L'edició del festival de Sitges dedicada a l'home llop, ha tingut com a guanyadora una pel·lícula amb un xai de protagonista.
L'any del llop ha guanyat el xai de Lamb. La pel·lícula de Valdimar Johánnsson protagonitzada per Noomi Rapace s'ha endut el premi a la millor pel·lícula del Sitges 2021. Així ho ha deliberat el jurat d'aquesta edició compost per Ali Abassi, Alaska, María Lidón, Joaquin Reyes i Antonio Trashorras.
Segon el jurat aquesta edició dedicada a l'home llop ha tingut una qualitat mitjana de les pel·lícules oferides a la Secció Oficial a Competició d'un nivell elevat, el que els ha fet tenir dificultats per escollir les obres i artistes premiats a les corresponents categories. Prova d'això és que al palmarès trobem tres categories amb premis ex-aequo, és a dir, amb dos guanyadors.
Però Lamb és la guanyadora, Antonio Trashorras ha justificat “estàvem d'acord que Lamb mereixia estar en una bona posició. També Nitram, que és l'última pel·lícula que vam veure, i potser ens va canviar una mica els nostres plans, perquè és una obra excel·lent, molt bona, molt seriosa. Però ha sigut Lamb la que ens ha deixat extremadament contents. Lamb guanya perquè la teníem situada molt bé en tots els camps, i creiem que per ser una òpera prima té un molt bon nivell. Ofereix una situació agònica amb un desenvolupament inesperat”.
Ali Abassi afegeix que “Se surt del cinema convencional en molts sentits. Això molts cops s'aconsegueix amb molta sang, soroll, etc., i Lamb per a mi aconsegueix tot això però d'una forma minimalista. Interpretació, fotografia... Està tot molt controlat. Inclús, hi ha interpretació d'animals, i la veritat és que no sé com ho hauran fet. Crec que no hi ha pel·lícules amb el grau de precisió de Lamb”.
Altres pel·lícules que apuntaven a premi, com The Innocents, finalment només ha obtingut la menció especial del jurat. Alaska s'ha referit a aquest film. “La teníem en totes les categories, en millor pel·lícula, guio, direcció... i la vam tenir a debat, però finalment ens vam decantar per Lamb. Hem cregut que la menció especial era una forma de reivindicar-la.”
La sorpresa inesperada del palmarès tenint en compte les opinions generals de premsa i públic, ha sigut After Blue, film francès de Bertrand Mandico que presumeix d'una fotografia i posada en escena molt especial. Aquest film s'ha endut el Premi Especial del Jurat. Antonio Trashorras s'hi ha referit “l'aspecte visual i conceptual se surt, i amb aquest premi hem trobat la manera de trobar-la al palmarès. És una pel·lícula que ens ha impactat.” Alaska afegeix “After Blue és l'obra més especial del Festival”.
Pel que fa a les dades estadístiques d'aquesta edició del Festival de Sitges, a falta de finalitzar-lo ja s'ha comptabilitzat un 76% més de públic que l'edició del 2020. No obstant això, encara s'està a un 9.6% menys que a la del 2019.
Unes dades que l'organització del Festival considera molt positives en temps encara pandèmics i amb restriccions del 70% d'aforament a les sales. Segons la Directora General de la Fundació Sitges, Mònica Garcia Massagué, “en general el resultat és hiperpositiu”.
SECCIÓ OFICIAL FANTÀSTIC A COMPETICIÓ
Millor pel·lícula
Lamb (Valdimar
Johánnsson)
Premi especial del jurat
After Blue
(Bertrand Mandico)
Millor direcció (promocionat per
Moritz)
Justin Kurzel (Nitram)
Menció a pel·lícula
The Innocents
(Eskil Vogt)
Menció especial a òpera
prima
Ex-aequo:
The Blazing World (Carlson Young)
The
Execution (Lado Kvataniya)
Millor interpretació masculina
(promocionat per Vilamòbil)
Ex-aequo:
Caleb Landry Jones
(Nitram)
Franz Rogowski (Luzifer)
Millor interpretació femenina
(promocionat per So de Tardor)
Ex-aequo:
Noomi Rapace
(Lamb)
Susanne Jensen (Luzifer)
Millor guió / Mejor guion
/ Best Screenplay
Silent Night (Camille Griffin)
Millors efectes especials (promocionat
per Kelonik & Antaviana)
Mad God (Phil Tippett)
Millor fotografia (promocionat per
Lavazza)
Limbo (Cheng Siu Keung)
Millor música (promocionat per
Primavera Sound)
Daniele Luppi (Mona Lisa and the Blood Moon)
NOVES VISIONS
Millor
pel·lícula
El apego (Valentín Javier Diment)
Menció a la pel·lícula
2551.01
(Norbert Pfaffenbichler)
Millor direcció
Anita Rocha da
Silveira (Medusa)
Millor curt Noves Visions Petit
Format
Brutalia, Days of Labor (Manolis Mavris)
SITGES DOCUMENTA
Premi a la
millor pel·lícula
Inferno Rosso. Joe d'Amato Sulla Via
Dell'Ecccesso (Manlio Gomarasca, Massimiliano Zanin)
BLOOD WINDOW
Premi Blood
Window
A nuvem rosa (Iuli Gerbase)
JURAT DE LA CRÍTICA / JURADO DE LA
CRÍTICA / CRITICS' JURY
Premi de la Crítica José Luis
Guarner
Ex-aequo:
After Blue (Bertrand Mandico)
Mad God
(Phil Tippett)
Premi Citizen Kane a la direcció
revelació
Valdimar Johánnsson (Lamb)
Premi de la crítica
al Millor curtmetratge de Secció Oficial
Los huesos (Cristóbal
León y Joaquín Cociña)
MÉLIÈS D'OR
Millor pel·lícula
Censor (Prano Bailey-Bond)
Menció especial llargmetratge
The Feast (Gwledd) (Lee Haven Jones)
Millor curtmetratge
Last Dance (Danny Gibbons i Alex
Scott)
Menció especial curtmetratge
T'es morte Hélène (Michiel Blanchart)
MÉLIÈS D’ARGENT
Premi al
Millor Curtmetratge
T'es morte Hélène (Michiel Blanchart)
Premi a la Millor Pel·lícula
Tres
(Juanjo Giménez)
CARNET JOVE
Premi Jurat Carnet
Jove al millor llargmetratge de gènere fantàstic
Mona Lisa and
the Blood Moon (Ana Lily Amirpour)
Premi al millor llargmetratge
d’animació
Cryptozoo (Dash Shaw)
Premi al millor curtmetratge
d’animació
Other Half (Lina Kalcheva)
BRIGADOON
Premi Brigadoon Paul
Naschy
Unheimlich (Fabio Colonna)
Menció especial del Jurat
Viewers:
1 (Daigo Hariya y Yosuke Kobayashi)
PREMIS SGAE NOVA AUTORIA
Millor
direcció
La caída del vencejo (Gonzalo Quincoces)
Millor guió
Goodnight Mr. Ted
(Gonçal Perales)
Millor música original
Goodnight
Mr. Ted (Gonçal Perales)
Pel que fa el Premi del Públic encara no s'ha fet públic, ja que en aquests moments encara es projecten pel·lícules. Es donarà a conèixer el dilluns 18 d'octubre.
0 Comentaris