Linnea Quigley: Vida i Obra (Part 2)

Stone Cold Dead ha significat per a un servidor ser la primera gran dificultat a l'hora d'aconseguir veure una pel·lícula de la filmografia de Linnea Quigley. De fet, segons explica l'actriu al seu canal oficial de YouTube, avui dia és pràcticament impossible aconseguir veure legalment, ja que només circulen algunes còpies il·legals per la Xina. Aquesta informació ho va dir fa uns quants anys, així que qui sap si la pel·lícula ja està en procés d'edició en DVD o Blu-ray. En tot cas, sempre quedaran els vells VHS, i que han servit perquè alguna persona l'hagi digitalitzat i penjat a Internet, encara que igualment ha estat una odissea trobar-la.



Tot i tractar-se d'una raresa avui dia, Stone Cold Dead va arribar a ser doblegada i editada a VHS a Espanya, sota el nom de "Flash Mortal", encara que es va passar per televisió amb el nom de "El fotògraf de la mort"... ¿? Es tracta d'una pel·lícula canadenca de 1979 que està basada en una novel·la de l'escriptor Hugh Garner anomenada Sin Sniper, i que aquest autor es va encarregar també d'escriure el guió, juntament amb el director de la pel·lícula: George Mendeluk. Però sens dubte el màxim representant del film és el protagonista, Richard Crenna, l'etern Trautmam d'Acorralado (Ted Kotcheff, 1982). En aquesta ocasió interpreta un detectiu que segueix la pista a un assassí que es dedica a matar prostitutes amb el rifle de franctirador. La pel·lícula es tracta d'un thriller policíac molt influenciat pel giallo italià, en què destaca, sobretot, una posada en escena urbana i decadent molt encertada, molt bruta, i que recorda molt algunes pel·lícules de Don Siegel o William Lustig. El que sens dubte no és el punt fort de la pel·lícula és el guió, que no té intensitat en el seu tram mitjà a més d'estar excessivament dilatat, i que no sap aprofitar millor alguns personatges, com el de Julius Kurtz (Paul Williams), que està immens interpretant un fatxenda que van matant les seves "treballadores". De totes maneres es nota que Stone Cold Dead és una pel·lícula d'un calibre superior al que s'ha vist (i que es veuria) al llarg de la filmografia de Linnea Quigley malgrat els seus defectes. I, què n'hi ha? Doncs bé, Linnea no apareix acreditada, però té un paper força més interessant que en altres papers similars que va interpretar posteriorment en altres pel·lícules, com a les "drogates" pel·lícules de Cheech i Chong. En aquesta es dedica a interpretar una prostituta, la que mor a l'inici de la pel·lícula. En aquesta escena inicial, Linnea, a casa seva, s'acomiada d'un client i seguidament es dirigeix ​​al lavabo, es treu la roba, entra a la dutxa, i un tret procedent de la finestra li destrossa el cap. És a dir, la noia del pòster de la pel·lícula és ella. Així comença Stone Cold Dead.



Però fins ara, Linnea només havia interpretat papers gairebé sense interès i que amb sort aconseguien durar fins als 10 minuts, cosa que canviaria al llarg dels anys vuitanta, la dècada més gloriosa del nostre estimat gènere de terror. Qui més i qui menys sap de sobres la quantitat de títols de terror memorables que es van dirigir, tant amb alts pressupostos com pel·lícules casposes que freguen el límit underground del més casolà. Però hi ha alguna cosa necessària a destacar i que fa referència a l'actriu, i és que una tal Jamie Lee Curtis es va guanyar el respecte tant de la crítica com dels fans al gènere en participar en clàssics com La noche de Halloween (John Carpenter, 1978), El tren del terror (Roger Spottiswoode, 1980) o Prom Night (Paul Lynch, 1980), entre altres, convertint-se així en la screamqueen més important de la dècada i qui sap si de la història del gènere, encara que a ser justos potser Curtis va estar a un nivell similar al de Sigourney Weaber amb la seva saga Alien. De totes maneres, inevitablement, tant una com l'altra acabarien per crear escola, apareixent pels cinemes i videoclubs altres screamqueens com Adrienne Barbeau o la memorable a l'etapa final dels vuitanta Barbara Crampton. Però després va haver-hi altres actrius que també van acabar encasellada al gènere de terror, en pel·lícules d'encara menor pressupost i completament rebutjades per la crítica: la nostra Linnea Quigley, l'explosiva i tunejada Michelle Bauer i l'exòtica Brinke Stevens. Lector, recorda aquestes dues últimes perquè al llarg de l'article en parlaré força, per haver coincidit en moltes pel·lícules amb Linnea. Per tant, els vuitanta es van tractar de la dècada de les screamqueens, totes protagonistes d'una gran quantitat de pel·lícules de baix pressupost on acostumaven a despullar-se i a cridar com ningú.


(Per ordre: Michelle Bauer, Brinke Stevens i Linnea Quigley, a Nightmare Sisters)

Tal com vaig dir anteriorment l'etiqueta "screamqueen" mai no m'ha agradat gaire, però com a mínim la seva existència va servir perquè el públic es fixés molt més en aquestes actrius que d'una manera malaltissa participaven en un tipus de pel·lícules on gaudien passant-ho malament, mentre que espectador ho passava bé veient-les patir. Va haver-hi moltes altres actrius, però Linnea Quigley, una noia que encara era molt jove, tenia claríssim què volia oferir al públic, i a diferència de les altres esmentades ella mai va ser un plagi de ningú, ja que va tenir estil propi, i va aconseguir triomfar, a base de paciència i confiança amb els seus cameos, arribant amb el temps a ser una secundària seguida per l'espectador, reconeixible, i admirada. Lector, benvingut als vuitanta.

I arribats aquí, finalment l'espectador va poder gaudir d'un paper de rellevància de la nostra actriu. La pel·lícula en qüestió forma part del subgènere de cinema de terror slasher, que acull un tipus de pel·lícules lligades als assassins en sèrie i que va viure el seu moment més àlgid al llarg dels anys vuitanta, una dècada en què veuria acomodats els seus clixés: males actuacions, arguments poc complexos, violència i sexe gratis, a més de pallassades dels seus personatges. Doncs bé, Linnea Quigley va fer el salt als vuitanta amb un dels primers slashers, el contingut dels quals es limitava a la formació d'una festa gore, simple i barata: el seu títol és Graduation Day.



Diuen que el temps posa cadascú al seu lloc, però Graduation Day va aconseguir un èxit remarcable a taquilla i el va seguir tenint a les prestatgeries dels vells videoclubs, encara que avui es tracta d'un títol molt oblidat. La pel·lícula va ser dirigida el 1981 per un tipus anomenat Herb Freed que va saber aprofitar amb èxit l'oportunitat que li va donar la productora Troma per dirigir-la. I si la mítica productora de cinema caspós liderada per Lloyd Kaufman i Michael Herz està darrere de tot això, fàcilment es pot intuir que la creativitat no va estar a l'ordre del dia a l'hora de produir la pel·lícula, i la veritat és que Graduation Day no era altra cosa que un exploit del recent èxit comercial d'aquells temps: Prom Night (AKA "Nit de graduació").

La pel·lícula està protagonitzada per l'actor de culte de la sèrie B Christopher George, i Linnea es limita a interpretar Delores, un personatge que podríem considerar com de carnassa, ja que el seu paper no roman amb vida més de 15 minuts. Com ja he indicat, Graduation Day es pot considerar com la primera actuació de rellevància en una pel·lícula de terror de Linnea Quigley, encara que fos amb un personatge secundari i de curta durada, però és que a sobre ho va fer de casualitat!, ja que el seu paper en principi anava destinat a una altra actriu que va acabar renunciant-hi. Com era habitual, la nostra actriu seguiria el seu ritual basat a mostrar el seu cos nu abans d'acabar assassinada, en aquest cas a mans d'un assassí disfressat d'esgrimista que mata les víctimes amb un floret. Per cert, malgrat que al pòster de la pel·lícula apareix una destral, a la pel·lícula no surt cap... curiós.


(escena de Graduation Day)

Segons va confessar l'actriu en diferents entrevistes, va ser un rodatge molt curt, on ni tan sols va arribar a conèixer Christopher George, i va passar moltíssims nervis, fins i tot va arribar a vomitar en ple rodatge. Això sí, gràcies a Graduation Day (i juntament amb la seva altra interpretació a Don't go near the park) començava a notar un cert interès del públic cap a ella, cosa que la faria encasellar dins del gènere de terror, tal com es pot apreciar a les posteriors pel·lícules on va participar.

Després vindria una pel·lícula d'humor anomenada Venem xocolata (1981), i es tracta d'un d'aquests títols de farciment a l'article, ja que la presència de Linnea Quigley es limita a un intranscendent cameo com a noia rossa en un grupet d'altres noies gerro sobrehormonades, buscant sexe amb els rics protagonistes de la pel·lícula. No passa res entre ells i Linnea desapareix del film tan fugaçment com va aparèixer.



De totes maneres em vaig endur una sorpresa agradable amb Vendemos chocolate, la desconeixia, i vaig descobrir-hi un títol fluixet, però amb moments molt divertits, on Cheech i Chong (un duet humorístic de l'època conformat per Richard "Cheech" Marin i Tommy Chong) són els protagonistes. Tal com expliquen algunes fonts, aquests van ser dos comediants americans que interpretaven un parell de hippies dels setanta, i que explicaven a les seves pel·lícules el seu estil de vida, un estil de vida lligat al món de la droga i concretament a la marihuana.

Vendemos chocolate va ser el seu major èxit entre les 10 pel·lícules que van realitzar als 80, i coneixeria seqüela: Seguim fumant (1983), on Linnea Quigley es tornaria a unir al repartiment d'extres desacreditats, suposo que a canvi d'algun porret...

Doncs això, tal com comentava Linnea Quigley es va apuntar a un cameo a Seguimos fumando, un títol realitzat dos anys després del primer i amb un resultat molt inferior, on l'humor passa a ser tan raig que arriba fins al límit de la vergonya aliena. De totes maneres també té els seus moments patibles, i després de meditar la pel·lícula uns dies crec que fins i tot podria ser entretinguda seguint el joc a Cheech i Chong, és a dir, fumant-me un porro... però com he deixat el tabac i les drogues Seguim fumant serà esborrada immediatament de les meves neurones quan acabi d'escriure aquestes línies. Ràpid! Què hi ha de Linnea? Doncs un cameo sense interès, com la pel·lícula en si. Simplement, apareix en una mena de lloc amb piscines, saunes,... rotllo banys termals, i com és d'imaginar apareix en pilotes, per dirigir-se a un mirall on hi ha col·locat el tir de cambra, es pentina, i se'n va. I, tatxan! un cameo en pilotes de Linnea Quigley dels més gratuïts de la seva carrera. Seguimos fumando no serveix ni per netejar-se el cul.



I ara una mica molt més interessant: Get Crazy (A.K.A. "Tornar-se boig"). Doncs això, tornar-se boig. No hi ha millor manera per descriure aquesta pel·lícula del 1983 on Linnea Quigley té un breu cameo, un d'aquells que tantes vegades va fer a la seva carrera i que no li va servir ni per acreditar-se. En tot cas, Get Crazy és una pel·lícula d'aquelles que fan currículum, d'aquelles que donen un cert prestigi per haver-te vist involucrat en un projecte capaç d'acollir gent com Malcom McDowell, Daniel Stern o Allen Garfield, per no parlar del cantant Lou Reed. El director de la pel·lícula va ser Allan Arkush, un director recordat recentment per haver dirigit amb èxit la sèrie de televisió "Heroes", però que ja a finals dels setanta i principis dels vuitanta va deixar la seva empremta amb algunes pel·lícules interessants, com el Hollywood Boulervard (1976) (codirigida amb Joe Dante), l'esmentada en aquest article Esport Mortal (1978), o la punkarra Rock and Roll High School (1979).

La pel·lícula tracta sobre un promotor musical anomenat Colin Beverly que planeja sabotejar un concert de rock que tindrà lloc la nit de Cap d'Any, un concert organitzat per un altre promotor, un de poca munta anomenat Max Wolfe (Allen Garfield). Doncs bé, la pel·lícula consistirà en això, a intentar salvar un concert on tot començarà a sortir malament.

No és una pel·lícula del meu interès, ni tan sols aporta res pel que fa a la carrera de Linnea Quigley, però reconec que es tracta d'una pel·lícula que mereix que li dediqui unes línies perquè avui dia es tracta d'un títol molt oblidat i difícil d'aconseguir a Espanya. Es tracta d'un musical força animat on desfilen grans noms del panorama musical rocker de l'època, com pot ser Lou Reed, que fa una paròdia de Bob Dylan. També apareix el vocalista dels "The Turtles" Howard Kaylan, el cantant de Jazz Bill Henderson fent una paròdia de Muddy Waters, o l'actor Malcom McDowell fent-ho de Mick Jagger! Així que a qui li agradi de debò la música li sobren motius per veure-la. A més, l'humor absurd a estones funciona molt bé a Get Crazy, lligant a la perfecció amb els molts tòpics del rock'n'roll que Allan Arkush ha impregnat al film.

Respecte al que ens interessa, Linnea es limita a interpretar una fan del grup de música de Malcolm McDowell (Reggie's Band). Elles són un grapat de noies que arriben al lloc del concert en un bus al costat del grup, i que un cop allà es dirigeixen als camerinos, i així poder despullar-se, ensenyar els pits als membres del grup, i fer-se unes ratlles de farlopa tots junts... és a dir, sexe drogues i rock and roll!!! Concretament, Linnea s'està embolicant amb un dels membres del grup, però ullets amb qui es tracta: John Densmore, el bateria dels "The Doors"!!


(fent "manetes" amb John Densmore)

Arribats aquí, Linnea va abandonar els porros de Cheech i Chong, els musicals, i paral·lelament també els cameos sense acreditar, suposo que no arribaria a final de mes treballant tan poc... he! Més enllà del meu humor barat, el que m'interessa de la situació és que Linnea no trobava un lloc a la indústria fora del gènere de terror, i suposo que per això va decidir tornar a participar en el gènere cinematogràfic que la va veure néixer com a actriu. Era 1984, i la pobra, cal reconèixer-ho, va tenir força mala sort escollint la pel·lícula, una anomenada L'Habitació Negra.

Que Linnea Quigley va participar en pel·lícules dolentes, o molt dolentes, no és cap motiu per menysprear-la, ja que les seves pel·lícules habitualment pal·liaven les seves febleses amb imaginació, humor i sexe, però que participés en pel·lícules insofribles d'aguantar per ser avorrides, repetitives i descafeïnades això ja és una cosa poc comuna a la seva filmografia. Ni va ser una gran actriu ni va participar en obres mestres, però va saber tenir ull en interpretar personatges de pel·lícules que sabien complaure el fan més fidel al cinema caspós. L'habitació Negra segurament és el màxim exponent del costat fosc de la seva carrera, encara que per sort Linnea interpreta un personatge anomenat Milly, una mainadera intranscendent a la trama que amb prou feines apareix al tram final del film. La pel·lícula va ser dirigida per un incompetent anomenat Elly Kenner, algú sense xiripa d'imaginació, que fins i tot va arribar a plagiar per a aquesta pel·lícula el pòster del film Superstición, un títol de 1982. Res d'interès. Es tracta d'un slasher amb el voyeurisme com a tema de rerefons, sense gore, ni humor, ni tan sols un sentit del ritme narratiu coherent, caient constantment en l'error de la redundància, i que em va arribar a avorrir com feia temps que no feia ... És que ni tan sols la posterior Nudes in Limbo (que en parlaré a la següent entrada) resulta ser tan i tan avorrida! Possiblement, Elly Kenner no tenia gaire cosa a explicar. Que ningú hi perdi el temps, si us plau.


 
(és una broma?)

Per cert, no m'oblido del seu vessant musical més rocker. Fins a la següent entrada. 



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris