"Osamu Tezuka només volia transmetre tres idees molt simples: La pau mundial, el desig que els éssers humans puguin ser companys, i també que entre tots hem de protegir els éssers vius del planeta".
El convidat estrella del 25
Manga Barcelona ha estat Macoto Tezka, fill del prolífic
dibuixant de manga Osamu Tezuka. La visita a l'esdeveniment
ha servit per inaugurar una macroexposició dedicada al seu pare que
està situada al MNAC (Museu Nacional d'Art de Catalunya), i que
estarà oberta al públic durant dos mesos. Però més enllà
d'aquesta inauguració, Macoto Tezka ha participat en
diferents esdeveniments amb els fans que han servit per conèixer més
de prop el seu pare, com ara la conferència que va fer dijous
31 d'octubre a la Sala Manga 3 de Fira de Barcelona .
En
aquesta conferència va fer un repàs de les principals obres del seu
pare, així com les tècniques que va utilitzar i la influència que
van tenir la societat. Un testimoni que va resultar ser una classe
magistral digna a ser recordada i que ens va deixar ben clar per
què Osamu Tezuka és el pare de tots els manga i
anime que ens agraden.
"Per què creieu que el Japó és
on es consumeix més còmic?" Amb aquesta pregunta llançada al
públic va obrir la conferència Macoto Tezka. Segons va
comentar, la resposta la coneixen tots els japonesos, i és perquè
va existir Osamu Tezuka. Osamu Tezuka va ser
el líder de la indústria tant del manga com animi, arribant a
escriure unes 150.000 pàgines, i aquesta dada significa que,
comptant el seu temps de vida, ens surt una mitjana d'unes
10 pàgines dibuixades al dia. Amb tot això, la seva obra
consta d'uns 700 títols, amb 700 personatges diferents, i després
hi ha entre unes 100 i 200 històries curtes autoconclusives,
per això va ser una persona que va arribar a imaginar milers
d'històries. És una quantitat enorme de personatges.
A continuació podeu llegir les declaracions de Macoto Tezka comentant les
principals obres d'Osamu Tezuka i la importància que van
tenir tant per a l'autor com per al desenvolupament del manga, així
com per a la societat:
'La nova illa del tresor'
(Shin Takarajima): "És la primera obra llarga que va
arribar a publicar el meu pare, i va servir per fer-lo famós, ja que
a la seva època va arribar a vendre unes 400.000 còpies. Molts
experts coincideixen que el manga japonès va canviar amb la
publicació d'aquesta obra".
'Norakuro': "És un
manga de temàtica infantil i humorística. Amb ell Tezuka va
canviar la manera de narrar màniga, és a dir, l'estil del dibuix,
vinyetes, etc. Crec que és molt diferenciat de l'anterior obra. Els
angles són molt versàtils, hi ha zooms a la cara, a més
sap expressar molt bé el moviment. Es tracta d'una adaptació d'una
novel·la russa de Dostoievski titulada 'Crim i Càstig', i per
això va convertir en màniga infantil una història per a adults. Hi
va aplicar filosofia i història a una publicació infantil".
'Buda'
(Budda): "Aquest manga tracta sobre el fundador de la
doctrina Budista, i en ell va aplicar conceptes religiosos. L'obra
narra la vida de Siddharta Gautama 'Buda', però
diguem que el budisme no té escriptures com la cristiana, per la
qual cosa la història està treta de la imaginació
d'Osamu Tezuka."
'Fènix' (Hi no Tori): "Aconsegueix
de forma aparentment senzilla introduir-nos al món de l'univers i de
la filosofia a través del manga. Va ser l'obra de la seva vida,
i també es pot considerar l'únic manga on va dibuixar el que
realment volia dibuixar. 'Fènix' consta de diverses
sagues autoconclusives."
'Astroboy'
(Tetsuwan Atomu): "És un manga que va tenir molt èxit,
arribant fins i tot a tenir una adaptació televisiva animada. De
fet, 'Astroboy' va ser el primer programa serial animat al Japó. La
influència d'aquest manga va tenir molta ressonància al món de la
ciència, i no són pocs els enginyers robòtics que van decidir
dedicar-s'hi gràcies a 'Astroboy'. Ell va fer moltes representacions
a les seves mànigues del que li vaticinava el futur, cosa que va fer
que molts nens sentissin interès pel futur, també per la ciència,
i pel desenvolupament tecnològic de l'ésser humà. Així doncs,
podem dir que l'obra de Tezuka no només s'estén al
manga i l'animi, sinó a altres camps com la ciència i la
tecnologia, i fins i tot la robòtica i la medicina".
'Kimba'
(Janguru Taitei): "Aquest no és el rei
lleó (rialles). El primer de tot és que aquest lleó
és de color blanc i que va ser dibuixat dècades abans que 'El Rei
Lleó', i es titula 'Kimba'. Aquesta és la primera obra
que Tezuka va serialitzar de forma periòdica i que va
publicar de manera que, quan s'acaba un tom, el lector tingués ganes
de saber que passaria al següent tom. La principal diferència amb
'El rey leon' és que a la seva hi ha molts personatges
humans, i Tezuka dibuixa aquesta relació entre humans i
animals. Per mi, 'Kimba' té una profunditat més gran que 'El rei
lleó'."
'La llegenda de Son Goku' (Boku no
Son Goku): "Es basa en una novel·la xinesa molt antiga.
Per què va decidir recrear aquesta història? Doncs perquè va veure
una pel·lícula xinesa basada en aquesta història i va tenir ganes
de recuperar el personatge. Com ja sabeu, l'origen de les pel·lícules
d'animació és a Disney, però la Xina va ser el primer país
asiàtic a fer-ho. Ell es va sentir molt impactat per aquesta fita de
l'animació, així que una de les principals raons per les quals es
va voler dedicar a l'animació va ser perquè va veure aquella
pel·lícula. Tezuka va arribar a crear
moltíssimes històries ambientades en diferents
països, això no obstant, Son Goku està ambientada
100% al Japó."
'Black Jack' (Burakku Jakku):
"Va ser manga en què un metge era
protagonista. Tezuka va aprendre medicina a la universitat
i va arribar a treure's el doctorat en medicina. Va utilitzar aquests
coneixements per crear aquesta obra, i hi ha molts metges al Japó
que van trobar la seva vocació perquè al seu moment van llegir
'Balck Jack', per la qual cosa també es pot dir que Tezuka va
tenir una influència a la medicina."
'Adolf'
(Adorufu ni Tsugu): "És una història on
surten nazis, i una demostra que Tezuka també va tocar
temes històrics de tall mundial."
'Ludwig
B' (Rūdowihi. B ): "La "B" és
per Beethoven. Tezuka volia dibuixar la vida de Beethoven a
màniga, però l'obra va quedar inconclusa per la defunció de
l'autor, i per això no podem llegir com acaba."
'Barbara':
"Aquest any he creat la pel·lícula amb imatge real d'aquest
manga. És una coproducció entre el Japó, el Regne Unit i Alemanya,
i aquest és el pòster Britànic, que penso que està molt bé."
Per acabar, Macoto Tezka va
voler deixar clar el veritable llegat d'Osamu Tezuka, més enllà
de les seves obres més famoses i influències artístiques. Atents a
aquest fragment, perquè val molt la pena:
"Com veieu va
utilitzar moltes tècniques d'animació, però en
realitat Osamu Tezuka només volia transmetre tres
idees molt simples: La pau mundial, el desig que els éssers humans
puguin ser companys, i també que entre tots hem de protegir els
éssers vius del planeta. Per ell, el més important era el concepte
de la vida, perquè la vida és un privilegi no només dels humans,
sinó de totes les formes de vida del planeta, i això és una cosa
que Osamu Tezuka sempre va voler expressar al corpus
del seu obra. Però això no és una sensibilitat pròpia d'ell, sinó
que és compartit per tot el poble japonès. Espero que mentre llegiu
una obra d'Osamu Tezuka pugueu reconèixer aquestes
proposicions que es va marcar el meu pare".
0 Comentaris