-DIRECCIÓ, GUIÓ: Jorge Michel Grau, Isaac Ezban, Laurette Flores Born, Ulises Guzmán, Edgar Nito,Lex Ortega, Gigi Saul Guerrero, Aaron Soto
La resposta mexicana a pel·lícules d'antologies com VHS o The ABCs of Death va ser México Bárbaro, un recull de curtmetratges de terror basats en llegendes i tradicions típiques de Mèxic. D'aquesta manera els curts van aconseguir tenir sortida comercial al saturat mercat internacional, cosa que individualment hagués estat molt complicat. A més, una distribuïdora de renom com Raven Bàner ha assegurat la seva bona circulació, havent tingut presència México Bárbaro en nombrosos festivals de gènere fantàstic com Sitges, mòrbid Film fest, BIFF, Raindance, entre d'altres.
La
composició de la pel·lícula està estructurada en 8 historietes
d'entre 10 i 15 minuts cadascuna, realitzades a través de directors
amb experiència al llargmetratge com són Jorge Michel Grau,
Isaac Ezban i Ulisses Guzman, i de promeses debutants
com Lex Ortega (que a més s'encarrega de coordinar México Bárbaro), Gigi Saül Guerrero, Edgar Nito,
Aaron Soto i Laurette Flors. En total, 8
realitzadors que aprofundeixen en la part més fosca de la cultura
popular mexicana que ha acompanyat als seus civils de generació en
generació, desenvolupant històries situades en un entorn urbà
actual que revisen la tradició amb la fantasia i l'horror. D'aquesta
manera, México Bárbaro ofereix a l'espectador un compendi d'històries
(entrellaçades per uns ridícul-clips d'animació digital) que
parlen sobre els ritus sagnants que solen acompanyar els càrtels de
la droga mexicana, tal com passa a Tzompantli; un malson eròtica
com és Jaral de Berrios; el poder de la sang
menstrual en Drena; 1 tragicòmic relat d'Isaac Ezban sobre
dos adolescents assetjats per uns mítics éssers anomenats
"aluches", titulat La cosa més preuada; el mite del
coco per Lex Ortega en El que importa és el de dins;
un passeig per la casa de nines més famosa i inquietant del món, de
Jorge Michel Grau; malsons i venjances en Set vegades Set;
i finalitza México Bárbaro amb Dia dels morts, un relat sexy de
prostitutes venjatives molt a la línia d'Obert fins a la
matinada.
Com és habitual en aquest tipus de produccions hi
ha certa irregularitat en els curtmetratges, però em nego a
personalitzar errors perquè México Bárbaro treballa com un conjunt
tant en posada en escena com en concepció de l'horror, exceptuant
els arguments, és clar, una cosa totalment oposada al que passa
en pel·lícules com The ABCs of the Death en
què cada curt va a la seva bola i maneja pressupostos diferents. El
que més crida l'atenció negativament és la manca de coherència
puntual en algunes escenes, afectant la conclusió de les
històries. És una sensació que m'ha provocat la pel·lícula, qui
sap si a causa que culturalment procedeixo d'un altre lloc
i desconec la profunditat del que s'explica, però la veritat és que
a estones cinematogràficament alguna cosa falla en algunes històries
i no s'entén. En tot cas, encara que es pugui acusar també a México Bárbaro de poca profunditat en el que explica, la veritat és que
estem davant d'un compendi que mai s'avorreix pel seu intens ritme
narratiu i que a més els 8 curts saben mantenir-lo. Tot és gràcies
al fet que la pel·lícula es preocupa per oferir als espectadors
històries molt generoses pel que fa a mostrar als éssers
demoníacs, malediccions, comportaments irracionals, venjances, nus
íntegres i en general a mostrar tot aquest imaginari més trash propi
del gènere, concretament aquell que no es deslliga de la brutalitat
en forma de violència i gore que moltes vegades tant costa de
trobar. A México Bárbaro, hi ha nombroses escenes que deixen mal
cos a l'espectador, i fins i tot algunes arriben a
inquietar.
Concretant una mica més podem parlar de 4 dels 8
curtmetratges de la pel·lícula que valen molt la pena. Destaquen
Drena, La cosa més preuada, Nines i Dia dels Morts, però la veritat
és que són molt recomanables de veure els 8. Sinó, com tota
antologia de curts, no cal veure el conjunt del metratge de México Bárbaro si és que no et ve de gust, perquè no hi ha
linealitat narrativa entre ells. Com comentava, l'única linealitat
evident és la qualitat en la posada en escena a causa d'uns
pressupostos similars, i de la tònica pel que fa a concepció de
l'horror que es marca la pel·lícula.
México Bárbaro és una
pel·lícula que tot i tenir certa irregularitat pot presumir d'un
conjunt molt disfrutable gràcies al fet que estem
davant pur cinema de terror, i té moments bastant inquietants.
Cadascun dels seus curts té el seu particular potencial a l'hora
d'intentar exorcitzar al públic amb malsons populars o amb
els límits de la monstruositat humana, i per això recomano
descobrir aquest costat més bàrbar de Mèxic, tan ben reflectit en
la pel·lícula.
0 Comentaris