Aquesta va ser una pel·lícula pensada com a obra educativa, com un documental divulgatiu sobre els costums d'una tribu africana, però Ingagi guardava secrets a la seva esquena.
La sexualitat suggerida en el cinema dels anys vint era un element destinat a ser explotat, tant a les pel·lícules d'alt com de baix pressupost. De fet, el mateix Merian C. Cooper, codirector d'una de les obres clau per entendre el cinema fantàstic i de terror, King Kong, després de la presentació a la premsa de la mateixa va comentar el següent: "goril·les, més dones sexy en perill, és igual a enormes guanys", justificant així el que l'espectador bàsicament pot veure a King Kong. També se li va preguntar per si a l'hora d'imaginar la pel·lícula abans de la seva producció, aquest es va fixar en Ingagi com a inspiració, i Merian C. Cooper va respondre: "i si aquest fos el cas, no hi ha dubte que" King Kong "és de lluny el millor que pot haver estat generat per Ingagi".
Però abans de l'aparició de King Kong, els goril·les ja eren el malvat preferit en pel·lícules de
gènere de terror i fantàstic. Centrant-nos a finals dels anys vint,
van destacar films com Seven Footprints to Satan (1929),
el serial The King of the Kongo (1929)
i Ingagi (Ídem, 1930). De totes elles, la que avui seria
recordada com a peça de culte de cinema d'explotació és
Ingagi, una obra elaborada just quan començava
l'etapa Pre-Codi Hays. Aquesta va ser una pel·lícula
pensada com a obra educativa, com un documental divulgatiu sobre els
costums d'una tribu africana, però Ingagi guardava secrets
a la seva esquena. Rodada en format found-footage -es creu
que va ser el primer de la història del cinema-, el seu argument
explica com un grup d'exploradors viatja al Congo per
visitar una tribu indígena, i ella els exploradors descobreixen
com les dones de la tribu són lliurades com esclaves sexuals als
goril·les de la selva. Amb aquest argument, potser incòmode però al cap i a la fi etnogràfic, Ingagi va ser
estrenada en cinemes.
La pel·lícula va ser produïda i
distribuïda per Nat Spitzer's Congo Pictures, una
empresa creada expressament per a aquesta obra, i va tenir molts
problemes per exhibir-la. Els problemes van començar quan un membre
de l'equip tècnic va reconèixer que el goril·la gegant de la
pel·lícula no era més que un truc, i que els membres de la tribu
eren actors. Això va portar a la MPPDA a voler retirar la
pel·lícula dels cinemes, implicant així grans pèrdues econòmiques
a la productora, de tal manera que la mateixa Nat Spitzer's Congo Pictures també va demandar l'MPPDA.
Finalment, Charles Gemora, actor que va interpretar al
goril·la gegant, va reconèixer públicament que ell era l'actor
(per aquells anys es va disfressar de goril·la en desenes de
produccions), i a més va revelar tots els trucs de la
pel·lícula: rodada al zoològic de Los Angeles, actors disfressats,
actrius blanques nues i esclaves, que part del material de la
pel·lícula era un reciclat de films anteriors, i que fins i tot el
rèptil verinós que hi apareix no era més que una tortuga
lleopard amb unes pròtesis adjuntes que li feien aparentar ser un
dinosaure. Però en realitat, el veritable detonant sobre la
prohibició d'Ingagi va ser el fet de mostrar dones
blanques com a esclaves sexuals d'animals! I a sobre arribaven a
tenir fills en la pel·lícula!! Òbviament amb tot aquest
escàndol, poc justificable per aquells temps, la pel·lícula va ser
retirada de circulació en cinemes i va caure en l'oblit, perquè se
la va considerar com immoral i com a frau, fins al punt que avui se
la considera una pel·lícula perduda a excepció d'unes poques
captures i material publicitari.
Com a curiositat, el 1940 es va dirigir El fill d'Ingagi (Són of Ingagi, 1940), la primera pel·lícula de la història amb uns protagonistes amb la pell de color negre, però aquests ja sent reals. Sense ser considerada com una seqüela directa del títol de 1930, es tracta d'una pel·lícula de terror situada en una mansió en la qual habita un mad-doctor, i més concretament, una dona.
Ingagi |
2 Comentaris
La etapa Precode es una de las más interesantes de la historia del cine, y producciones perdidas como este lo demuestran. Ojalá algún día aparezca algún copia perdida de la película en algún lugar del mundo, quizás más de uno se llevaría una sorpresa.
ResponEliminaTe recomiendo el documental "American Grindhouse", que en buena parte de su metraje analiza esta etapa, hasta 1934, cuando ya definitivamente se aplicó el Código Hays. Muy interesante, y algo guarrete jaja
Elimina