[Crítica] LA PELL FREDA (Cold Skin) - Xavier Gens, 2017


-DIRECTOR: Xavier Gens
-GUIÓ: Eron Sheean, Jesús Olmo (Novel·la: Albert Sánchez Piñol)
-TÍTOL ORIGINAL: Cold Skin
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 101 min.
-PAÍS: Espanya
-FOTOGRAFIA: Daniel Aranyo
-REPARTIMENT: David Oakes, Ray Stevenson, Aura Garrido
-PRODUCTORA: Coproducción España-Francia; Babieka / Kanzaman / Gran Babieka / Ink Connection / Pontas Film







Fa anys que es parla de l'adaptació cinematogràfica de La Pell Freda, la novel·la d'èxit de l'escriptor català Albert Sánchez Piñol que finalment ha estat portada a la gran pantalla a través d'un guió escrit per Jesús Olmo, i dirigida pel francès Xavier Gens (Frontière [s]). Una novel·la que reflexionava sobre certs aspectes sociològics i evolutius, com és la solitud i la curiositat cap al diferent. En això, autors com Darwin intervenen en el discurs tirant cullerada a una història que barreja la supervivència, amb l'evolució de les espècies per estricta necessitat a compartir entorns amb altres, cosa que no és més que una necessitat imprescindible per no defallir com a espècie.

La història tracta sobre un jove anomenat Friend que arriba a una remota illa que està sol habitada per un tal Gruner -qui controla el far de l'illa- per treballar durant un any allà, un treball que es basa a controlar els vents que es produeixen a l'illa. Al cap de pocs dies el jove descobrirà que l'illa està habitada per uns éssers estranys que mostren hostilitat cap a ell, una cosa que l'unirà a Gruner a combatre el setge que els ocasionen cada nit, i així aconseguir sobreviure. Entremig d'ells dos, un d'aquests éssers estranys conviu amb Gruner, amb qui manté una estranya relació, també sexual.

Primer de tot el que més sorprèn de la pel·lícula és el gran treball que l'equip ha fet en un entorn tan remot com el de l'illa. Un entorn volcànic, de roques escarpades i fumejant pel magma intern en el subsòl, que de bé segur no l'hi va posar fàcil a Xavier Gens per organitzar el rodatge. No obstant això el resultat és magnífic, en aconseguir plànols de grandíssima bellesa tant per les seves vistes de naturalesa salvatge com també per mantenir un ritme cinematogràfic intens.

Probablement el més fluix de la pel·lícula és el seu protagonista Friend, interpretat per David Oakes, amb un personatge que ha de mantenir el discurs narratiu a través de les seves reflexions basades en les diferents experiències que viu. Arriba a l'illa fugint de la guerra, de la societat bàrbara que el va envoltar durant un tram de la seva vida, per arribar a una illa gairebé deserta i paradisíaca amb la intenció d'aïllar-, però sense voler-acabar traient l'ésser primitiu que porta a dins . És a dir, que La Pell Freda és una pel·lícula que parla sobre com Friend comença sent un i acaba sent un altre, i per quins motius socio i antopológicament parlant passa això. Per veure tota aquesta evolució del personatge de Friend, La Pell Freda fa servir puntualment la veu en off del protagonista per explicar les seves reflexions, també les seves sensacions, com ara la seva atracció cap a Aneris, la criatura que conviu amb Gruner. Temes com la solitud, la necessitat a la unió per preservar el llinatge, l'atracció sexual immoral, la confiança al desconegut, i la voluntat a trencar amb tot això per deixar anar els desitjos primitius, tot això és el que desemboca a un final trencador. Per tant, David Oakes té una responsabilitat enorme a La Pell Freda, i a parer meu massa fred es troba durant tota la pel·lícula. Per contra, el seu company Gruner (Ray Stevenson), si se'l veu més còmode i expressiu, mostrant molt millor una evolució dramàtica. La veritat és que el personatge de Gruner es fa estimar, com també el de la criatura.

El disseny de la criatura és magnífic, barrejant els maquillatges amb el CGI donant un resultat bastant correcte, que l'aproxima entre un amfibi i rèptil. La criatura principal, batejada a mitja pel·lícula com Aneris, està interpretada per l'actriu espanyola Aura Garrido. De totes maneres, recordo quan vaig llegir la novel·la fa ja bastants anys que la criatura era més gran físicament, i en la pel·lícula es mostra de la talla d'un home adult.

El final de la pel·lícula sí que és idèntic al de la novel·la, a través d'un guió a càrrec de Jesús Olmo, amb les mateixes reflexions, el mateix punch, i els mateixos personatges. Res varia. Només objectar un desenvolupament de la mateixa una mica precipitat, al donar poc marge a la maceració dels esdeveniments que ocorren i més de l'accés a arribar a les corresponents conclusions per part de l'espectador que La Pell Freda planteja. Igualment, és d'acord amb la novel·la. Això sí, menys fiable és un detall important de la novel·la i que no s'ha incorporat a la pel·lícula, com és la relació sexual de Friend amb Aneris. S'intueix de manera molt subtil en una escena, però en el fons s'ha obviat mostrar. Segons el director Xavier Gens aquesta decisió va ser estrictament seva, per així mostrar un personatge femení fort, contràriament a la visió completament masclista de la novel·la, que mostra a un Friend igual de dominant que Gruner amb la criatura. Suposo, i només suposo, que són decisions basades en el políticament correcte per a una pel·lícula que es preveu altament taquillera, però no deixa de ser una decisió absurda que topa de cara amb el final de la pel·lícula.


(Friend (David Oakes))

"Si mires l'abisme, recorda que l'abisme també et mira a tu", citava la pel·lícula en el seu inici. La Pell Freda juga a això, a què el desconegut provoca curiositat, i no sempre hem de confiar. Estem davant d'una pel·lícula bella, amb discurs, sensible, i dura a estones, però també amb decisions fallides per part de Gens. La Pell Freda és una pel·lícula correctíssima, però ho és massa, fins i tot el muntatge sembla haver-se fet a partir d'un manual acadèmic. Llàstima d'aquest pas més que podria haver fet la pel·lícula tant en la forma com en el risc a explicar el rerefons de la novel·la, que hagués elevat la pel·lícula d'una simple i bastant fidel adaptació, a passar d'aquesta correcció al sublim.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris