[Crítica] REVENGE - Coralie Fargeat, 2017


-DIRECTOR: Coralie Fargeat
-GUIÓ: Coralie Fargeat
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 108 min.
-PAÍS: França
-FOTOGRAFIA: Robrecht Heyvaert
-REPARTIMENT: Matilda Lutz Anna Ingrid Lutz, Kevin Janssens
-PRODUCTORA: M.E.S. Productions / Monkey Pack Films / Logical Pictures / Charades






De França, i en mans d'una dona, va arribar a Sitges una de les produccions més salvatges de l'edició. Revenge, un títol que fila una història a ritme de rape and revenge, un subgènere d'explotació nascut als anys setanta a través de pel·lícules emblemàtiques com L'última casa a l'esquerra o La violència de l'sexe. Un cinema amb violacions i posterior venjança té com a objectiu principal incomodar l'espectador, al mateix temps que li suggereix certa crítica social sobre la conducta humana: si bé en els anys setanta el rape and revenge va servir com a eina per expressar un alarmisme social sobre l'aparició de la moda hippie -llibertat sexual, les drogues, i en general tots aquests valors moderns que van expressar els joves després de la guerra del Vietnam- i que contrastaven amb els valors tradicionals de l'amèrica profunda; ara, amb Revenge, hem de parlar sobre la mirada masculina, sobre aquelles mirades de vegades netes i de vegades brutes que les dones, i segurament només les dones, detecten i s'enfronten diàriament. De fet, i no en va, l'enquadrament de cambra apuntarà infinitat de vegades al cul de la protagonista, en el que és un clar missatge al públic masculí ... Ejem!

Davant aquesta intenció crítica, la directora Coralie Fargeat explica una història sobre tres empresaris rics i casats que es reuneixen en una mansió enmig de desert, lloc on també va Jen (Matilda Lutz), l'amant d'un d'ells. Jen, una dona de gran bellesa, es converteix en objecte de desig dels dos homes més, fins al punt que un d'ells l'acabarà violant davant la indiferència de l'altre. La situació acaba en tragèdia, però Jen sobreviu, i busca la seva venjança.

El que més sorprèn de la pel·lícula és que una dona dirigeixi un rape and revenge, en el subgènere cinematogràfic més dur per a una dona. Es preveu una venjança terrible després d'una violació anal que, a diferència d'altres films de l'estil, Fargeat no mostra d'una manera morbosa i es limita al suggeriment més que a l'evidència. Això no vol dir que la pel·lícula després no es recreï amb duríssimes escenes de venjança cap als agressors de Jen, unes escenes plenes de sang i violència, però cal tenir una cosa clara: les intencions de la directora no són el més evident. I és que Fargeat no busca un rape and revenge a la manera antiga, sinó més aviat busca amb Revenge una sàtira a tots els clixés d'aquest subgènere, exagerant d'una manera gairebé sobrenatural. Davant d'aquest plantejament més o menys còmic, la veritat és que pocs dels que vam veure la pel·lícula a Sitges vam entendre aquesta aportació de Fargeat al subgènere, i la veritat és que tampoc l'hem gaudit. Crec que el problema més gran que té la directora és que no acaba d'aconseguir un to definit en la pel·lícula, si llençar a la comèdia o mantenir-se en un to sec, quedant així un resultat en Revenge ambigu, incapaç de satisfer a ningú. I és que es fa estrany veure segons quines escenes sense sentit, en un subgènere que precisament el seu hiperrealisme és el que sempre ha causat un fort interès als espectadors. Per tant, Revenge no funciona ni com a sàtira, ni com rape and revenge.

Millor està la interpretació de Matilda Lutz com Jen, una noia de poques paraules, oberta a la confiança, però que no dóna mai peu a ser mal interpretada. Només les mirades brutes trenquen el seu temperament i acaba executant una venjança que li exigeix ​​com a actriu un potencial físic notable, i que així demostra en diferents escenes d'acció. Unes escenes que arriben a ser exagerades, com comentava, pels litres de sang que surten del seu cos, o la del seu renaixement per venjar-se. A més, el seu pla venjatiu se situa en un desert immens que representa la solitud a la qual s'ha d'exposar la dona en el dia a dia i que sol, només ella mateixa amb la seva força i orgull, podrà defensar-se dels degenerats pervertits.


En resum, la pel·lícula acaba sent un homenatge als clixés del rape and revenge, un subgènere en què la dona exerceix un camí solitari cap a l'empoderament de força i facultats gairebé miraculoses després d'enfrontar cara a cara amb la mort, per així venjar-se d'aquella violència injustificable dels homes. Una venjança que transmet un missatge de força a les dones, a totes les que pateixen diàriament aquesta mirada bruta dels homes, per combatre-la i així preservar la seva dignitat. Llàstima només de desentonar a estones per aquestes escenes sense sentit, que resten credibilitat a un subgènere com el rape and revenge que, precisament, la seva gran virtut és mostrar les coses com són, de mostrar la violència entre sexes en el seu estat més animal i descontrolat.  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris