'Mangas atòmics': La reacció cultural japonesa davant les bombes d'Hiroshima i Nagasaki


Des d'una perspectiva cinematogràfica, els anys 50 són en gran part sinònim de ciència-ficció. Aquest gènere és el que millor va saber representar el perill nuclear de la Guerra Freda a base de monstres que deslligaven el caos al planeta Terra, i molts suscitats a partir de mutacions després del contacte d'un ésser viu amb residus radioactius.


El Japó, no lluny d'aquella moda, va crear infinitat de produccions culturals basant-se en aquesta por, però a diferència dels occidentals, van plantejar les seves produccions agafant-se a la seva traumàtica experiència amb Hiroshima i Nagasaki, oferint sempre a l'espectador una reflexió de rerefons i mostres de protesta , és a dir, una idea pedagògica per conscienciar les noves generacions de japonesos. Encara que també, i això és ben cert, el Japó sempre assumeix part de la culpa d'aquell desastre. És, per dir-ho així, un clar exemple de com el dolor després del desastre d'aquelles bombes nuclears ha calat culturalment a l'ADN de la societat japonesa. L'exterioritzaren a base de monstres com Godzilla, que no és més que una representació metafòrica de la bomba, però és que fins i tot avui en dia aquesta "cultura postatòmica" segueix sent representativa a la indústria de manga, anime, i cinematografia japonesa . Obres tan representatives com Akira, la duríssima Hiroshima, La tomba de les cuques de llum, i entre tantes molt més recents, no només parlen d'aquest dolor, sinó també del que ve després del desastre, del postapocalipsi que diríem. La "cultura postatòmica" no només és dolor, també és por, i també setanta anys després.

L'exposició que es va poder veure al Saló del Manga de Barcelona no només va indagar en les expressions culturals japoneses sobre les bombes atòmiques, també es va fixar en els fets reals ocorreguts a Hiroshima i Nagasaki. Ho va fer a través d'imatges dels esdeveniments, anècdotes personals d'algunes víctimes, també donant de cara als morts, "abans i després" de les ciutats, i el procés d'explosió i conseqüències posteriors a la bomba. Una gran exposició, no tant per les seves dimensions, però sí per la seva capacitat de colpir el públic que la va poder "gaudir".

A més, el testimoni de Sadae Kasaoka (supervivent a l'explosió d'Hiroshima) va acompanyar l'exposició a través d'una conferència on ella mateixa relatava tot el que va viure abans i després de la bomba.

A continuació mostro algunes imatges de l'exposició:  
















Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris