Macoto Tezka: "El veritable llegat del meu pare són tres idees molt simples"

"Osamu Tezuka només volia transmetre tres idees molt simples: La pau mundial, el desig que els éssers humans puguin ser companys, i també que entre tots hem de protegir els éssers vius del planeta".


El convidat estrella del 25 Manga Barcelona ha estat Macoto Tezka, fill del prolífic dibuixant de manga Osamu Tezuka. La visita a l'esdeveniment ha servit per inaugurar una macroexposició dedicada al seu pare que està situada al MNAC (Museu Nacional d'Art de Catalunya), i que estarà oberta al públic durant dos mesos. Però més enllà d'aquesta inauguració, Macoto Tezka ha participat en diferents esdeveniments amb els fans que han servit per conèixer més de prop el seu pare, com ara la conferència que va fer dijous 31 d'octubre a la Sala Manga 3 de Fira de Barcelona .

En aquesta conferència va fer un repàs de les principals obres del seu pare, així com les tècniques que va utilitzar i la influència que van tenir la societat. Un testimoni que va resultar ser una classe magistral digna a ser recordada i que ens va deixar ben clar per què Osamu Tezuka és el pare de tots els manga i anime que ens agraden.

"Per què creieu que el Japó és on es consumeix més còmic?" Amb aquesta pregunta llançada al públic va obrir la conferència Macoto Tezka. Segons va comentar, la resposta la coneixen tots els japonesos, i és perquè va existir Osamu Tezuka. Osamu Tezuka va ser el líder de la indústria tant del manga com animi, arribant a escriure unes 150.000 pàgines, i aquesta dada significa que, comptant el seu temps de vida, ens surt una mitjana d'unes 10 pàgines dibuixades al dia. Amb tot això, la seva obra consta d'uns 700 títols, amb 700 personatges diferents, i després hi ha entre unes 100 i 200 històries curtes autoconclusives, per això va ser una persona que va arribar a imaginar milers d'històries. És una quantitat enorme de personatges.


(Cartel de la exposición 'Osamu Tezuka, el Déu del Manga')

A continuació podeu llegir les declaracions de Macoto Tezka comentant les principals obres d'Osamu Tezuka i la importància que van tenir tant per a l'autor com per al desenvolupament del manga, així com per a la societat:


'La nova illa del tresor' (Shin Takarajima): "És la primera obra llarga que va arribar a publicar el meu pare, i va servir per fer-lo famós, ja que a la seva època va arribar a vendre unes 400.000 còpies. Molts experts coincideixen que el manga japonès va canviar amb la publicació d'aquesta obra".

'Norakuro': "És un manga de temàtica infantil i humorística. Amb ell Tezuka va canviar la manera de narrar màniga, és a dir, l'estil del dibuix, vinyetes, etc. Crec que és molt diferenciat de l'anterior obra. Els angles són molt versàtils, hi ha zooms a la cara, a més sap expressar molt bé el moviment. Es tracta d'una adaptació d'una novel·la russa de Dostoievski titulada 'Crim i Càstig', i per això va convertir en màniga infantil una història per a adults. Hi va aplicar filosofia i història a una publicació infantil".

'Buda' (Budda): "Aquest manga tracta sobre el fundador de la doctrina Budista, i en ell va aplicar conceptes religiosos. L'obra narra la vida de Siddharta Gautama 'Buda', però diguem que el budisme no té escriptures com la cristiana, per la qual cosa la història està treta de la imaginació d'Osamu Tezuka."

'Fènix' (Hi no Tori): "Aconsegueix de forma aparentment senzilla introduir-nos al món de l'univers i de la filosofia a través del manga. Va ser l'obra de la seva vida, i també es pot considerar l'únic manga on va dibuixar el que realment volia dibuixar. 'Fènix' consta de diverses sagues autoconclusives."

'Astroboy' (Tetsuwan Atomu): "És un manga que va tenir molt èxit, arribant fins i tot a tenir una adaptació televisiva animada. De fet, 'Astroboy' va ser el primer programa serial animat al Japó. La influència d'aquest manga va tenir molta ressonància al món de la ciència, i no són pocs els enginyers robòtics que van decidir dedicar-s'hi gràcies a 'Astroboy'. Ell va fer moltes representacions a les seves mànigues del que li vaticinava el futur, cosa que va fer que molts nens sentissin interès pel futur, també per la ciència, i pel desenvolupament tecnològic de l'ésser humà. Així doncs, podem dir que l'obra de Tezuka no només s'estén al manga i l'animi, sinó a altres camps com la ciència i la tecnologia, i fins i tot la robòtica i la medicina".

'Kimba' (Janguru Taitei): "Aquest no és el rei lleó (rialles). El primer de tot és que aquest lleó és de color blanc i que va ser dibuixat dècades abans que 'El Rei Lleó', i es titula 'Kimba'. Aquesta és la primera obra que Tezuka va serialitzar de forma periòdica i que va publicar de manera que, quan s'acaba un tom, el lector tingués ganes de saber que passaria al següent tom. La principal diferència amb 'El rey leon' és que a la seva hi ha molts personatges humans, i Tezuka dibuixa aquesta relació entre humans i animals. Per mi, 'Kimba' té una profunditat més gran que 'El rei lleó'."


'La llegenda de Son Goku' (Boku no Son Goku): "Es basa en una novel·la xinesa molt antiga. Per què va decidir recrear aquesta història? Doncs perquè va veure una pel·lícula xinesa basada en aquesta història i va tenir ganes de recuperar el personatge. Com ja sabeu, l'origen de les pel·lícules d'animació és a Disney, però la Xina va ser el primer país asiàtic a fer-ho. Ell es va sentir molt impactat per aquesta fita de l'animació, així que una de les principals raons per les quals es va voler dedicar a l'animació va ser perquè va veure aquella pel·lícula. Tezuka va arribar a crear moltíssimes històries ambientades en diferents països, això no obstant, Son Goku està ambientada 100% al Japó."

'Black Jack' (Burakku Jakku): "Va ser manga en què un metge era protagonista. Tezuka va aprendre medicina a la universitat i va arribar a treure's el doctorat en medicina. Va utilitzar aquests coneixements per crear aquesta obra, i hi ha molts metges al Japó que van trobar la seva vocació perquè al seu moment van llegir 'Balck Jack', per la qual cosa també es pot dir que Tezuka va tenir una influència a la medicina."

'Adolf' (Adorufu ni Tsugu): "És una història on surten nazis, i una demostra que Tezuka també va tocar temes històrics de tall mundial."

'Ludwig B' (Rūdowihi. B ): "La "B" és per Beethoven. Tezuka volia dibuixar la vida de Beethoven a màniga, però l'obra va quedar inconclusa per la defunció de l'autor, i per això no podem llegir com acaba."

'Barbara': "Aquest any he creat la pel·lícula amb imatge real d'aquest manga. És una coproducció entre el Japó, el Regne Unit i Alemanya, i aquest és el pòster Britànic, que penso que està molt bé.



Per acabar, Macoto Tezka va voler deixar clar el veritable llegat d'Osamu Tezuka, més enllà de les seves obres més famoses i influències artístiques. Atents a aquest fragment, perquè val molt la pena:

"Com veieu va utilitzar moltes tècniques d'animació, però en realitat Osamu Tezuka només volia transmetre tres idees molt simples: La pau mundial, el desig que els éssers humans puguin ser companys, i també que entre tots hem de protegir els éssers vius del planeta. Per ell, el més important era el concepte de la vida, perquè la vida és un privilegi no només dels humans, sinó de totes les formes de vida del planeta, i això és una cosa que Osamu Tezuka sempre va voler expressar al corpus del seu obra. Però això no és una sensibilitat pròpia d'ell, sinó que és compartit per tot el poble japonès. Espero que mentre llegiu una obra d'Osamu Tezuka pugueu reconèixer aquestes proposicions que es va marcar el meu pare".  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris