[Crítica] ERREMENTARI - Paul Urkijo, 2017


-DIRECCIÓ: Paul Urkijo Alijo
-GUIÓ: Asier Guerricaechevarría, Paul Urkijo Alijo
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 96 min.
-PAÍS: Euskal Herria
-FOTOGRAFIA: Gorka Gómez Andreu
-REPARTIMENT: Eneko Sagardoy, Itziar Ituño, Josean Bengoetxea, Gorka Aguinagalde,Urko Olazabal, Kandido Uranga, Almudena Cid, Uma Bracaglia, Iñigo de la Iglesia
-PRODUCTORA: Gariza Produkzioak / Ikusgarri Films / Kinoskopik s.l






Després d'acabar de veure Errementari la primera sensació que m'ha vingut al cap és de certa enveja. Els bascos han d'estar orgullosos d'aquesta producció apadrinada per Álex de l'Església que no només planteja una història fantàstica i de terror basada en el folklore de la seva terra, sinó que a més utilitza la seva llengua i actors d'allà. És una pel·lícula basca, titulada Errementari, que la seva traducció a l'espanyol és "ferreria". Una pel·lícula que bé podria signar Guillermo del Toro per molts motius tant estètics, argumentals, i per la sensibilitat emocional que habitualment aplica als seus protagonistes. Errementari és una pel·lícula sobre nens que a través de la fantasia barallen contra els seus traumes. Això és una cosa que potser ja coneixem, però no sempre ho hem fet amb tanta dolçor i maldat alhora, amb tanta bellesa a alguna cosa horrible. Errementari és una pel·lícula molt bonica, preciosa estèticament, i que el seu resultat final és gairebé impecable.

El seu argument és complex d'explicar, però podríem resumir en què una nena anomenada Usue (Uma Bracaglia) que va perdre a la seva mare per suïcidi just després de néixer, entra a la casa d'un ferrer solitari anomenat Patxi (Kandigo Uranga), algú que tot el poble té por perquè, segons diuen, és algú malvat i que coqueteja amb el Diable. Alli, Usue, descobrirà la veritat.

La pel·lícula crida l'atenció sobretot pel brutal disseny de producció, que camina cuidat fins al mínim detall i que poc té a envejar a qualsevol producció nord-americana. Ja des d'aquest entorn rural situat a 1843, molsa i fred, però amb detalls puntuals de foc, acaben per regalar a l'espectador imatges precioses que fan venir al cap la bruixeria i els seus aquelarres. A això, detalls gòtics com creus, una casa vella i fosca, i una presència diabòlica constant, acaba sent un ring sensacional per configurar un conte de terror per a nens. Una pel·lícula dirigida per Paul Urkijo, un talent en potència que debuta al llarg d'una manera estel·lar, i amb un guió de què també ha participat coescribint.

Un dels punts importants de la pel·lícula és la religió. Tractada d'una manera crítica, Errementari parteix de la idea que la fe és una cosa indestructible i que no perdona el pecat. És el que li passa a la mare de Usue, que es va suïcidar, però la nena a través de la seva experiència amb el ferrer Patxi coneix una mirada alternativa a la manera d'entendre la vida més tradicional, que junt amb un dimoni engabiat a la ferreria de Patxi, descobrirà a través de certes situacions que els bons no sempre van ser tan bons, ni els dolents mai van ser tan dolents. Hi ha matisos, uns matisos que Usue s'encarregarà de descobrir i que la portarà a una missió fins i tot al mateix infern.

La història d'Errementari es desenvolupa carregada de situacions dolces, cruels i fosques, i fan d'ella en el seu conjunt una pel·lícula molt amena. Aquesta connexió amb el públic que aconsegueix Paul Urkijo sorgeix de la seva voluntat a explorar la innocència de la jove Usue en un món que no entén, un món que l'envolta ple de foscor i tristesa abordat com en les velles llegendes, en què hi ha darrere d'elles molta veritat i malgrat la desencadenada que sembla la història en tendir constantment cap a les idees més boges del fantàstic, el seu director Paul Urkijo sap extreure sempre a la pel·lícula la màxima sensibilitat emocional. D'aquesta manera Errementari és una pel·lícula que arrenca somriures a una nena traumatitzada pel seu dur present i trist passat, mentre ella li planta cara a tot el que se li anteposa. Un bonic procés de maduració a marxes forçades que és capaç de capturar el cor de tots els espectadors: petits i grans.

Sens dubte estem davant un bon treball cinematogràfic, un bon debut d'un director que ha apostat clarament per representar a la seva terra al món, i dic el món perquè Errementari és un film colossal que no escatima en mim dipositat, i aconsegueix entretenir com poques. Pura fantasia, que fins i tot el mateix Guillermo del Toro signaria.

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris