Sitges 2018: Més pel·lícules confirmades, en una edició marcada pel concert de John Carpenter

Abans de tot vull comentar que aquest article serveix com a complement de l'anterior que vaig publicar sobre la presentació de l'Sitges 2018, en què ja vam poder conèixer els primers títols de l'edició. Per aquest motiu, aquí no recuperaré les pel·lícules que es van confirmar fa ja unes setmanes, i per tant, si t'ho vas perdre, et recomano que cliquis AQUÍ.

No només s'han presentat més títols, sinó que també s'ha confirmat l'estructura per seccions que tindrà el Festival així com altres convidats que vindran a visitar Sitges.


Ahir, dijous 19 de juliol, es va presentar un altre avanç de la programació de Festival de Sitges que tindrà lloc a la vila catalana entre els dies 5 i 14 d'octubre. No només s'han presentat més títols, sinó que també s'ha confirmat l'estructura per seccions que tindrà el Festival així com altres convidats que vindran a visitar Sitges. Ull amb aquests nous convidats, perquè poques vegades Sitges podrà presumir d'uns convidats de tant de memòria cau. Parlem de Nicolas Cage, Ed Harris i John Carpenter. Algú imaginava a Sitges? Molt pocs probablement. Segons Àngel Sala, que és qui ha impartit la roda de premsa, són tres convidats que portaven anys darrere d'ells per portar-los a l'Festival, però que solen posar dificultats per les seves atapeïdes agendes.

Nicolas Cage vindrà a Sitges a presentar la seva nova pel·lícula titulada Mandy. Es tracta d'un violent thriller dirigit per Panos Cosmatos que acumula bones crítiques i que de ben segur no decebrà el públic de Festival. Aquesta presentació servirà d'excusa, al costat de la seva prolífica carrera com a actor (potser massa allunyada de el gènere de terror i fantàstic, però prolífica a la fi i al el cap), per a rebre el Gran Premi Honorífic de Festival. D'altra banda, Ed Harris també rebrà el Gran Premi Honorífic per la seva llarga trajectòria, i per mai deixar de banda el gènere fantàstic a través d'obres magnífiques com Abyss, Apollo 13 i fins i tot treballant sota les ordres de George Romero.

Tema a part és John Carpenter, que ningú hauria d'oblidar que fa uns anys ja se li va lliurar (per correu) el Gran Premi Honorífic. Segons Àngel Sala, el 2001 el Cineaste va estar a punt de venir a Sitges però a causa de el terrible atemptat de les Torres Bessones de l'11 de setembre Sony Pictures va engegar a rodar tota negociació. En tot cas, aquest cop John Carpenter si visitarà Sitges, i si bé no serà per lliurar-li cap premi, sí que ho farà per impartir un concert previst per al dissabte 13 d'octubre a l'Auditori Melià, i així lluir les bandes sonores de les seves pel·lícules -creades per ell mateix- entre les quals destaquen La nit de Halloween, el clàssic de el gènere de terror que enguany compleix 40 anys. El concert serà l'únic a l'Estat Espanyol, i forma part d'una gira que portarà a Carpenter a diferents capitals europees. La present edició número 51 de Sitges conclourà amb el seu concert.



Hi ha altres convidats confirmats, però que són un secret a veus. És a dir, que s'han filtrat, i són els de Barbara Crampton (per tercer any consecutiu), Mick Garris (tinc la sensació que ve cada any), i Joe Dante. Probablement aquests dos últims vinguin a Sitges a presentar Nightmare Cinema, una pel·lícula d'episodis en què també han participat els directors David Slade, Ryuhei Kitamura i Alejandro Brugués.

Per tant, Nicolas Cage, Ed Harris i John Carpenter se sumen a les grans presències confirmades per al Sitges 2018: el director Peter Weir, les actrius Pam Grier, Traci Lords, Helga Liné i l'actor Ron Perlman, tots ells premiats en aquesta edició de Festival.



SECCIONS OFICIALS:

Les seccions oficials que configuren cada any el Festival de Sitges varien: alguns anys neixen de noves, altres desapareixen, però també n'hi ha que perduren sense alterar-se gens ni mica. La presentació de títols d'ahir també vam poder conèixer l'estructura que tindrà el Festival d'aquest any, encara que ens va quedar algun dubte. Per exemple, les secció Midnight X-Tream, la que acull els títols més brutals i casposos de Festival en horaris nocturns, no ha tingut presència a la roda de premsa, així com tampoc les subcategories de la de Noves Visions. Sigui com sigui, aquesta roda de premsa va servir com a avanç de títols, de manera que ja veurem en unes setmanes com acaba configurant l'estructura per de seccions de l'Festival.



SECCIÓ OFICIAL A COMPETICIÓ

La Secció Oficial serà la secció que acollirà els títols a competició, com cada any. Allà veurem el que per al comitè de selecció de títols de al Festival de Sitges es considera com el bo i millor de l'panorama cinematogràfic de gènere fantàstic que ha donat de si el 2018. Començant pels títols produïts en territori català i llatí hem de parlar principalment de Carlos Martín Carrera, director de la producció catalana l'any de la plaga (una de les vuit pel·lícules catalanes de terror de l'2018), que és una adaptació de la novel·la de d'èxit de Marc Pastor. Una pel·lícula d'humor i ciència ficció coproduïda per TV3 i que promet un triomf segur per a la cinematografia catalana. I des de Sudamèrica se suma Amando Boo II amb la seva Animal, un thriller d'origen argentí que vindrà acompanyat des del seu país per Mor, Monstre, Mor, de l'realitzador Alejandro Fadel. De Colòmbia podrem veure Set Caps l'esperat retorn a Sitges de el director Jaime Osorio Márquez, director que fa anys ens va enlluernar com el seu excel·lent L'Erm (2011). També Portugal sumarà a la Secció Oficial i aportarà Diamantino, pel·lícula escrita i dirigida a quatre mans per Gabriel Abrantes i Daniel Schmidt.

Quant al Japó, un país que anualment aporta un grapat de títols sempre interessants, enguany podrà presumir (com a mínim) de tres títols a la secció. La primera a presentar-se és Inuyashiki, l'adaptació de l'màniga de ciència ficció de Hiroya Oku que anirà a càrrec de l'cineasta Shinsuke Sato (Gantz, I am a hero). I com no, també Takashi Miike aportarà una pel·lícula per a la Secció Oficial, amb el seu Laplace 's Witch, un thriller que sembla ser que s'allunyarà una mica de el perfil de Miike que tots tenim en ment; i també tindrem a Màquia: When the Promised Flower Blooms, pel·lícula d'animació de gènere fantàstic que està dirigida a quatre mans per Toshiya Shinohara i Mari Okada.

Estats Units és el país que anualment aporta un gruix important de produccions (cada any menys), també se li han revelat alguns títols que presentarà. Es podran veure obres com Elizabeth Harvest, una pel·lícula que reescriu el conte clàssic de Barba Blava; I Think We'RE Alone Now, pel·lícula de futur postapocalíptic dirigida per Reed Morano; Clara d'Akash Sherman; Nancy, un drama psicològic que es va emportar el premi a millor guió a Sundance i que té a el gran Steve Buscemi en el repartiment; ia més podrem veure l'esperadísima The Man Who Killed Hitler and the the Bigfoot, una obra que es podrà veure al FrightFest de Londres i que posteriorment farà escala a Sitges.

També hi ha lloc per a propostes més arriscades, tal com els seus realitzadors auguren a cada nou treball que presenten. Algú es recorda de The Greasy Strangler (2016)? Obra estranya i peculiar alhora considerada una joia per a molts, doncs bé, el seu director Jim Hosking vindrà a Sitges per presentar An Evening with Beverly Luff Linn. També tornarà Quentin Dupieux, director que ens va deixar bocabadats a tots amb el seu Rubber (2010), pel·lícula sobre un pneumàtic assassí (sic), i que aquest cop aportarà As Pal !, pel·lícula d'escassa durada però que promet bones sensacions; també la directora polonesa de nom impossible Agnieszka Smoczynska (The Lure (2015)) presentarà la dramàtica Fugida; l'iranià Mani Haghighi amb la seva còmica Khook; i finalment el canadenc Colin Minihan, que co-dirigir la interessant Greu Encounters (2011) aportarà el seu últim treball en solitari titulat What Keeps You Alive.

No oblidem també que la mateixa Barbara Crampton ha revelat un altre títol a través de les xarxes socials que serà presentat a la Secció Oficial de Sitges: Dead Night, pel·lícula de terror independent que ja circula per festivals de gènere de tot el món, rebent, a més , una bona acollida. La seva visita a Sitges és un secret a veus, però la podem donar per confirmada per tercer any consecutiu. A més, no oblidem que Crampton també va presentant pel món Puppet Master: The Littlest Reich, el reboot de la franquícia creada per Charles Band fa dècades i en què Barbara Crampton és protagonista. De ben segur, també la tindrem a Sitges.




ÒRBITA

La secció Òrbita és la que acull els thrillers, pel·lícules d'acció i aventures de tota mena, és a dir, als títols que menys encaixarien a Sitges. Aparentment sempre és la secció menys cridanera, però ull a aquest any, perquè sembla més interessant que mai. D'una banda podrem veure Asher, un thriller protagonitzat per Ron Perlman i que ell mateix presentarà. Actic, pel·lícula islandesa protagonitzada pel gran Mads Mikkelsen sobre la supervivència en un lloc de naturalesa extrema; Galveston, cinema de venjances amb la jove Elle Fanning de protagonista; també el thriller basat en fets reals The Spy Gone North, de l'coreà Yun Jong-bin; i finalment (i sobretot) Operation Red Sea, la pel·lícula més cara de la història de la Xina amb 100 Milions de dòlars de pressupost (només allà ja ha recuperat 500 M. de dòlars). Seguint amb Operation Red Sea, es tracta d'una obra bèl·lica dirigida pel gran Dante Lam, i que segons Àngel Sala es tracta de la pel·lícula més sagnant i violenta que tindrà el Festival de Sitges 2018.



ANIMA'T

La secció Anima't promet ser la més important dels últims anys, o si més això és el que s'ha comentat Àngel Sala en la roda de premsa. Hi cabran títols de procedències culturals molt diferents, com ara l'anglesa Chuck Steel: Night of the Trampires, de Michael Mort, una pel·lícula realitzada en stop motion que satiritza amb el cinema de terror; i un altre títol també realitzat en stop motion és Hoffmaniada, títol rus dirigit per Stanislav Sokolov; tot això sense oblidar l'anime japonès per què tindrem a Liz and the Blue Bird, pel·lícula de Naoko Yamada (A Silent Voice (2016)); i des de l'exòtica Brasil arribarà Tito i us Passaros. Tristament, sembla ser que la secció Anima't serà un espai dedicat a el públic infantil i, a més, amb escassa presència de el gènere de terror. Confiem que la tendència canviï de direcció.



NOVES VISIONS

La secció Noves Visions és la que acull pel·lícules que exploren noves vies narratives, és a dir, a tots aquests títols que no són aptes per al públic crispetes i multisala. Dit d'una altra manera, és la secció que es podran veure les pel·lícules més rares de al Festival de Sitges. De moment, aquesta secció no ha estat presentada amb les seves habituals subgategorías de ficció i no-ficció, entre d'altres, i sembla ser que s'ha unificat tot en una sola. En tot cas, aquest any hi haurà a la secció una presència important de cinema europeu, com és el cas de la pel·lícula txeca domestiqui, i Ederlezi Rising, una pel·lícula d'origen serbi que no té res a veure amb la violència extrema i es centrarà en la ciència ficció. També es presentarà la terrorífica Llum, opera prima de l'cineasta alemany Tilmar Singer; i The Invocation of Enver Simaku, film de gènere de terror realitzat per l'alacantí Marc Lledó Escartín.

Saltant el toll podrem veure la brasilera O clube 2 canibais, de Guto Parente, una comèdia negra sobre el canibalisme en les altes esferes socials. I d'Àsia es projectarà la japonesa One cut of the dead, una comèdia de zombis al found footage dirigida per Shinichiro Ueada; també la filipina Season of the Devil, un musical de terror que va convèncer a la crítica d'Festival de Berlín; i la coproducció entre Tailàndia, Hong Kong i Japó titulada Ten Years Thailand, dirigida col·lectivament per Apichatpong Weerasethakul, Aditya Assarat, Wisit Sasanatieng i Chulayarnnon Siriphol.



PANORAMA FANTÀSTIC

Aquí és on s'agrupen els títols més lligats a el gènere de terror, normalment els que combinen bé qualitat amb horror i violència, és a dir, el bon cinema de terror independent. Un dels títols que s'ha confirmat és el d'un vell conegut de Sitges, com és Darren Lynn Bousman, director de diverses entregues de la saga Saw entre altres títols, i que vindrà a presentar St. Agatha, film de terror amb tints gòtics que promet una experiència interessant. També presentarà pel·lícula un altre vell conegut de Sitges com és el mexicà Isaac Ezban (L'incident, Els Semblances (guanyadora de el Premi Blood Window a la millor pel·lícula llatinoamericana de l'Sitges 2015)) amb la seva nova Parallel. Altres produccions a destacar són A Rough Draft de Sergey Mokritsky; Cam de Daniel Goldhaber; Incredible Violence de G. Patrick Condon; The Dark de Justin P. Lange i Klemens Hufnagl; The Liquidator, de Xu Jizhou, i finalment The Ranger, la sagnant pel·lícula amb punks inclosos que es podrà veure properament al FrightFest de Londres




BRIGADOON I SITGES ZOMBIE WALK

La secció independent (i gratuïta, encara que no sempre) d'al Festival de Sitges, el Brigadoon, apostarà fort aquest any pels documentals així com per les retrospectives. D'una banda destaca el documental Navajeros, censors i nous realitzadors, de R. Robles Rafatal, centrat en el naixement i auge de cinema kinki; també es podrà veure Director Z, el venedor d'il·lusions d'Oskar Teixidor, i que tracta sobre el cineasta basc José María Zabalza; Goodbye Ringo, de Pere març Font, que tracta sobre els mítics estudis cinematogràfics d'Esplugues City, escenari de multitud d'spaghetti western; i La venjança de Jairo, de Simon Hernández, centrat en el realitzador colombià Jairo Pinilla

Brigadoon també homenatjarà el desaparegut Umberto Lenzi, cineasta italià creador d'obres fastigoses però memorables com 'menjats Vius! (1980) i Canibal Ferox (1981), i se li projectaran tres dels seus títols menys coneguts però completament reivindicables, com són La guerra de l'ferro (1983), una droga anomenada Hellen (1970) i ​​La invasió dels zombies atòmics (1980 ). I un altre homenatge anunciat en Brigadoon serà el que recaurà en Helga Liné, la mítica actriu d'origen alemany però establerta a Espanya que rebrà el Premi Nosferatu d'aquest any. Ella mateixa presentarà dos de les seves pel·lícules més emblemàtiques: Terror (1963), d'Alberto de Martino, i una sessió especial de L'espant sorgeix de la tomba (Carlos Aured, 1972).

Hi haurà també una Sessió Especial en què es podrà veure L'home que va vendre la seva ànima, el capítol dirigit per Narcís Ibáñez Serrador en 1962 integrat a la sèrie de televisió argentina anomenada Demà pot ser veritat. A més, el clàssic d'Iván Zulueta Arrebato també es projectarà en Brigadoon, amb una nova còpia restaurada que pròximament serà editada en format físic.

I que ningú s'oblidi de la Zombie Walk, que aquest any tindrà lloc el dissabte 6 d'octubre. De moment no es van donar més detalls del seu desenvolupament, ni tampoc de les activitats que complementaran la desfilada de morts vivents per la vila catalana.



ABSÈNCIES DESTACADES:

Coincidint el fet que el leitmotiv de l'edició número 51 del Festival de Sitges té a veure amb el slasher, molts esperàvem que es revelés en la roda de premsa els títols Halloween (2018), a més de l'esperada Suspiria (2018). No va ser així, i encara que tothom ja dóna per fet que les podrem veure a Sitges, la resposta d'Ángel Sala davant aquestes absències va ser, a més de mossegar-se la llengua, que les estratègies de màrqueting de les distribuïdores marquen la pauta de les presentacions com la que acaba de tenir lloc. És a dir, que si no es confirmen alguns títols és degut al fet que algunes distribuïdores no ho veuen oportú.

Un altre detall important és l'última selecció que farà el comitè de selecció de pel·lícules de Festival. Cal tenir en compte que els line-up de festivals com Venècia i Toronto encara no han estat desvetllats, de manera que, un cop es coneguin, al Festival de Sitges picotejarà d'aquí i d'allà els títols que consideri més interessants. Dit d'una altra manera, la selecció de títols encara no està tancada i de bé segur tindrem grans sorpreses.

Respecte a la Gala d'Inauguració no s'ha pogut confirmar el títol encara. Actualment l'organització del Festival està en negociacions per tancar la pel·lícula, però ja s'ha confirmat que no serà una obra de producció catalana, sinó estrangera. ¿Halloween?  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris