula que molta gent coneix, però abans de The Woman vam
fer Offspring, que va ser dirigida per un altre director
anomenat Andrew van den Houten, que alhora és productor de les tres
pel·lícules de la saga. Llavors, quan va arribar el moment de fer
una seqüela de The Woman, ell em va trucar i em va
preguntar si volia dirigir la seqüela. Per mi va ser un xoc. Es veu
que Lucky McKee sabia que jo havia dirigit i escrit
obres de teatre en el passat, a més que tenia planejat dirigir un
curtmetratge d'uns 35 minuts titulat Perfect, i Lucky li va
explicar a Andrew van den Houten que jo era
directora també. Per això em va preguntar si volia fer la seqüela,
i jo li vaig dir que si, que estaria encantada de
continuar The Woman. Llavors, li vaig preguntar
a Andrew qui escriuria la pel·lícula, i em va dir que ni
ell ni Lucky l'escriurien, i jo li vaig respondre "llavors,
he escriure-jo?" (Rialles). Per això també he escrit el
guió.
-En The Woman es plantejava un
patriarcat que oferia a l'espectador unes segones lectures en clau de
gènere. En Darlin' es planteja alguna cosa diferent,
introduint la maternitat i la crítica a l'església. Era important
per a tu que Darlin' tingués també aquestes segones
lectures i així continuar la línia de The Woman?
PM:
L'església també és molt masclista. Si, per a mi era important
aplicar el terror realista, i això és molt difícil d'escriure amb
una dona que no parla. A The Woman la dona està
atrapada en un soterrani fins al final de la pel·lícula, però
també té moments de la seva etapa lliure i salvatge, i aquesta idea
també es pot apreciar en Darlin', tot i que aquesta vegada
és Darlin la noia atrapada. Jo volia fer alguna cosa
similar a The Woman, però també aportar alguna cosa a la
història que els fans de la saga puguin gaudir. Doncs llavors, vaig
decidir que el personatge de la dona havia de matar a molta gent i
que a més tingués comunicació amb altres persones, concretament
amb altres dones, perquè la seva experiència en el patriarcat
de The Woman no va ser gens bona, el mateix que
a Offspring. El que vaig fer en Darlin' va ser
explorar el tema de la comunitat, la família que tu mateix creguis,
que en el fons no és sanguínia, però és com si ho fos. I això
també és un tema que tracta Jack Ketchum en la
novel·la.
-En canvi estèticament és molt
diferent The Woman a Darlin': mentre que la
primera era bruta i fosca l'altra és neta i elegant. Era la teva
intenció aquest contrast?
PM: Sí, absolutament. Halyna i
jo vam parlar molt sobre els colors i la meva idea era la d'aplicar a
la pel·lícula una estètica de les pel·lícules dels 60-70. La
infància té un protagonisme important i vam mostrar a les nenes de
la pel·lícula com infantilitzades, per això els colors
en Darlin' són així, amb molts roses, grocs i pastissos,
a més del vermell, que en la pel·lícula està molt saturat amb la
idea de marcar la sensació de perill. Les pintures religioses també
tenen molta presència, i és que el vermell també està en moltes
pintures religioses, algunes amb Maria Magdalena. Ella va ser algú
important per a nosaltres a l'hora d'escriure el guió i fer la
pel·lícula, perquè va ser una dona important per a Jesús, encara
que la gent de l'Església sempre ho hagi volgut amagar. Diguem que
l'església no ha escrit pensant en les dones. Jo no tinc problema
amb la religió, el tinc amb el patriarcat i la dominació de les
dones.
-La teva crítica a Darlin' és
sobretot a l'església.
PM: Sí, i sabem que hi ha molts
problemes amb els nens, entre altres coses. No respecten la
sexualitat ni tampoc respecten la forma d'expressar-te, i penso que
totes les maneres de fer-ho són correctes. Però bé, això ja és
un altre tema (rialles). Com et responia abans, doncs si, a
The Woman els colors són més foscos. De tota manera la meva idea
era sobretot que els fans de The Woman poguessin identificar
en Darlin' coses noves. De fet, per això en Darlin' quan
apareix la dona és més a la nit i quan apareix Darlin el
fa més al dia, com un contrast entre l'anterior i el
nou.
-Halyna, com vas afrontar aquest plantejament estètic
de Darlin'?
Halyna Hutchins: Va ser una
col·laboració entre Pollyanna i jo. Encara recordo la
nostra primera conversa sobre com anàvem a fer-ho. El primer és
que Darlin' té un to general molt diferent de
The Woman, a més d'introduir la comèdia. Aquesta novetat ens
va fer qüestionar com podíem introduir-la, ja que The Woman és
molt diferent. També hi ha el tema dels exteriors a la ciutat, i a
més volíem aplicar una perspectiva més femenina i d'innocència,
juntament amb la pèrdua de la innocència. Amb tot
això, Pollyanna també volia uns angles de càmera molt
específics, molt poc tradicionals com es fa habitualment en les
pel·lícules.
-Darlin' suposa un debut a la direcció
cinematogràfica. Expliqueu-me tres com va ser el rodatge, com
us vau sentir, i en concret per Halyna i Andrew, com
és treballar amb Pollyanna McIntosh?
HH: Pollyanna tenia
idees molt específiques i les vam poder fer comentaris
abans de rodar la pel·lícula. De fet, vam poder fer una preparació
prèvia d'alguns d'aquests plans poc tradicionals abans de rodar, i
així vaig poder tenir la seva opinió abans
que Pollyanna interpretés.
PM: Jo volia tenir el
control de tot, no només perquè és la meva primera vegada sinó
perquè sóc directora i tenia tota la pel·lícula en el meu cap
abans de rodar-la. Quan fas el càsting de l'equip de la pel·lícula
és molt important no només treballar amb persones que puguin fer bé
la feina, sinó també amb persones que puguin ser col·laboratives,
que entenguin la seva missió, que vulguin fer la seva feina per a un
objectiu col·lectiu i no només pel seu ego. Jo sé el que volia fer
i el que li volia dir als espectadors, i també el que sentissin quan
veiessin Darlin' al cinema o a casa. Penso que el
més important d'un equip és que puguem comunicar-nos ràpid i
sobretot poder fer-ho abans de començar el rodatge, i Halyna és
un exemple d'això, perquè ella és molt curiosa, vol saber sempre
més i més. Sempre em preguntava "com vols fer això, i allò
altre" per interpretar cada part del guió. I per això mateix
treballem tan bé juntes, perquè té molta intel·ligència. Ja la
primera vegada que parlem per Skype comentant el guió em va fer
preguntes i vam estar com 5 hores parlant, i vaig quedar molt feliç
amb ella després d'aquesta conversa. El mateix amb Andrew.
També té passió pel cinema i també té passió per la humanitat,
i és molt important treballar amb persones així. Andrew també pot
respondre't, perquè ell es va encarregar del so de la
pel·lícula, que és una part de cinema molt important. De fet, ell
ha treballat en el so de les tres pel·lícules de la saga:
Offspring, The Woman i Darlin'.
Andrew Smetek:
Per a mi treballar en Darlin' va ser una cosa natural
perquè vaig treballar en les altres dues pel·lícules de la
trilogia, i treballar amb Pollyanna és molt fàcil
també.
-Andrew, has treballat amb tres directors diferents en
la saga. ¿Que diferències has notat entre treballar
amb Andrew van den Houten, Lucky McKee i Pollyanna McIntosh?
AS:
Efectivament el meu primer director va
ser Andrew van den Houten amb Offspring.
Després va ser Lucky Mckee, que és algú que té més
sensibilitat per treballar el so, és a dir, que per a ell aquest és
un camp més important que per Andrew. Amb Pollyanna va
ser tot més agraït.
-I la música de la pel·lícula com la
vau treballar?
PM: La música la va treballar Ali Helnwein que
és una artista increïble que pot tocar diversos instruments. De fet
té un Emy, i va ser una col·laboració molt intensa i molt
bona per a mi. M'encanta la seva música.
-El personatge de Darlin està
interpretat per una noia molt jove com és Lauryn Canny que
amb prou feines parla en tota la pel·lícula. ¿Com ha estat
treballar amb una actriu tan jove i que amb prou feines parla la
pel·lícula? Imagino que interpretativament va haver de ser
complicat per a ella.
PM: Lucky també va pensar el
mateix. Ella és una actriu increïble, té talent i tècnicament
també podia fer el que necessitàvem, i a més en el set
de rodatge era molt amable amb els companys. Sabíem que era una
interpretació molt difícil, però en el càsting la vam veure
capacitada, i gràcies a Déu va fer un treball increïble. Jo ja
l'havia vist abans en una pel·lícula titulada One Thousands
Goodnight, amb Juliette Binoche i Nikolaj Coster-Waldau,
i Juliette Binoche va dir que Lauryn és la
seva actriu jove preferida. Jo voldria dir que Lauryn Canny és
la meva actriu preferida, sense el "jove".
-Sens
dubte ha demostrat ser una gran actriu amb molt de futur al
davant. I seguint amb el futur, pots explicar-nos si hi ha previst
fer una continuació de Darlin'?
PM: Doncs ja ho
veurem, per a mi és una trilogia molt interessant perquè les tres
pel·lícules són molt diferents, i si hi ha una altra doncs jo
voldria fer-la, com una fan més. Penso que si la fem serà amb un
altre director o directora, jo no crec que repeteixi, i el més
important per a mi és que el guió ha de ser en honor a
Jack Ketchum, una cosa que a ell li hagués agradat. Llavors, jo
participaria, és clar. Però vull deixar clar que de moment no hi ha
plans per a cap pel·lícula.
-Espero que sí, el que això em
genera un dubte. Tinc entès que el teu gènere preferit és la
comèdia i no obstant això dirigeixes cinema de terror: ara debutes
amb Darlin' i has continuat amb el teu segment
en Deathcember. Tens por de sentir-te encasellada amb el gènere
de terror de cara al futur?
PM: Deathcember és
més una comèdia. Segueix sent de terror, però l'humor és
bastant pronunciat, del tipus absurd. Però no, per res, la
comèdia està al meu cap cada dia, perquè ser humà és una comèdia
ridícula cada dia, i per això m'agrada posar la comèdia en el
terror, però no per minimitzar l'horror sinó per maximitzar-lo. Jo
crec que la comèdia és una cosa que ens connecta, i si l'audiència
està connectant amb els personatges penso que tenen més
por quan alguna cosa dolenta passa. Però si, això és una cosa molt
personal en mi. De fet, la propera pel·lícula que vaig a fer és
una comèdia fosca.
-¿Dirigida per tu?
PM: Si, i a més
la vaig escriure. Es titula Perfect, i la vaig a
rodar l'any que ve. És un curtmetratge que tracta sobre un
comediant que viu a Los Angeles i té tendències suïcides,
però és com molt feliç.
-Quant al teu segment
de Deathcember crec que ja està rodat. Saps si la
pel·lícula tindrà distribució a Espanya?
PM: Crec que sí.
De moment encara ha de començar el circuit de festivals, però tinc
entès que sí que la tindrà.
-Tornant a Darlin',
has tingut algun referent per fer la pel·lícula?
PM:
Almodóvar és una inspiració increïble per a mi. El considero un
humanista, molt honest, i treballa els colors d'una manera
molt bella. La seva pel·lícula La mala educació inspirar molt
a Darlin', amb tot el tema del creixement de l'infant
a l'internat catòlic, que és una cosa que va molt en la línia
de Darlin'.
-Per anar acabant, Jack Ketchum va
arribar a conèixer Darlin'?
PM: Si, coneixia la
història i jo volia que estigués content amb ella, però ell mai em
va dir si havia de fer les coses d'una manera o altra. Ell sabia que
jo era la guionista, i quan vam tenir la lectura del guió em va
dir que ell mai havia escrit res sobre religió. Li vaig respondre
que aquest era un tema important per a mi i que la pel·lícula
tindria un plantejament feminista, i després d'aquella conversa li
vaig dir "vagi amb déu, bé" (rialles). Jack va
venir al set de rodatge alguns dies, que estava situat a
Louisiana, i venia procedent des de Nova York. Ja durant el rodatge
estava molt malalt, se'l veia prim, però el seu somriure era
grandíssima com sempre. Recordo que va gaudir molt en el set de
rodatge.
-Darlin' va dedicada a ell. Jo crec que li
hauria agradat...
PM: Moltes gràcies, jo també ho
crec.
Gràcies als tres per tot aquest temps que ens heu
dedicat. Us desitjo molts èxits en el futur.
0 Comentaris