Possiblement Punt i línia sobre el pla
sigui un llibre poc proper a la idea d'aquest bloc, però crec que
pot ser interessant comentar la present obra pel fet que es tracta
d'una eina bàsica per a entendre la manera en com reaccionem abans
el que vam presenciar (també en el cinema de terror). Una obra
de les que aconsegueixen fer-nos descobrir una mica més com som, la
nostra conducta davant el que vam presenciar, i sobretot com
reaccionem posteriorment. Kandinsky ho va fer, amb una obra
penso que complicada, espessa, fins i tot de mal pair, però clau
sens dubte per a tots aquells cineastes dels anys trenta que
van aprendre a compondre una mica millor els seus plans. També,
potser inconscientment, però al cap i a la fi amb una
lògica establerta, amb els cineastes d'avui. I és que un punt,
o una línia, poden dir molt i fer-nos creure el que
vulguin.
Convido a un esforç Sr. lector, i si no, sempre
quedarà aquesta ressenya, força esquematitzada penso.
Sort.
Idea del llibre:
A mesura que han anat
passant els anys, segles, i en general la història de la humanitat,
hi ha hagut diferents personatges que avui en dia recordem per la
seva innovació en els seus moments de glòria, encara que avui dia
estiguin desfasats per noves actualitzacions en les seves idees o
conceptes, però que sens dubte han marcat un punt de partida per a
noves investigacions sobre les seves teories. Parlar de Plató, fins
i tot Jesús, Einstein, Freud, i per què no, Kandinsky?
Per exemple Freud va innovar, va ser la primera persona que es va
atrevir a parlar de sexualitat en públic, de la sexualitat dels
nens, un tema tabú al segle XIX i principis dels XX. Però, algú
s'havia plantejat el significat que pot tenir una línia? O un
punt? O les dues coses juntes? A mesura que el cinema s'anava
imposant com un dels negocis més importants, calia algú que
estudiés les diferents possibilitats que poden haver-hi dins
d'un pla de cara al muntatge dels escenaris o posicions
dels actors, per exemple, però no només en cinema, les
possibilitats que ofereix el pla poden ser infinites, perquè
absolutament tot pot considerar-se un pla, des de la nostra
perspectiva de visió, a veure una obra de teatre, un dibuix,
publicitat... Tot, absolutament tot pot representar un pla. I
aquest es pot analitzar, saber com influeix en nosaltres la direcció
d'una línia, la posició d'un punt, la dimensió, corbes, etc.
A
principis de segle XX diferents psicòlegs van treballar la
"psicologia de la Gestalt", molt lligada al
que Kandinsky va voler explicar en el llibre que estic
intentant ressenyar, que no és més que la percepció que nosaltres
tenim en veure alguna cosa, diguem, que és una associació
d'idees. L'autor, per explicar les seves inquietuds, es dedica a
jugar amb aquestes lleis que proposa la Gestald, per així poder
desenvolupar les seves idees amb diferents exemples de la seva
visió del pla, amb una metodologia que consisteixen a fer
una divisió del llibre en què analitza primer el punt,
després la línia i finalment el pla bàsic. Tal com veurem al punt
pot oferir diferents visions a l'hora de percebre-ho, creant
direccions, formes, i en general "importàncies"
dins del pla, o les línies en si, que també és un món a
part. Però i si ajuntem una línia i un punt? El significat pot ser
un altre, i aquesta és la idea que vol explicar-Kandinsky en el
seu llibre, la persona que es va atrevir a analitzar un pla i la seva
composició.
Resum:
Tal com he parlat en l'apartat
anterior, el llibre es divideix en 3 parts, el punt, la línia i el
pla bàsic. No obstant això, donat l'època en què està fet el
llibre i la dificultat de comprensió que representa aquest
contingut, sumat a cert vocabulari prehistòric, fa que sigui
necessari un pròleg (a càrrec d'un tal Max Bill) on es parla del
que va suposar l'aparició d'aquest llibre l'any 1926 a Munic. Sense
oblidar una mica de resum de la bibliografia de l'autor, en què es
repassaran les diferents obres publicades i la seva repercussió
social. També hi ha una advertència, on s'avisa que aquest llibre
és una continuació d'una altra obra de Kandinsky anomenada
"De l'espiritual en l'art", i també el que només trobarem
en aquest llibre, que és l'anàlisi en el mètode analític i la
consideració dels valors sintètics (un avís fet pel
mateix Kandinsky).
A partir d'aquí ja entraríem dins de
la introducció del llibre, que no és més que un exercici
de nivell difícil de comprensió lectora per a lectors
compulsius i filosòfics, donada la seva gran dificultat i gruix en
el contingut. Encara més que una introducció és la veritable
advertència del que podria arribar a ser el llibre, és a dir, que
en el contingut d'aquest fragment l'autor ens diu que "Kandinsky,
punto y línea sobre el plano" consisteix en una introducció de
caràcter general i purament per a principiants dels elements gràfics
bàsics, ja siguin abstractes (sense la forma real), o amb
les propietatsbàsiques reals.
El punt:
Un punt
pot ser visible, o invisible, però per sobre de tot, irrellevant,
proper al que podríem considerar com un zero. Però diu molt sense
dir res, es troba en reserva, i sempre és necessària la seva
presència entre el pont de "parla" i el silenci. Així
i tot què passaria si queda despenjat? Només en un espai buit?
Guanya força, interès, atenció, ens ho mirarem i buscarem el
perquè d'aquesta situació poc natural en el pla. És el que
considera l'autor com l'Alliberament progressius en què en
paraules textuals "Disminueix el so de l'escriptura i el punt
augmenta en nitidesa i força".
La mida i la
forma del punt poden variar, i per tant tenen un valor i so
relatiu a punt abstracte. Se li considera com la més petita forma
elemental, com una cosa insuficient. Però, i si es fa gran?,
ocupa una superfície i al mateix temps tot el pla?
Pot ser, per tant, la mida varia en el que entenem com a punt. A més
de la mida, també la força del punt pot ser variable.
Sempre creiem que ha de ser rodó, podent tenir la forma que vulguem,
poden tenir pics o formes geomètriques abstractes que
mai afectaran l'estructura del punt en si. Per
tant, la forma del punt pot ser il·limitada, i és l'única
estructura que no perd les seves propietats.
La línia:
Segons Kandinsky,
una línia és la traça que deixa un punt en moure, és a dir,
la seva existència sempre està vinculada a punt. Perquè aquest
punt es mogui és necessari crear una tensió que serà la que li
donarà moviment. També necessitarà una direcció que marcarà cap
a on es posicionarà el punt, deixant present la línia sigui
horitzontal, vertical o diagonal. A més es poden ordenar
aquestes rectes respecte a un centre comú o fora de centre,
d'aquesta manera es poden classificar com a "centrals" o
"acèntrica".
Les línies es creen amb rectes, però
una recta pot patir ondulacions creant corbes, constituïdes d'arcs
de cercles geomètrics, o de segments lliures, o diferents
combinacions entre ells.
Per tant una línia és modelable en
la forma que volem i pot adreçar la nostra atenció cap a un
sector del pla.
Pla Bàsic:
El pla bàsic és
la superfície material destinada a rebre el contingut de l'obra,
segons Kandinsky. Està limitat per 4 costats, dos horitzontals
i dues més verticals que formen un quadrat, depenent per la forma de
la longitud de les línies horitzontals o verticals es determinarà
la forma i mida del quadrat. I que, com tot quadrat, els quatre
angles han de sumar 360°.
Kandinsky també
parla del so que té el PB (pla bàsic),
relacionat amb la divisió del pla amb els 4 costats, que
desenvolupa un so completament propi que va més enllà dels límits
del repòs càlid i fred. Per tant, segons la zona del pla,
tindrem unes sensacions o unes altres, i això es pot aprofitar a
l'hora d'ordenar els elements artístics que compondran el
pla.
El PB té un dalt i un baix, que mantenen una
relació incondicional. El "dalt", evoca la imatge d'una
major sensació de lleugeresa, d'alliberament i finalment llibertat
mateixa. En canvi "el baix" produeix l'efecte contrari,
condensació i pesadesa.
A mesura que ens anem
acostant al límit inferior del PB, més espès es torna
l'ambient, propera se situen els petits plans mínims mentre que les
formes grans i més pesades els suporten amb menys esforç. Aquestes
formes perden pes, i es nota la pèrdua de so. Esforç cap amunt i
caiguda cap avall. La llibertat de moviment cada vegada més
limitada.
També parla dels costats del pla,
esquerre o dret. El dret ho compara amb els humans, que
majoritàriament hem desenvolupat millor el nostre braç dret i han
aconseguit una major llibertat, ja que l'esquerra és més inhibida i
difícil de fer ús amb facilitat, deixant a part que la societat ha
creat un model de vida amb un millor ús del braç dret. El
costat esquerre de l'PB és el
contrari, fa una sensació de tranquil·litat, lleugeresa i
alliberament. Per tant, l'acció en el pla tendirà a ser a la dreta,
encara que no sempre ha de ser obligatori.
Kandinsky ho
considero com algú innovador, i com amant de cinema que sóc, estic
segur que directors de cinema clàssic han begut de la seva obra i
els ha ajudat a compondre plans per a una millor expressió del que
van voler mostrar. Calia algú que marqués unes pautes perquè les
coses es fessin bé estèticament parlant, i que igual que en
la llengua catalana Pompeu Fabra va crear una normativa moderna des
de després faltava algú dins de l'expressió artística que marqués
les pautes el bon fer.
I és que el contingut és adequat,
encara que no més que una petita mostra de la seva obra i del temari
general que es podria incloure, en poques pàgines tenim la
sensació d'haver tocat infinitat de possibilitats dins del que és
el món del punt, la línia i la composició del pla
bàsic.
Però el llibre en si no és més que una eina de treball
d'on es pot treure informació per a una millor adequació a una
composició artística. Una experiència interessant, és un temari que poques vegades
algú s'ha preguntat, una cosa tan senzilla com un punt i una línia
poden donar molt de si, i el joc que fem automàticament a l'hora de
percebre la informació de vegades és xocant.
KANDINSKY Vasili, Punto y linea sobre el plano, Paidós Estética 25, 1996
14 Comentaris
gracias :)
ResponEliminaDe nada :)
ResponEliminaReconozco que Kandinsky es alguien complicado, y si puedo acercar su obra a la gente pues me alegra saberlo.
Un saludo!!
muchas gracias por el aporte! mi profesor pidió leer el libro, pero lo encontré un poco dificil de entender.
ResponEliminaDe nada también a ti :D
ResponEliminaesto es impsible de entender y me lo pusieron a leer para hacer un mapa mental en 2 dias......
ResponEliminaAl igual que vosotr@s, yo también lo sufrí en su día, pero una vez entendido su contenido fácilmente se puede reconocer de que se trata de un trabajo magnífico por parte de Kandiniski.
ResponEliminaMuy bueno tu resumen, tenes buena capacidad de síntesis, hay que leer varias veces el libro para entenderlo, yo solo necesito los conceptos pero me interesa mucho también el contexto de donde salen asi que lei el libro. Con tu explicación cerre todo. Gracias
ResponEliminaMuchas gracias, espero servir de ayuda a todos vosotros :)
ResponEliminaFelicitaciones en tus virtudes esta todo muy bien ordenado y sumamente agradable a los sentidos!!! Estamos en contacto muy buen espacio.
ResponEliminaMuchas Gracias por el Material, uno que leyó el libro entiende una parte y otra gran parte queda como colgada!! esto ayuda mucho a entender lo que quiere decir Kandinsky.... Saludos!
ResponEliminaSe agradecen todos los comentarios :)
ResponEliminamuchas gracias en la escuela me pidieron leerlo pero no le entendia muy bien gracias
ResponEliminaEs un libro que se suele leer en las escuelas, yo también pasé por eso jeje. Me alegro que te haya ayudado.
EliminaLo mejor para entender la teoría del punto es leer el libro de Rudolf Arnheim, Arte y percepción visual
ResponElimina